Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 20:06
Medlem
Björn Frantzén: https://www.instagram.com/p/CnEg2biooQH/
I’m beyond devastated to share the tragic and sudden loss of my dear friend, golfing buddy and colleague Antti Lukkari, Executive chef at Restaurant Frantzén. Antti passed away after being treated at hospital for an illness he occurred during his vacation. My thoughts are with Anttis family and everyone close to him.
https://www.hbl.fi/artikel/389a78b4-908b-4ee2-82ea-68b33bd7958f
29-åriga stjärnkocken Antti Lukkari är död

Den finländska, unga stjärnkocken Antti Lukkari har gått bort efter att insjuknat under en semesterresa

Också stjärnkocken Hans Välimäki beklagar sorgen och sänder stöd till Lukkaris anhöriga. Enligt Välimäkis inlägg dog Lukkari under en semesterresa i Filippinerna.
Vet någon mer?
Senast redigerad av fredag2010 2023-01-06 kl. 20:11.
Citera
2023-01-06, 20:10
Medlem
Awkwardmans avatar
Matförgiftning >sepsis> blodförgiftning
Senast redigerad av Awkwardman 2023-01-06 kl. 20:13.
Citera
2023-01-06, 20:13
Medlem
”Det ska ha varit bakterier från livsmedel som spridit sig till blodet och sedan framkallat en septisk chock.”

Ironiskt ändå.

https://www.expressen.se/nyheter/stjarnkocken-antti-29--dod-efter-matforgiftning/
Citera
2023-01-06, 20:18
Avslutad
"Beyond devastated" och "Illness he occurred" var ju inte klockren engelska från Frantzéns sida för att uttrycka det milt.
Citera
2023-01-06, 21:21
Medlem
ABBORREs avatar
Undra vad han åt , dåligt tillred Balot
Citera
2023-01-06, 21:32
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
”Det ska ha varit bakterier från livsmedel som spridit sig till blodet och sedan framkallat en septisk chock.”

Ironiskt ändå.

https://www.expressen.se/nyheter/stjarnkocken-antti-29--dod-efter-matforgiftning/

Vad åt han?
Varför dog bara han?
Citera
2023-01-06, 21:41
Medlem
Om man tänker sig att detta skedde på en restaurang och en kock lagat maten Lukkari åt, kan det vara fråga om nåt slags brott här? Dråp, rentav mord?
Citera
2023-01-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Matförgiftning >sepsis> blodförgiftning

Sepsis och blodförgiftning är samma sak.

Vila i frid.

Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
"Beyond devastated" och "Illness he occurred" var ju inte klockren engelska från Frantzéns sida för att uttrycka det milt.

Vad är det för fel på "beyond devastated"? Nu ska vi inte göra det här till en språktråd men det är väl ingen konstigt sätt alls att uttrycka sig på?
Citera
2023-01-06, 21:46
Medlem
grungewhores avatar
När jag var ung var det en snubbe i min yttersta bekantskapskrets som åkte till Malaysia. Han var trött när han kom hem på fredagen, gick och lade sig och på lördagen när hans mamma skulle väcka honom var han död.

Många foodies och andra pretentiösa hipsters proppar i sig en massa inhemsk mat som en lokal tarmflora klarar men som kanske en västerländsk turist dör av om det tillagats slarvigt.

En bekant till min svärmor skar sig på ett musselskal och dog inom 24h av blodförgiftning. Så man ska vara försiktig.
Citera
2023-01-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Om man tänker sig att detta skedde på en restaurang och en kock lagat maten Lukkari åt, kan det vara fråga om nåt slags brott här? Dråp, rentav mord?
Det kan ju bara vara aktuellt om det var maten som var förgiftad och den hanterats slarvigt, finns många sätt att få blodförgiftning av via mag-tarm, exempel blödning i gallringen, blödande magsår eller snarare rupturer i tarmen, blindtarmen osv. Mycket som framgår som oklart och vi får nog vänta in obduktionsresultatet. Visst inte lika kul som att spekulera i att nån orsakat dödsfallet med inkompetens på en fin krog. Jag tänker nog att det får anses vara en högoddsare i nuläget, känner mig nog trygg med att spekulera i en underliggande sjukdom enskilt eller kombinerat med missbruk osv snarast (ansträngd lever osv)

Edit förtydligande: Finns ofta bakterier i maten, även bakterier i tarmfloran, inget konstigt med det. Det som är avgörande är hur sepsisen uppstod. Kan finnas väldigt många orsaker till det, kan till och med vara en dålig tand eller att han skurit sig i fingret på jobbet.
Senast redigerad av scheele 2023-01-06 kl. 21:53.
Citera
2023-01-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Många foodies och andra pretentiösa hipsters proppar i sig en massa inhemsk mat som en lokal tarmflora klarar men som kanske en västerländsk turist dör av om det tillagats slarvigt.

.

Kan ligga nåt i det. Kanske tog han seden dit han kom och provsmakade ”pagpag”:

”Pagpag is the Tagalog term for leftover food from restaurants (usually from fast food restaurants) scavenged from garbage sites and dumps.
The word in the Tagalog language literally means "to shake off the dust or dirt"
Citera
2023-01-06, 22:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
När jag var ung var det en snubbe i min yttersta bekantskapskrets som åkte till Malaysia. Han var trött när han kom hem på fredagen, gick och lade sig och på lördagen när hans mamma skulle väcka honom var han död.

En bekant till min svärmor skar sig på ett musselskal och dog inom 24h av blodförgiftning. Så man ska vara försiktig.

Skulle inte förvåna mig om det var nåt typiskt "mästerkockigt" i stil med musslor, blodig biff, råa ägg eller nån "fin blå blomma som ser såååå fräsch ut på Insta!".

Ju kändare kockar dest o sämre soppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in