2023-01-06, 15:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan jag köpa din skit från Kina för halva priset gör jag det, ditt företag är helt enkelt för dyrt och från Kina är det ju skattefritt (var i alla fall förut) Tyvärr upptäckte staten den läckan och täppte till den så nu betalar man skatt. Men det är fortfarande billigare att köpa därifrån än från dig.
Som tur är har jag oersättliga o-kopierbara varor.

Hanteringen av Kina är ju ett annat skam-kapitel som visar kaoset inom postnord och staten. När mina barn började handla 100 pytte-paket från Kina med porto 3 kr/st så tvingades postnord göra något. Och resultatet är att man i princip inte kan ta emot brev och paket från utanför EU längre, inte bara Kina utan ALLA länder inklusive UK och USA drabbades. Allt går via en hemsida där man måste fylla i att man tar emot paketet, med 14 dagars väntetid, vem gör så. Det går inte längre att posta ett vanligt brev till USA, det måste för-deklareras på postnords hemsida. Hela post-branschen är total-förstörd, vi bor inte längre i en global värld utan i en liten håla.

Posten på 1960-90-talet fungerade helt enkelt fantastiskt mot idag. Jag kan inte se någon annan bransch som gått ner sig mer. Det har med statens inblandning att göra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-06 kl. 15:47.
Citera
2023-01-06, 15:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Posten på 1960-90-talet fungerade helt enkelt fantastiskt mot idag.
Ja innan andra företag kunde börja plocka russin ur kakan och lämna förlusten till de som var tvingade enligt samhällsansvar att leverera överallt... och då även det som ex. DHL inte ville, kunde eller orakade leverera.
Citera
2023-01-06, 15:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja innan andra företag kunde börja plocka russin ur kakan och lämna förlusten till de som var tvingade enligt samhällsansvar att leverera överallt... och då även det som ex. DHL inte ville, kunde eller orakade leverera.
Det stämmer inte, posten var hur billigt som helst, fanns kontor överallt, brevutdelning på lördag, och jag har sett annonser för prenumeration av veckotidningar och portot för 52 tidningar i brevlådan kring 1960 var 11 kronor för hela året. Har för mig att frimärksportot var 35 öre då, 15 kronor nu, tror ingen annan vara än olja har stigit mer sista 60 åren. Dagens priser har med inkompetens att göra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-06 kl. 15:51.
Citera
2023-01-06, 15:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det stämmer inte, posten var hur billigt som helst, fanns kontor överallt, brevutdelning på lördag, och jag har sett annonser för prenumeration av veckotidningar och portot för 52 tidningar i brevlådan kring 1960 var 11 kronor för hela året. Har för mig att frimärksportot var 35 öre då, 15 kronor nu, tror ingen annan vara än olja har stigit mer sista 60 åren.
Enda tidning jag någonsin prenumerant på var Fantomen runt 1972 - 74 och det var nästan halva priset mot lösnummer.
Citera
2023-01-06, 15:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det stämmer inte, posten var hur billigt som helst, fanns kontor överallt, brevutdelning på lördag, och jag har sett annonser för prenumeration av veckotidningar och portot för 52 tidningar i brevlådan kring 1960 var 11 kronor för hela året. Har för mig att frimärksportot var 35 öre då, 15 kronor nu, tror ingen annan vara än olja har stigit mer sista 60 åren. Dagens priser har med inkompetens att göra.
Det de förlorade på karusellen tog de igen på gungorna... men det blir svårt att ta igen när någon annan tar över det som genererar vinst, kvar blir bara det som genererar förlust.
Citera
2023-01-06, 15:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Enda tidning jag någonsin prenumerant på var Fantomen runt 1972 - 74 och det var nästan halva priset mot lösnummer.
Exakt, OCH gratis i brevlådan. Kalle Anka hade 300.000 prenumeranter på den tiden, allt möjliggjort av postens låga taxor.
Citera
2023-01-06, 16:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Exakt, OCH gratis i brevlådan. Kalle Anka hade 300.000 prenumeranter på den tiden, allt möjliggjort av postens låga taxor.
Japp, men det lönar sig inte längre när frakten upp till Korpilombolo kostar mer än tidningen. Till Lund lönar det sig, men det blir för få ex.
Citera
2023-01-06, 16:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Gå in på https://paket.se/ och välj där. Billigare och snabbare. Postnord är förlegat.
Citera
2023-01-06, 16:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Gå in på https://paket.se/ och välj där. Billigare och snabbare. Postnord är förlegat.
Den föreslår UPS dörr till dörr Linköping Köpenhamn 3kg 832 kr. Sannolikt har paket.se kontrakt med ups och visar bara dem.
Citera
2023-01-06, 16:18
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Kollade postnords nya porton på
https://portal.postnord.com/skickadirekt/#

Baxnade. Att skicka en liten bok = brev 1 kg, till Köpenhamn från Malmö kostar nu 154 kronor. Postnord har satt samma porto till alla länder i hela världen så Australien kostar samma. För fem böcker krävs det minsta paket-portot 3 kg Danmark pris 494 kronor.

Bara jag som minns rabatt-frimärkena från 1980-talet? 5 rabattmärken räckte för 1 kg till Danmark och kostade 10 kronor. Så prishöjning porto på 30 år ca 1500%.

Det ironiska är att postnord i Danmark och Sverige är samma företag, de kör sin egen bil över bron från Malmö till Köpenhamn.

Jag noterade hur USA gick före med absurda portohöjningar, ca 10 år sedan, jag var då en aktiv kund på ebay.com och köpte gärna böcker och liknande. Men USPS höjde portona lite i taget och de blev ungefär samma som Sverige nu har, dvs totalt absurda och omöjliggör alla köp av varor från ebay usa till Sverige. Så någon miljon amerikaner som hade utlandskunder förlorade hela sin försäljning.

Någon som vet varför posten troligen är det företag som höjt sina priser mest i hela Sverige? De har som enda företag inte klarat att datorisera och effektivisera sin verksamhet.

Rabattfrimärken är det mest gångbara fortfarande att skicka inom norden.

Fem frimärken täcker upp emot 1kg inom norden ännu.
Citera
2023-01-06, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Haha, sitter på några få såna. Vet du om de som säljs på Tradera generellt är äkta eller?
Citera
2023-01-06, 16:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

De finns i 1000-tals på tradera och kostar väl 250 kr per häfte. Det häftet kostade 25 kr år 1985 eller så och har stigit 900% i värde på 35 år. Troligen bättre avkastning än Stockholmsbörsen.
https://www.tradera.com/item/150147/471020554/hafte-om-20-rabattfrimarken-for-brev-upp-till-100-gram-inom-sverige?

Jag köpte fem rullar frimärken x 100 för 5 kr/st, känns som det var igår men det var kanske 6 år sedan. Dessa är nu värda 15 kr/st och jag har fått 200% avkastning på mitt kapital på 6 år. Det är absolut bättre än Stockholmsbörsen. Troligen är de värda 100 kr/st om några år. Hyperinflationen är här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in