2023-01-06, 16:31
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Haha, sitter på några få såna. Vet du om de som säljs på Tradera generellt är äkta eller?

De med bra omdömen och handlar med frimärken är säkerligen bra.
Citera
2023-01-06, 16:34
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De finns i 1000-tals på tradera och kostar väl 250 kr per häfte. Det häftet kostade 25 kr år 1985 eller så och har stigit 900% i värde på 35 år. Troligen bättre avkastning än Stockholmsbörsen.
https://www.tradera.com/item/150147/471020554/hafte-om-20-rabattfrimarken-for-brev-upp-till-100-gram-inom-sverige?

Jag köpte fem rullar frimärken x 100 för 5 kr/st, känns som det var igår men det var kanske 6 år sedan. Dessa är nu värda 15 kr/st och jag har fått 200% avkastning på mitt kapital på 6 år. Det är absolut bättre än Stockholmsbörsen. Troligen är de värda 100 kr/st om några år. Hyperinflationen är här.

Räknade efter många häften jag hittade här hemma.
Blev 35 häften plus en massa lösa rabattfrimärken så borde klara mig ett tag.
Citera
2023-01-06, 16:43
Medlem
RyskaMaffians avatar
PostNord är bakbundna i och med att de är reglerade på detaljnivå av staten och lagar till att behöva leverera paket till adresser i Norrlands inland 30 mil från närmsta tätort 3 dagar i veckan. Det går inte att privatisera ett bolag och samtidigt på kommunistmanér detaljstyra deras minsta agerande.

För övrigt är DHL billigast till danmark, upp till 20 kg:

Citat:
Priser inom EU
Storlek: Paket storlek S
Max Dimension: Summan av den längsta och kortaste sidan upp till 40 cm
Onlinepris (Sek): 249

Storlek: Paket storlek M
Max Dimension: Summan av den längsta och kortaste sidan upp till 60 cm
Onlinepris (Sek): 299

Storlek: Paket storlek L
Max Dimension: Summan av den längsta och kortaste sidan upp till 80 cm
Onlinepris (Sek): 399

Storlek: Paket storlek XL
Max Dimension: Summan av den längsta och kortaste sidan upp till 100 cm
Onlinepris (Sek): 549
Citera
2023-01-06, 16:51
Medlem
Storinkvisitorns avatar
I min glada ungdom beställde vi en massa saker från obskyra annonser i Expressen. Tillbehör för vintillverkning, fräcka militärkläder och fiskegrejor. Detta trots att vi var luspanka på grund av arbetslöshet eller värnplikt. På den tiden var porto, bensin och skräpmat ingenting man behövde bekymra sig om. Man hade råd även om man var pank.

Jag hade gångavstånd till 4 postkontor där jag bodde, och om en leverans tog mer en 3 dagar så gnällde man. Det var också ordning och reda på postkontoren. En arg tant satt och blängde bakom ett galler, och det var bara att hala upp 89 kronor för postförskottet på fallskärmsjägarkängorna från USA innan hon hasade iväg till korgen och hämtade paketet. Stämplat kvitto med gummerad baksida fick man också.

Hyperinflationen har många ansikten.
Citera
2023-01-06, 17:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyskaMaffian
För övrigt är DHL billigast till danmark, upp till 20 kg:
Kollade med UPS och de verkar ta 205kr för XL storleken med 20kg på 100cm om man har egen kartong / emballage och nöjer sig med Standard leverans till ombud i Danmark.
Citera
2023-01-06, 19:07
Medlem
Citat:
Kollade postnords nya porton på
https://portal.postnord.com/skickadirekt/#

Baxnade. Att skicka en liten bok = brev 1 kg, till Köpenhamn från Malmö kostar nu 154 kronor. Postnord har satt samma porto till alla länder i hela världen så Australien kostar samma. För fem böcker krävs det minsta paket-portot 3 kg Danmark pris 494 kronor.

Bara jag som minns rabatt-frimärkena från 1980-talet? 5 rabattmärken räckte för 1 kg till Danmark och kostade 10 kronor. Så prishöjning porto på 30 år ca 1500%.

Det ironiska är att postnord i Danmark och Sverige är samma företag, de kör sin egen bil över bron från Malmö till Köpenhamn.

Jag noterade hur USA gick före med absurda portohöjningar, ca 10 år sedan, jag var då en aktiv kund på ebay.com och köpte gärna böcker och liknande. Men USPS höjde portona lite i taget och de blev ungefär samma som Sverige nu har, dvs totalt absurda och omöjliggör alla köp av varor från ebay usa till Sverige. Så någon miljon amerikaner som hade utlandskunder förlorade hela sin försäljning.

Någon som vet varför posten troligen är det företag som höjt sina priser mest i hela Sverige? De har som enda företag inte klarat att datorisera och effektivisera sin verksamhet.
Jag får fram helt andra priser som är betydligt billigare. Istället för brev ska du välja skicka paket, till Danmark med Postnord. 3 dagars ledtid.
3 kg 345 kr
4 kg 392 kr
5 kg 430 kr
6 kg 469 kr
7 kg 507 kr
8 kg 544 kr
9 kg 582 kr
10 kg 620 kr
15 kg 810 kr
20 kr 1000 kr
Citera
2023-01-06, 20:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Posten på 1960-90-talet fungerade helt enkelt fantastiskt mot idag. Jag kan inte se någon annan bransch som gått ner sig mer. Det har med statens inblandning att göra.
Du verkar inte ha förstått vad andra i tråden har sagt upprepade gånger - det är iom avregleringen där privata företag plockar russinen ur kakan samtidigt som Postnord som är statligt måste ta samhällsansvar, som orsakat detta.
När det funkade bra var det ju staten som ägde Posten …

Nåt liknande sker inom järnvägen. Privata aktörer bryr sig främst om de lönsamma sträckorna, SJ får ta hand om resten.

Vi svenskar betalar skatt för att den ska komma alla svenskar tillgodo - oavsett om de bor i glesbygd eller inte.
Nu betalar vi skatt för att några - de privata företag som plockar russinen ur kakan - ska kunna sko sig på systemet.
Citera
2023-01-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nåt liknande sker inom järnvägen. Privata aktörer bryr sig främst om de lönsamma sträckorna, SJ får ta hand om resten.

SJ behöver bara köra trafik de tycker är lönsam. Regionerna får handla upp olönsam trafik de vill ska köras i deras områden och Trafikverket hanflarvupp viss trafik (diverse flyglinjer, nattåg till övre Norrland och gotlandsfärjorna)
Citera
2023-01-06, 21:49
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Så var det även tidigare att det kostade lika mycket att skicka paket till Australien som till Danmark. Man kan tycka att det borde finnas någon fördel för oss kunder med det dansk-svenska-samarbetet och borde inte kosta mer att skicka något till Danmark än inom Sverige.
Annars kommer det mest reklam ner i brevlådan nu för tiden (kan det löna sig att skicka/dela ut?), resten brukar hämtas hos det lokala ombudet. I framtiden blir det väl så att allt får vi hämta hos postombuden eller utplacerade postboxar. Då spelar Postnord på samma villkor som de andra stora aktörerna. Ska bli intressant att höra ursäkterna till prishöjningarna då.

Citat:
Det går inte längre att posta ett vanligt brev till USA, det måste för-deklareras på postnords hemsida. Hela post-branschen är total-förstörd, vi bor inte längre i en global värld utan i en liten håla.

Postnords internettjänst Skicka direkt är i mitt tycke smidig att använda i alla fall när det ska skickas paket utomlands. Mottagaren bör få paketet snabbare när man fördeklarerar.
Citera
2023-01-07, 10:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Den föreslår UPS dörr till dörr Linköping Köpenhamn 3kg 832 kr. Sannolikt har paket.se kontrakt med ups och visar bara dem.

Det kan inte stämma!
Jag använder alltid den sidan. Får upp flera fraktbolag. UPS är alltid billigast och snabbast.
Citera
2023-01-07, 10:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det kan inte stämma!
Jag använder alltid den sidan. Får upp flera fraktbolag. UPS är alltid billigast och snabbast.
I mitt exempel var ups dyrare än postnord, som är så dyra att jag gjorde den här tråden. Men då får man hämtning vid dörren med ups. Men jag tänker inte skicka 5 böcker för 850 kr i frakt! Möjligen tänkt för guldtackor.
Citera
2023-01-07, 10:59
Medlem
Skrämmande dyrt här...som jämförelse..ett paket från tyskland 120cm långt vikt 5kg kostar 22 E hit...
vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta från sverige till tyskland....det dubbla kanske .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in