2023-01-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skulle nog säga kvinnor och äldre som kör förhållandevis lite och är överdrivet försiktiga.
Sen borde det heta omdömesgilla förare snarare än bra. Du kan vara en tekniskt väldigt skicklig förare som tar för stora risker, eller en usel förare rent tekniskt men som kryper fram, skrapar i och har sig men som tvingar andra förare att köra om etc.

Du kan ju då fundera på varför statistiken inte riktigt håller med dig, då den ser ut ungefär som nedanstående skriver…. Jag förutsätter alltså att vi pratar om de som är de sämsta förarna i trafiken, och där handlar det inte i första hand om vem som kan sladda flest varv coolast runt en rondell, typ. Så det rent körtekniska handhavande av fordonet är faktiskt relativt sekundärt då det i vardagstrafiken finns andra saker som ligger högre o prioritering

Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Jag har för mig att det är män i åldern 18-24 som står för 80% av alla olyckor.
Har för mig att det var nåt sånt som stod i litteraturen när jag tog körkort för 10 år sen typ.
Citera
2023-01-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv69
Detta!
Man hade kunnat tro att de kör dåligt eftersom de är stressade över att hinna mellan brukare, om det inte hade varit så att också kör i snigelfart.
Vad är det med denna yrkesgrupp och bilkörning?
Får jag gissa så tror jag att det är en kombination av flera saker.

Detta baserar jag på mina erfarenheter av gruppen.
Nu jobbar min svärdotter i jobbet, nu kör hon cykel men hon har kollegor som kör bil.
De har alla det gemensamt att de tog körkort för jobbet dvs. ovana förare, några av dem (med somaliska ursprung) har erkänna att de betalat nån annan för att klara provet, och jag vet att de ofta är stressade.
Citera
2023-01-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kan ju då fundera på varför statistiken inte riktigt håller med dig, då den ser ut ungefär som nedanstående skriver…. Jag förutsätter alltså att vi pratar om de som är de sämsta förarna i trafiken, och där handlar det inte i första hand om vem som kan sladda flest varv coolast runt en rondell, typ. Så det rent körtekniska handhavande av fordonet är faktiskt relativt sekundärt då det i vardagstrafiken finns andra saker som ligger högre o prioritering
Nu är det snart 40 år sen jag tog mitt körkort men det var väl samma statistik då på ett ungefär.
Skillnaden idag sist jag kollade var att yngre kvinnor har ökat i olycksstatestiken, men framför allt är det ett stor överrepresentatin av personer med utländsk bakgrund, dvs födda utanför Sverige.
Går man på ren statistik gällande olyckor så verkar den värsta gruppen vara män under 30 som är födda utanför norden.
Men då är man väl rasist.
Citera
2023-01-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
De har alla det gemensamt att de tog körkort för jobbet dvs. ovana förare, några av dem (med somaliska ursprung) har erkänna att de betalat nån annan för att klara provet, och jag vet att de ofta är stressade.

Så kan det säkert vara.
Jag har misstänkt att de på något sätt hoppat över körlektionerna,
för de har ingen susning om grundläggande trafikregler.

Ett annat nytt gäng på topplistan är Fodora med flera.
Har mött såna i vänstertrafik och andra konstiga manövrer.
De kör väl med körkort från Pakistan?
Citera
2023-01-03, 21:28
Bannlyst
Somalier vet inte hur man kör bil oavsett om de har körkort eller ej.
Citera
2023-01-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Araber och andra blattar. Araber är inblandade i trafikolyckor 4 gånger oftare än svenskar!

https://www.friatider.se/araber-farligast-trafiken

https://web.archive.org/web/20121104...gt-i-trafiken/

https://petterssonsblogg.se/2019/01/...-bland-araber/

Ändå är det mitt intryck att det mest är svenskar som kör ihjäl sig. Jag tycker det är idel svenskar inblandade i praktiskt taget varenda tråd som handlar om dödsolyckor.
Citera
2023-01-03, 23:12
Medlem
Norrmän. Verkligen helt värdelösa på att köra bil. Avsolut noll förmåga att läsa trafiken, extremt egocentriska och allmänt värdlös på att hålla jämn fart.
Citera
2023-01-03, 23:55
Medlem
polagoms avatar
Sämsta bilförarna är det de som orsakar mest olyckor? Kör långsamt? Något annat?

Är man själv och tycker kvinnor kan köra irriterande försiktigt ibland men så kan män också göra så den sanningen har jag svårt att känna för själv.

Tycker annars de andra män jag stött på är lite värre för mitt tycke. Tex arga män som har något att bevisa hela tiden. Sånna som blir omåkt och därför bara måste åka förbi för att behålla hedern. På insidan om så måste.

Arga unga män som har försökt preja en av vägen eller tom stannat då jag tuttat efter hur illa de kört (kör över två filer, etc).

Män i BMW, Tesla och Mercedes som kör som gamlingar, åker om på insidan. De verkar också alla ha problem med blinkersen. Tröttsamt men tyvärr verkar inte en BMW komma med fungerade blinkers.

Jag vet att vi män är mer aggressiva. Är det sämre än att köra långsamt och allmänt dåligt? Ja troligtvis.
Citera
2023-01-04, 00:18
Medlem
Ultramax3000s avatar
Kvinnor, hantverkare och taxichaffisar är grupper som är långsamma och blockerar trafiken mer än andra.

Blattarna är värst då de har den egenheten att de fullständigt saknar känsla för den övriga trafiken.

(Ändå är det givetvis bättre med en blatte som faktiskt jobbar även om hen inte kan köra, än de som går på bidrag. Brukar tänka att man ska fan inte bli sur när nån ändå försöker)
Citera
2023-01-04, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Sämsta bilförarna är det de som orsakar mest olyckor? Kör långsamt? Något annat?

Är man själv och tycker kvinnor kan köra irriterande försiktigt ibland men så kan män också göra så den sanningen har jag svårt att känna för själv.

Tycker annars de andra män jag stött på är lite värre för mitt tycke. Tex arga män som har något att bevisa hela tiden. Sånna som blir omåkt och därför bara måste åka förbi för att behålla hedern. På insidan om så måste.

Arga unga män som har försökt preja en av vägen eller tom stannat då jag tuttat efter hur illa de kört (kör över två filer, etc).

Män i BMW, Tesla och Mercedes som kör som gamlingar, åker om på insidan. De verkar också alla ha problem med blinkersen. Tröttsamt men tyvärr verkar inte en BMW komma med fungerade blinkers.

Jag vet att vi män är mer aggressiva. Är det sämre än att köra långsamt och allmänt dåligt? Ja troligtvis.

Signalhornet är inte till för att du ska åka omkring och försöka läxa upp andra i trafiken. Det är enbart till för att avvärja omedelbar fara.
Citera
2023-01-04, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinpitta
Somalier vet inte hur man kör bil oavsett om de har körkort eller ej.
Där har du fel. Är det två saker somalier är bevisat bra på så är det att köra bil/taxi/buss samt språk*.

*Gäller om de kommer i kontakt med svenskan. Taxichaufförerna ex talar ofta bättre svenska än invandrarmän från andra länder, somaliska flickorna som gått skola här talar klockrent men deras mammor som inte kommit utanför dörren kan inte 3 ord.

Angående sämsta bilförarna så är det "försiktiga kvinnor-typen" och Rune 87. Bägge kör 80 på 100-vägen och tvingar fram irritation, trafikstockning, farliga omkörningar och olyckor eftersom de saknar trafikvett även om de inte nödvändigtvis krockar.
Citera
2023-01-04, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Där har du fel. Är det två saker somalier är bevisat bra på så är det att köra bil/taxi/buss samt språk*.

*Gäller om de kommer i kontakt med svenskan. Taxichaufförerna ex talar ofta bättre svenska än invandrarmän från andra länder, somaliska flickorna som gått skola här talar klockrent men deras mammor som inte kommit utanför dörren kan inte 3 ord.

Angående sämsta bilförarna så är det "försiktiga kvinnor-typen" och Rune 87. Bägge kör 80 på 100-vägen och tvingar fram irritation, trafikstockning, farliga omkörningar och olyckor eftersom de saknar trafikvett även om de inte nödvändigtvis krockar.

De har all rätt att köra i 80 om de så föredrar och det är ingenting som angår dig. Ni gnällfittor kan väl lära er att hålla ordentliga avstånd i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in