2023-01-05, 16:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Men Jenny var i princip medvetslös. Ingen vettig mska tolkar det som att sex är ok. Även om hon ev sände andra signaler tidigare

Höglunds resonemang går ut på att, nej, det är inte ok och många män är svin som struntar i det. Men alla vet eller borde veta detta om sådana situationer och Strömstedt har ett eget ansvar på förhand för flörtandet som signalerar att hon vill ligga med killen och för alkoholintaget som gör henne försvarslös när konsekvenserna av signalerandet resulterar i (det avbrutna) övergreppet.

Höglund påpekar att hon agerat likadant, men varit kapabel att försvara sig eftersom hon var nykter. Hon har lekt med faran för att faran var spännande.

https://elisabethoglund.se/blogg/nu-ar-jag-trott-pa-alla-kvinnor-som-ska-bekanna-att-de-har-utsatts-for-sexuella-overgrepp-i-ungdomen -vem-f-n-utsatte-sig-inte-for-risker-nar-man-var-ung-och-dum/
Citera
2023-01-05, 16:47
Medlem
Om en kvinna följer med mannen hem, eller tvärt om. Han får ett tydligt JA och ett samtycke. Men hon är berusad! Dagen efter finns inga minnen kvar.

Har jag som man ansvaret över kvinnans berusningsgrad?

Det måste vara fler än jag som blivit utsatt för det här. Som man ska man inte längre ha något samröre med kvinnor. Helt jävla otroligt att jag inte blev anmäld för våldtäkt. Som man har man inte en jävla rättighet jämte kvinnor vid sådana tillfällen. Helt bakbunden.

Om en man blir misshandlad och söndersparkad utanför krogen eller på tunnelbanan har han ett ansvar över vilket umgänge han umgås med, berusning ,droger etc.

När en kvinna blir våldtagen i parken har hon all rätt i världen att gå klädd hur hon vill var hon vill när hon vill.
Citera
2023-01-05, 16:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det har du iofs rätt i

Men victimblaming har blivit en kardinalsynd för vissa. För dem blir det svårt att se nyanser. Det är antingen eller. Offer vs förövare.

Offer kan såklart både vara utsatta för brott och ha betett dig dumt själva. Jag tror inte att du menar att det alltid är antingen eller.

Vi kan t.ex fördöma rattfylla. Trots att rattfyllerister oftare är offer för trafikolyckor. Är det victimblaming?

I de allra flesta fall då en våldtäkt begåtts handlar det dock om ”offer vs förövare”. Det är inte så vanligt att två människor våldtar varandra. I alla fall inte vid samma tillfälle.

Att man KAN skuldbelägga någons beteende efter begånget brott är inte samma sak som att man BÖR göra det.
Citera
2023-01-05, 16:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leck.mich.am.arsch
Feminazist ideologi: Märn ska lära sig att ett nej är ett nej är ett nej. Även om det kommer dagen efter.

Dagen efter kan man säga vad man vill men det ändrar ingenting.
Citera
2023-01-05, 16:54
Medlem
VetVemDuArs avatar
Kan vi komma överens om att det är fel att våldta och att det är fel att begå falsk tillvitelse?
Borde inte vara så svårt.
Det finns en förövare i bägge fallen och båda övergreppen skapar enorma konsekvenser för brottsoffret.
Citera
2023-01-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Höglunds resonemang går ut på att, nej, det är inte ok och många män är svin som struntar i det. Men alla vet eller borde veta detta om sådana situationer och Strömstedt har ett eget ansvar på förhand för flörtandet som signalerar att hon vill ligga med killen och för alkoholintaget som gör henne försvarslös när konsekvenserna av signalerandet resulterar i (det avbrutna) övergreppet.

Höglund påpekar att hon agerat likadant, men varit kapabel att försvara sig eftersom hon var nykter. Hon har lekt med faran för att faran var spännande.

https://elisabethoglund.se/blogg/nu-ar-jag-trott-pa-alla-kvinnor-som-ska-bekanna-att-de-har-utsatts-for-sexuella-overgrepp-i-ungdomen -vem-f-n-utsatte-sig-inte-for-risker-nar-man-var-ung-och-dum/

Ja självklart bör man i egenintresse se till att inte sätta sig i den situationen. Men att säga att hon har sig själv att skylla är fel, det låter som att mannen inte har nån skuld. Och jag tror att om Elisabeth vore helt klar i huvudet skulle hon inse det, och det olämpliga i genres inlägg
Citera
2023-01-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I de allra flesta fall då en våldtäkt begåtts handlar det dock om ”offer vs förövare”. Det är inte så vanligt att två människor våldtar varandra. I alla fall inte vid samma tillfälle.
Självklart. Men vissa försöker enögt reducera det till antingen eller.

T.ex. Någon blev skjuten i huvudet och det var en tragedi. Att personen spelade rysk roulette drar man ett streck över. Personen är ju ett offer och därmed ansvarsbefriad

Jag är säker på att du förstår vad jag menar.
Citat:
Att man KAN skuldbelägga någons beteende efter begånget brott är inte samma sak som att man BÖR göra det.
Varför inte? Offer kan ju vara klandervärda
Citera
2023-01-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD
Om en kvinna följer med mannen hem, eller tvärt om. Han får ett tydligt JA och ett samtycke. Men hon är berusad! Dagen efter finns inga minnen kvar.

Mycket bra frågeställning. Ni som är ute i ”svängen”, hur gör ni? Har med ett kontrakt? Spelar in samtalet?
Citera
2023-01-05, 17:19
Medlem
Citat:

Sedan kan det omvända gälla. Eftersom vi är i forumdelen jämställdhet o diskriminering.

Män riskerar en massa när de berusad sig och beter sig utmanande och raggar runt. Blir någon på smällen så förväntas män försörja barnet 18-20 år. Att ta sitt ansvar. Man kan också råka provocera någon och bli misshandlad.

Det är på samma sätt klandervärt om män provocerar fram bråk eller oövervägt gör folk gravida. Ja, de är offer. Men har också ett ansvar. De är delvis offer för sitt eget beteende.
Citera
2023-01-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD

Om svaret är ja att mannen har ansvar för kvinnans berusningsgrad men kvinnan inte har ansvar för mannens berusningsgrad bör förstås kvinnor omyndigförklaras.

Att vara myndig är att ta ansvar för sina handlingar även när man är full. Det skulle aldrig gå att slippa ansvar om man kör rattfull så varför ska just kvinnan slippa ansvar för sex när hon är full samtidigt som mannen ska vara ansvarig för sex när han är full?

Antingen har ingen ansvar för det de gör på fyllan eller så har alla myndiga personer ansvar för det.
Citera
2023-01-05, 17:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Självklart. Men vissa försöker enögt reducera det till antingen eller.

T.ex. Någon blev skjuten i huvudet och det var en tragedi. Att personen spelade rysk roulette drar man ett streck över. Personen är ju ett offer och därmed ansvarsbefriad

Jag är säker på att du förstår vad jag menar.

Varför inte? Offer kan ju vara klandervärda

Klart ett offer kan vara klandervärd och är det relevant rent juridiskt tas det upp under en eventuell rättegång.
Citera
2023-01-05, 17:45
Medlem
Citat:
Klart ett offer kan vara klandervärd och är det relevant rent juridiskt tas det upp under en eventuell rättegång.
Ok, trodde vi talade om vad som sägs utanför rättegångar.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-05 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in