2023-01-04, 19:11
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copperfields
Det postas tiotusentals försändelser i små vadderade kuvert med handskriven adress dagligen från Blocket, Tradera och Marketplace. Om inte försändelsen gått sönder eller luktar starkt kommer naturligtvis ingen reagera.

Vi får väl se.
Det som avviker är väl att nästan allt som skickas pga handel via tradera blocket osv antingen är rek har avsändare eller är företagspost.
Citera
2023-01-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Vi får väl se.
Det som avviker är väl att nästan allt som skickas pga handel via tradera blocket osv antingen är rek har avsändare eller är företagspost.
Knappast. Finns oändligt många som säljer hobbyprylar för struntsummor utan att driva företag. Frimärken och allt vad det kan vara.
Citera
2023-01-04, 19:24
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Knappast. Finns oändligt många som säljer hobbyprylar för struntsummor utan att driva företag. Frimärken och allt vad det kan vara.
Ja och de skriver avsändare på brevet.

Men du tror vad du vill. Jag tror den här lagändringen med tiden kommer leda till ökande problem jämfört med tidigare. Men såklart kommer det inte visa sig direkt. De flesta brev kommer fortfarande komma fram.
Senast redigerad av st33r 2023-01-04 kl. 19:29.
Citera
2023-01-04, 20:03
Medlem
Citat:

Men du tror vad du vill. Jag tror den här lagändringen med tiden kommer leda till ökande problem jämfört med tidigare. Men såklart kommer det inte visa sig direkt. De flesta brev kommer fortfarande komma fram.
Hur skulle det möjligen gå att komma runt det problemet..
Citera
2023-01-04, 20:33
Medlem
Det var ett inslag på SVTs nyheter i dag angående att allt fler paket beslagtas numera, de röntgar tydligen de flesta paket på terminalerna verkar det som och om det är något som ser ut att innehålla illegala saker så öppnar de dem och kollar.

12:30 in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/8oGWG16...739&id=8oGWG16
Citera
2023-01-04, 20:56
Medlem
Citat:

Borde ju vara extremt enkelt att arbeta runt avsändarproblemet.

T:ex genom att skriva ett program som läser in alla addresser i landet eller din stad och sedan använder man en av dessa addresser som avs.

Om man inte vill skriva ett programkan man alltid göra det manuellt men jobbigt om man skickar många paket varje dag.

Lär inte vara särskilt svårt att skriva ovanstående program då addresser är allmänna uppgifter.

Hade nog till och med kunna be chatGPT (ai som är en fena på det mesta) skriva programmet åt en så länge man kommer på hur man ska spara alla addresser i en databas så är det enkelt att implementera funktionen i koden.
Senast redigerad av snorunge123 2023-01-04 kl. 21:00.
Citera
2023-01-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Det var ett inslag på SVTs nyheter i dag angående att allt fler paket beslagtas numera, de röntgar tydligen de flesta paket på terminalerna

Inslaget visar dock operation från tullens posthantering snarare än vad som sker på lokala postkontor.

Hade varit intressant om någon från posten kunde träda fram och läcka deras nya styrdokument för postrutiner ang misstänkta föremål
Citera
2023-01-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Kan inte Flugsvamp men Archetyp har jag bättre koll på. Det finns olika vägar!

1. Du behöver en wallet för XMR (Monero). Jag använder MyMonero men det finns alternativ.
2. Ifall du inte direkt köper XMR utan behöver växla från Bitcoin så behöver du även en Wallet till det. Jag använder Mycelium
3. Hur jag gör!
3a. Skapa konto på localbitcoins.com och köp Bitcoins av någon som inte tar ut mer än max 5% av vad dagsaktuellt värde är. (Eller skapa konto på Kraken och köp Monero direkt men jag har inget konto där så där får någon annan hjälpa dig)
3b. När du swishat personen så släpps dina Bitcoins till ditt konto (ofta behöver du verifiera ditt konto samt skicka id-bild etc annars kan du ofta inte handla).
3c. Gör en överföring från localbitcoins.com till din adress i appen Mycelium (recieve) och du har dina Bitcoins där inom en timme allt som oftast.
3d. Gå till changenow.io (eller annat växlingsställe) och välj att växla Bitcoins till Monero på förstasidan. Efter det klickar du dig vidare (enkel meny med bra info hela vägen) och det kommer upp en adress du ska skicka dina Bitcoins till. Detta tar också oftast under timmen och så fort transaktionen är genomförd så sänds dina Monero till den adressen som du angivet (recieve) i MyMonero. Går oftast att använda sin cam för att scanna en qr-kod men går också att skriva alla adresser för hand (skriver du fel så i 99.99% av fallen så står det fel adress bara så leta upp det och rätta). När dina Monero är på väg tar det mellan 30 minuter och upp till fem eller sex timmar beroende på hur mycket transaktioner som är igång just då.
3e. Registrera ett konto på Archetyp om du in redan gjort det (du måste använda TOR). Se till att inte hamna på en phishingsajt. Jag använder oftast samma länk dit alltid som inte ddosas så mycket numera. De har en sida archetyp.cc som du alltid kan vara säker på att få en korrekt adress, eller kolla in luffarn.com som också har korrekta länkar. Relativt enkelt att registrera sig. Bara följ informationen.
3f. Nu väljer du (send) från din MyMoner wallet och scannar qr-koden på archetyp när du är inloggad. För över dina Monero dit. Tar oftast inte mer än 30 minuter. Sen är du redo att handla. Välj produkt och skriv in adress dit det ska skickas. Pengarna hamnar i escrow och när du fått leveransen och den är korrekt så trycker du (finalize) så får säljaren sina pengar. Kommer inte produkterna inom autofinalize (oftast 7-14) dagar är de satta på, så tryck "förläng auto-finalize" (minns inte exakt vad det står) så släpps inga pengar. Dyker produkterna inte upp under denna tid så kontakta även säljaren och försök lös problemet - går inte det starta en "dispyt" och sajtägarna väljer efter kommunikation om får tillbaka dina pengar, ni delar på pengarna eller säljaren har rätt till pengarna. De flesta säljare är dock seriösa men gör research och läs hur många dispyter de haft och vunnit/förlorat etc, även reviews etc. Någon enstaka säljare kan ha auto-finalize redan vid beställning men köp inte av dessa då du betalar direkt utan att de ens skickat något.

Där har du en jäkla lathund till Archtyp!

Hoppas jag inte bryter mot någon regel jag inte vet om. Mod får radera detta isf!

Är denna lathund fortfarande up to date?
Är det ur säkerhetsperspektiv meningsfullt att köpa bitcoin först om målet ändå är att få Monero?
Citera
2023-01-05, 04:42
Medlem
Trött man blir, jävla trams att införa såna här tramsregler. Nu kommer man nojja sönder om man ska ha nåt. Men som jag förstår det så kan de väl inte döma en för nånting pga den här nya lagen?

Får man gå på förhör eller kommer de hem till en?
Citera
2023-01-05, 05:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av getupnow
Trött man blir, jävla trams att införa såna här tramsregler. Nu kommer man nojja sönder om man ska ha nåt. Men som jag förstår det så kan de väl inte döma en för nånting pga den här nya lagen?

Får man gå på förhör eller kommer de hem till en?
De allra flesta fall kommer inte att resultera i något mer än att man inte får sin beställning, tar för mycket resurser och ger för liten vinst. Om det faktiskt blir en utredning så ligger risken framför allt i att man tas in på förhör och inte håller käften, eller att man råkar lämna bevismaterial framme. "Jag nekar till anklagelserna och har i övrigt ingen kommentar", och att se till att man inte har några bevis tillgängliga vid eventuell husrannsakan, så är det i stort sett riskfritt vid mindre mängder. Vill de jävlas och ta in dig på prov för att sätta dit dig så har du givetvis varit i Köpenhamn eller Amsterdam där du kan ha fått i dig droger, och du kom hem igår. Du reste med buss och betalade kontant och saknar kvitton såklart
Citera
2023-01-05, 11:59
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Hur skulle det möjligen gå att komma runt det problemet..

Vet inte. Att skriva ner random avs-namn o adress från Eniro från samma stadsdel som lådan ligger i?

Personligen hoppas jag på ett skifte i distribution från post till nätverk som ger distribution via dead drops.
Kanske inte kommer gå i minsta håla på ren landsbygd men i stora små och mellanstora städer borde det gå. Man får helt enkelt ta bilen 1,5 mil till närmsta stad om man lever i en by.
Citera
2023-01-05, 14:43
Medlem
Xanyos avatar
Känns nästintill lönlöst att beställa något nu efter denna nya post lagen om "Misstänkta Brev" har inte fått en enda beställning till mig sedan årsskiftet. Har åkt ditt tidigare hos polisen av en stor order som blev tagen och jag antar jag är svartlistad direkt dom ser ett packet med mitt namn på. Suger att några tusen gick upp i rök nu men det blir svårt att komma runt detta.

Speciellt när dom flesta säljarna sänder såna vadderade brev där det skriker "Här finns det droger i" 90% av säljarna är riktigt värdelösa på att sända en order som inte ser misstänkta ut. Enbart ett fåtal jag vet som är bra på att ha riktigt bra stealth på sina leveranser, såpas bra att man själv tror att det inte är en order ifrån FS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in