Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Nej jag har ingen agenda! Jag väntar mig fler sånna händelser runt om, typ att folk kan dö när katten klöser dem! Seriöst alltså. Senaste forskning med länkar. Förklaringar.
https://www.rintrah.nl/the-trainwreck-of-all-trainwrecks-billions-of-people-stuck-with-a-broken-immune-response/

Jag har en polare som skar sig på knäet när vi var och dök i Sverige på nittiotalet
Ett par dagar senare låg han på intensiven och var millimeter från att dö.

Att du förväntar dig fler ”sånna” händelser pga vaccinen säger bara hur oseriös du är!
Citera
2023-01-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
”Det ska ha varit bakterier från livsmedel som spridit sig till blodet och sedan framkallat en septisk chock.”

Ironiskt ändå.

https://www.expressen.se/nyheter/stjarnkocken-antti-29--dod-efter-matforgiftning/
Fy fasen, det är inte att ignorera en magsjuka
Sen undrar man om sjukvården är eftersatt för, förmodligen. Stackars honom, ej insatt i branschen dock
Citera
2023-01-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Vissa bakterier kan bilda toxiner. Hade själv en patient som efter en planerad operation drabbades av en tarminfektion som råkade gå på avdelningen. Jag har aldrig sett en patient vara så nära döden. Toxinerna "åt" hål på hans tarm som gick i nekros. I sista sekund opererades en rejäl bit tarm bort och han klarade sig med nöd och näppe med en stomi, och några veckors intensivvård.

Om tarminnehåll sprids fritt i buken är risken för allvarlig blodförgiftning stor.
Du som verkar insatt, vad är symptomen? Feber smärta? Jag har hypokondri
Citera
2023-01-06, 23:30
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Varför dör man av sepsis kan man inte bli bombad med antibiotika cocktail?
Citera
2023-01-06, 23:34
Medlem
megacoolmans avatar
Vilket jävla öde för en kock.
Var var han på semester? Var det Egypten så är jag inte förvånad.

EDIT: Såg nu att det var Filippinerna
Citera
2023-01-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjosabonde
Utan att ha några detaljer så tycker jag att symptomen låter som Tyfoidfeber.
Hur kom du till den slutsatsen?
Citera
2023-01-06, 23:40
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Varför dör man av sepsis kan man inte bli bombad med antibiotika cocktail?

Beror på hur fort man får vård. Om bakterierna får fäste är det kört.
Citera
2023-01-06, 23:42
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Beror på hur fort man får vård. Om bakterierna får fäste är det kört.

Fan va obehagligt

Snabb googling gav följande :

Enligt internationella och nationella rekommendationer ska patienter med svår sepsis erhålla korrekt antibiotikabehandling inom en timme efter ankomst till sjukhus. Forskning har visat att tidigt insatt behandling med antibiotika, intravenös vätska, syrgas och understödjande behandling är livsavgörande vid svår sepsis
Citera
2023-01-06, 23:46
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Om man tänker sig att detta skedde på en restaurang och en kock lagat maten Lukkari åt, kan det vara fråga om nåt slags brott här? Dråp, rentav mord?

Vållande till annans död
Citera
2023-01-06, 23:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Fan va obehagligt

Snabb googling gav följande :

Enligt internationella och nationella rekommendationer ska patienter med svår sepsis erhålla korrekt antibiotikabehandling inom en timme efter ankomst till sjukhus. Forskning har visat att tidigt insatt behandling med antibiotika, intravenös vätska, syrgas och understödjande behandling är livsavgörande vid svår sepsis

Det kan gå infernaliskt fort om infektionen får fäste. Kan handla om att personen behöver få akut vård inom 30 minuter. Finns ingen räddning om det gått för långt.
Citera
2023-01-06, 23:48
Medlem
Ruskigt otäckt. Har inte hört det innan att matförgiftning kan i sin tur leda till blodförgiftning, Det måste vara väldigt ovanligt.
Citera
2023-01-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du som verkar insatt, vad är symptomen? Feber smärta? Jag har hypokondri

Beror på vilken tarminfektion du fått. Först och främst kräkningar /diarré med eller utan blod.

En sepsis oavsett orsak kan tex ge symtom som feber, frossa, kräkningar, trött, sjukdomskänsla osv. Mkt lömsk. Det svåra är att som privat/vårdpersonal urskilja det från annat.

http://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/sepsis---blodforgiftning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in