Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 08:06
Medlem
blobben!!!s avatar
Att en ung man får blodförgiftning av mat är extremt ovanligt. Han måste haft någon annan sjukdomsproblematik.
Citera
2023-01-08, 08:49
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Kan han ha ätit en feltillagad sån giftig sushifisk..?
Citera
2023-01-08, 09:01
Medlem
Kan inte de svenska termerna men var följande han ådrog sig: metabolic acidosis, kidney failure, sepsis, TTP. Vet inte hur snabbt han togs till sjukhus efter han blev sjuk men det var ett sjukhus med internationell standard.
Citera
2023-01-08, 09:01
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Kan han ha ätit en feltillagad sån giftig sushifisk..?

Då hade man nog sagt typ tetrodotoxin förgiftning.

Han dog ju inte heller knall och fall, så han hade väl då sagt, jag har ätit fisk x den är giftig och jag behöver y.
Han var ju kock och hänger med kockar, så det låter otroligt om det vore så enkelt.
Citera
2023-01-08, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Du har helt rätt i det eller rättare sagt man själv kan vara resistent emot antibiotikan av olika orsaker.

Men Antti Lukkari dog av blodförgiftning och det förloppet kan man dö av ÄVEN om man kommer in till sjukvården och det också inom loppet av några timmar.

Och han kan (vilket jag inte vet utan enbart tror!) kan ha fått ett litet sår som det har kommit in just de bakterier som orsakar blodförgiftning och kanske också ett så sår som han knappt märkte själv vars bakterier kom direkt in i en blodåder = då kan det gå OERHÖRT fort.

Tragiskt att behöva dö så ung som 29 år.

Bara som en tankeställare:
Själv har jag haft en vän som höll på att stryka med i blodförgiftning av ett litet sår som h*n inte var så himla noga med att hålla rent men h*n lyckades i varje fall ta sig till lasarettet och blev räddad till livet - fast det hängde på en skör tråd och förloppet av blodförgiftningen tog endast några timmar. Det var en närstående som fattade vad som pågick och såg till att personen åkte in till lasarettet annars hade den vännen varit död helt enkelt.

Min farfar som var bonde under hela sin livstid sa alltid: Små sår ska man aldrig förakta! Han tvättade sig alltid med sprit (för sårvård) efter han kom in ifrån ladugården eller oavsett vad han hade gjort om han upptäckte ett sår - hur litet det än var. Han hade sett alltför många i sin uppväxt som hade dött i blodförgiftning helt enkelt. Min farfar levde länge och dog INTE i den sjukdomen utan av ålderdom.
All respekt för din farfar men jag tror det rätta ordet i sammanhanget är försumma (förbise, nonchalera).
Citera
2023-01-08, 10:01
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Att en ung man får blodförgiftning av mat är extremt ovanligt. Han måste haft någon annan sjukdomsproblematik.
Någon visste att han hade magsår.
Citera
2023-01-08, 10:12
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Fan va obehagligt

Snabb googling gav följande :

Enligt internationella och nationella rekommendationer ska patienter med svår sepsis erhålla korrekt antibiotikabehandling inom en timme efter ankomst till sjukhus. Forskning har visat att tidigt insatt behandling med antibiotika, intravenös vätska, syrgas och understödjande behandling är livsavgörande vid svår sepsis

En god vän till mig var förkyld. Han levde på som vanligt för han brukade inte åma sig över en liten förkylning. Plötsligt fick han hög feber och ont i bröstet. Han låg hemma i några timmar innan han till slut tog sig till sjukhus. Han bodde ute i Spenaten och färden till sjukhuset var lång och krånglig och när han väl kom dit höll alla hans organ på att stänga av. Det var för sent att göra något och doktorerna kunde egentligen bara stå och se på medan han dog. Från förkyld till död på ett dygn, och han var en ganska vältränad och pigg man i sina 50. Sepsis är inte att leka med.
Citera
2023-01-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hur går det ens till när man dör av matförgiftning?
Råvarorna måste ju vara flera år gamla? Fyran vad läskigt.

Har ingen som helst kunskap i ämnet så upplys mig gärna!

Bakterierna i mage och tarm kan döda dig snabbt om de kommer ut i blodet och det enda som skyddar dig från det är väl en hinna som inte ens är en millimeter tjock. Någon med bättre medicinska kunskaper kan säkert förklara bättre.
Citera
2023-01-08, 11:00
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
En god vän till mig var förkyld. Han levde på som vanligt för han brukade inte åma sig över en liten förkylning. Plötsligt fick han hög feber och ont i bröstet. Han låg hemma i några timmar innan han till slut tog sig till sjukhus. Han bodde ute i Spenaten och färden till sjukhuset var lång och krånglig och när han väl kom dit höll alla hans organ på att stänga av. Det var för sent att göra något och doktorerna kunde egentligen bara stå och se på medan han dog. Från förkyld till död på ett dygn, och han var en ganska vältränad och pigg man i sina 50. Sepsis är inte att leka med.

Har själv råkat ut för sepsis och varit nära att dö, jag är precis som den du skriver om, en ganska vältränad och pigg man i 50-årsåldern. Sepsis är förrädiskt eftersom symptomen liknar en vanlig influensa/magsjuka, dvs feber, illamående och kräkningar. När febern inte har gått över på 4-5 dagar så går det väldigt snabbt utför, blodtrycket sjunker och kommer du inte till sjukhus i tid och får intravenös antibiotika så är livet slut.

Så att en frisk 29 åring dör är ingen sensation, speciellt inte om han var på Fillipinerna .
Citera
2023-01-08, 12:12
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
All respekt för din farfar men jag tror det rätta ordet i sammanhanget är försumma (förbise, nonchalera).

Klart att min farfar ska ha respekt eftersom det inte var han som blev blodförgiftad under alla sina dryga 50 år som bonde med både djurhållning, odlingar/gärden och skogshållning. Han skötte sina sår perfekt just med tanke på att INTE bli sjuk eller ev. dö i blodförgiftning.

Den som försummade sitt sår (troligtvis) var ju en annan person - en vän - som fick åka in till sjukan och överlevde med knapp marginal.
Citera
2023-01-08, 12:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Intressant hur Flashbacks småkillar får sig en chock att en ung människa kan dö så plötsligt av en "skitsak".

Samtidigt helt naturligt att ni reagerar så. Man har en förmåga att blunda för sin egen dödlighet när man är ung.
Citera
2023-01-08, 14:27
Medlem
Matförgiftning ger i regel inte sepsis (undantaget tyfoid-feber som enligt litteraturen brukar ha ett utdraget förlopp och inte så våldsamt som det verkar ha varit fallet här).

Om AL dog av matförgiftning var det troligtvis botulism han dog av.

Om det var sepsis kan det handla om meningkocker, streptokcocker eller pneumokocker - bakterier med ingångsport via luftvägarnas slemhinnor.
Senast redigerad av Cagancho 2023-01-08 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in