Citat:
Ursprungligen postat av
Juristen08
Det finns tyvärr resistenta bakterier.
Du har helt rätt i det eller rättare sagt man själv kan vara resistent emot antibiotikan av olika orsaker.
Men Antti Lukkari dog av blodförgiftning och det förloppet kan man dö av ÄVEN om man kommer in till sjukvården och det också inom loppet av några timmar.
Och han kan (vilket jag inte vet utan enbart tror!) kan ha fått ett litet sår som det har kommit in just de bakterier som orsakar blodförgiftning och kanske också ett så sår som han knappt märkte själv vars bakterier kom direkt in i en blodåder = då kan det gå OERHÖRT fort.
Tragiskt att behöva dö så ung som 29 år.
Bara som en tankeställare:
Själv har jag haft en vän som höll på att stryka med i blodförgiftning av ett litet sår som h*n inte var så himla noga med att hålla rent men h*n lyckades i varje fall ta sig till lasarettet och blev räddad till livet - fast det hängde på en skör tråd och förloppet av blodförgiftningen tog endast några timmar. Det var en närstående som fattade vad som pågick och såg till att personen åkte in till lasarettet annars hade den vännen varit död helt enkelt.
Min farfar som var bonde under hela sin livstid sa alltid: Små sår ska man aldrig förakta! Han tvättade sig alltid med sprit (för sårvård) efter han kom in ifrån ladugården eller oavsett vad han hade gjort om han upptäckte ett sår - hur litet det än var. Han hade sett alltför många i sin uppväxt som hade dött i blodförgiftning helt enkelt. Min farfar levde länge och dog INTE i den sjukdomen utan av ålderdom.