2023-01-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hade dom en stor bostadsbubbla i Tyskland.

Så blir det med det du säger, och hur en del definierar bubbla.

Du får leta rätt på de gamla inläggen där bubbelpratare skriver att det inte är någon bubbla i Tyskland och slå ned hårt på deras svammelinlägg.
För det gör du väl?

Jag jämförde med den svenska bostadsmarknaden. Den har fallit lika mkt procentuellt som den tyska inflationen. Därav lite roligt att du använde "störtdyker".
Citera
2023-01-04, 16:15
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
5.4 bygger ju helt på att de vill ha vad de gav. Inte vad lägenheten egentligen är värd.

Kom ihåg att alla som går så långt som att de kör hemnet och ordinarie visningar i 9 av 10 fall verkligen vill sälja omgående..Vet inte hur många mecklare som senaste 6 månaderna påstått att säljarna kommer bo kvar om de inte får vad de vill. Varpå de säljer långt under detta belopp kort senare.

Får hoppas på det. Ju billigare desto bättre för mig.
Citera
2023-01-04, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Nu ligger den ute på hemnet igen.
Ringde mäklaren, det är 5 sällskap bokade på förhand.

Varit intresserad av den länge nu, men säljarna är envisa angående pris.

Vad tycker ni den är värd?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-krokslatt-molndals-kommun-sorgardsgatan-6b-19283277?utm_source=app&utm_medium=link&utm_campai gn=tipsa&utm_content=android-mobile

Bara 6 lgh i föreningen. Innebär att banker inte är så pigga låna ut och då till högre ränta än större föreningar. (Både t enskild som förening).Vid dyrare åtgärd+100t, riskerar avgifterna höjas kraftigt, då så få delar kostnaden. Alla behöver i princip vara med i styrelsen. Små föreningar sköter ofta trappstädning, klippning själva. Så inte så optimalt. Dessutom om det blir osämja så är det värre m små föreningar.

Kort o gott, köpa i en liten förening ska du inte göra om du bara vill betala avgift och sen inte bry dig.
Citera
2023-01-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tror ni nån hajar till när de ska köpa en lägenhet för 5.25m och sen ser att den har en indirekt skuldsättning på 1m till?

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2252567&utm_source=hemnet.se&utm_medium= referral

Sonja Kovalevskys gata 11
BYGGÅR
2017
TYP
Lägenhet
UPPLÅTELSEFORM
Bostadsrätt
ANTAL RUM
2 rum + Kök
BOAREA/BIAREA
54 kvm
VÅNING
3. Hiss finns
AVGIFT
2 700 kr/mån

PRIS
5 250 000 kr

(längre ned i annonsen)

INDIREKT SKULDSÄTTNING
997263 kr

Avgift per månad 2700kr med skuldsättning på 1m blir ju för den som kan räkna ohållbart. Dock:

- Inga planerade avgiftshöjningar eller renoveringar.

Lustigt nog är Fastighetsbyråns beskrivning av indirekt nettoskuldsättning fel.

Citat:
Bostadsrättens indirekta nettoskuldsättning anger hur stor andel av bostadsrättsföreningens lån som indirekt belastar bostadsrätten...

Man drar ju ifrån ev. räntebärande placeringar och likvidamedel från lånen, därav ordet netto. Inte lätt för mäklarna.

Rubriken heter också Indirekt skuldsättning mycket förvirrat.
Senast redigerad av trickget 2023-01-04 kl. 17:25.
Citera
2023-01-04, 16:58
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
2m ungefär. En WACC på 6% ger då en månadskostnad på 14k, där går gränsen helt klart. Jag skulle dock inte vilja ha lägenheten öht så du kanske värderar den annorlunda?

Perfekt! Kanske du kan följa med mig på visningen och övertyga mäklaren att övertala säljarna att släppa den för 2 miljoner. Om du kan göra det får du 1 miljon av mig
Citera
2023-01-04, 17:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Perfekt! Kanske du kan följa med mig på visningen och övertyga mäklaren att övertala säljarna att släppa den för 2 miljoner. Om du kan göra det får du 1 miljon av mig

Det blir nog svårt så jag passar på den möjligheten. Du kan väl ringa säljarna direkt själv och kolla? Eller ta en annan lägenhet om de inte vill släppa denna under 5m (vore ju helt idiotiskt att köpa denna för en enda krona över 4m).

Lägenheter i Göteborg är ner 20% sedan början av 2021, så varför skulle denna säljas för ATH-priser (minus kanske 5%)? Oresonliga säljare lämnas väl bara kvar på bostadståget som går mot en krasch.
Citera
2023-01-04, 17:17
Medlem
Citat:
2m ungefär. En WACC på 6% ger då en månadskostnad på 14k, där går gränsen helt klart. Jag skulle dock inte vilja ha lägenheten öht så du kanske värderar den annorlunda?

Hahaha, det betyder 3 miljoner ner från utgångspriset. Det skambudet skulle jag vilja bevittna live
Citera
2023-01-04, 17:24
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Det blir nog svårt så jag passar på den möjligheten. Du kan väl ringa säljarna direkt själv och kolla? Eller ta en annan lägenhet om de inte vill släppa denna under 5m (vore ju helt idiotiskt att köpa denna för en enda krona över 4m).

Lägenheter i Göteborg är ner 20% sedan början av 2021, så varför skulle denna säljas för ATH-priser (minus kanske 5%)? Oresonliga säljare lämnas väl bara kvar på bostadståget som går mot en krasch.

Som jag tidigare nämnt så släpper dom inte den för under 5.4 men vi får se hur det blir efter visningen helt enkelt. Lägenheten har lagts ut 2 ggr på hemnet med uppdaterade bilder.
Citera
2023-01-04, 17:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Hahaha, det betyder 3 miljoner ner från utgångspriset. Det skambudet skulle jag vilja bevittna live

20k/kvm (plus 15k/kvm i BRF-lån) är väl ganska skäligt för denna lägenhet? Kostar knappast särskilt mycket mer än så att bygga.
Citera
2023-01-04, 17:36
Medlem
Citat:
20k/kvm (plus 15k/kvm i BRF-lån) är väl ganska skäligt för denna lägenhet? Kostar knappast särskilt mycket mer än så att bygga.

Totalkostnad är beräknad till ca 45 tkr/m2 för ett nyproducerat flerbostadshus enligt SCB:

https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/
Citera
2023-01-04, 17:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Totalkostnad är beräknad till ca 45 tkr/m2 för ett nyproducerat flerbostadshus enligt SCB:

https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/

Ja, det är ju lite mer men inte 65k/kvm som de tycker de ska ha här.

45k (produktionskostnad) - 15k (BRF-lån) - 5k (5 års slitage) = 25k -> 2.5m för borätten här.

Sen tycker jag ändå inte att den är värd mer 2m enligt min WACC på 6%
Citera
2023-01-04, 18:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, det är ju lite mer men inte 65k/kvm som de tycker de ska ha här.

45k (produktionskostnad) - 15k (BRF-lån) - 5k (5 års slitage) = 25k -> 2.5m för borätten här.

Sen tycker jag ändå inte att den är värd mer 2m enligt min WACC på 6%
Hur högt är priset för adressen (marken)?

Borde inte vara 0 iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in