Kollade postnords nya porton på
https://portal.postnord.com/skickadirekt/#
Baxnade. Att skicka en liten bok = brev 1 kg, till Köpenhamn från Malmö kostar nu 154 kronor. Postnord har satt samma porto till alla länder i hela världen så Australien kostar samma. För fem böcker krävs det minsta paket-portot 3 kg Danmark pris 494 kronor.
Bara jag som minns rabatt-frimärkena från 1980-talet? 5 rabattmärken räckte för 1 kg till Danmark och kostade 10 kronor. Så prishöjning porto på 30 år ca 1500%.
Det ironiska är att postnord i Danmark och Sverige är samma företag, de kör sin egen bil över bron från Malmö till Köpenhamn.
Jag noterade hur USA gick före med absurda portohöjningar, ca 10 år sedan, jag var då en aktiv kund på ebay.com och köpte gärna böcker och liknande. Men USPS höjde portona lite i taget och de blev ungefär samma som Sverige nu har, dvs totalt absurda och omöjliggör alla köp av varor från ebay usa till Sverige. Så någon miljon amerikaner som hade utlandskunder förlorade hela sin försäljning.
Någon som vet varför posten troligen är det företag som höjt sina priser mest i hela Sverige? De har som enda företag inte klarat att datorisera och effektivisera sin verksamhet.