Om jag ska citera så får jag väl också bidra tänker jag. Så sent som i torsdags var jag otroligt nära på att köra in i en bil med två pensionärer, den klassiska dessutom med en gubbe med hatt som kör (såklart) kommer inte på tal att damen ska köra. Och damen med sin jävla dumma frisyr.
Jag kommer på en huvudled, ni vet den gatan där man i stort sett ska kunna köra utan att behöva oroa sig för något. Gubben står och väntar på en utfart till huvudleden. Vad tror ni han gör precis när jag är 5 meter ifrån att köra förbi? Jo han tar det genialiska beslutet att köra ut precis då. Fick bokstavligt talat stampa in bromsen som man gjorde på uppkörningen för att testa på känslan, och tutandes som en idiot. Tror ni gubben reagera ens? Han visste inte ens var han var någonstans. Han var helt omedveten om att han precis varit nära på att skada sig och mig jävligt illa eller tom dö. Fyfan så arg jag var i en bra stund efter det. Mest för att han var så ovetandes om vad som händer runt omkring honom. Det stör mig mer än själva händelsen när föraren är så blåst och inte ens vet vad som hänt.
Pensionärer är i en klass för sig likt blattar fast i den andra änden av spektrat. Haft körkort längre än jag levt men kan inte hantera sin Peugeot 307 för att den är så stor. Orsakar många oj oj oj situationer för andra förare men lyckats köra skadefritt tack vare goda bilister i omgivningen. Glöm inte solbrillor som täcker de vanliga glasögonen
Det finns flera grupper som är superkassa på att köra bil. Givetvis är inte alla i en grupp kassa. Men här kommer min lista:
- MENA män. Taxi MENA, hittar inte, kör ryckigt så in i helvete, har noll koll på var de har bilen, vissa kör överdrivet långsamt, andra löjligt fort men summan är att de inte klarar av att följa ett flöde.
- Sen har vi idioter, inte sällan i "lyxiga" bilar som tror att de kan skita i att blinka, dra heldragna linjer och spärrområden.
- Idioter på 2-1 väg, där det är 100 km/h som kör i 105 när det är tvåfiligt men går ner till 70 när det är enkelfiligt. Samma personer som segar sig om en husvagn eller lastbil på en 2-1 sträcka.
- Nötter som råkat hamna i fel fil och det blir heldraget som då ändå ska byta fil istället för att korrigera sitt att det kört fel senare.
EDIT:
- Sådana som kommer fram till en rondell med helt fri sikt som ändå ska stanna innan de kör vidare, eller såna som aldrig vågar köra ut för att det kommer en bil 900 meter bort.
Senast redigerad av godboy 2025-08-02 kl. 16:54.
De som tvunget skall köra om och klämma sig före, trots att det är en dubbelfilig 100 väg, med tät trafik i båda filerna men det ändå rullar på i runt 100. Det är några mil med samma tät trafik i samtliga filer. Inga avfarter. Ändå skall det köras om och ligga upp i röven och stressa. En kvart senare har fanskapet klämt sig förbi 15 bilar på högersidan och vunnit kanske 100 meter.
Du förstår vad jag menar spela inte dum och behåll din halmgubbe.
Kan lova dig att majoriteten av alla som kör för fort inte är racerförare, utan de är lättkränkta personer som lätt missförstår andra eller lägger ord i deras munnar.
Kör du för fort utanför en skola eller i ett bostadsområde spelar det ingen roll om du så är Oliver Solberg, det är oerhört onödigt.
Jag spelar inte dum. Det är du som missuppfattat vad tråden handlar om. Det handlar om dåliga förare. Man kan köra snabbt och ansvarslöst/dåligt. Och man kan köra snabbt på ett bra sätt. Hög hastighet betyder inte automatiskt dålig förare. Även om det är genom ett bostadsområde. Håller med att det är sjukt onödigt men det betyder inte att föraren är kass för det. Och jag syftar inte på mig själv, jag tror inte att jag är Sveriges bästa förare och jag kör i 28km/h utanför skolor så du kan behålla dina geniala svar för dig själv.
Jag spelar inte dum. Det är du som missuppfattat vad tråden handlar om. Det handlar om dåliga förare. Man kan köra snabbt och ansvarslöst/dåligt. Och man kan köra snabbt på ett bra sätt. Hög hastighet betyder inte automatiskt dålig förare. Även om det är genom ett bostadsområde. Håller med att det är sjukt onödigt men det betyder inte att föraren är kass för det. Och jag syftar inte på mig själv, jag tror inte att jag är Sveriges bästa förare och jag kör i 28km/h utanför skolor så du kan behålla dina geniala svar för dig själv.
Nej, du kan inte köra ansvarsfullt och snabbt genom ett bostadsområde (syftar här på typ 50 på en 30-sträcka, inte typ 47 på en 40-sträcka). Du kan absolut vara duktig på att manövrera fordonet, men du kan inte vara en duktig förare i betydelsen ansvarsfull och säker hur mycket denne än själv tror det.
Vilka, alltså vilken eller vilka grupper är de sämsta personbilsförarna tycker ni? Helt valfritt hur ni vill gruppera, tänk lite längre nu!
Diskuterade liknande ämne i annan tråd. Skulle vara intressant att få veta vad ni tycker. Jag har själv exakt klart för mig vilka 3 grupper jag tycker kör sämst. Skriver det senare.
Detta diskuterde vi på fest nyår. Då la vi lappar i en korg och jämförde sedan. Alla tyckte rätt lika. Det kan ju vara så att vi som vänner har samma uppfatting.
Skulle vara intressant att få veta vad andra tycker.
Unga babbar, ålderspensionärer och sådana människor som bara kör bil på semestern. De sistnämnda är sådana som skapar alla långa köer på sommaren genom sin osäkra körstil.
De som hela tiden är stressade, kör mycket för fort konstant och känner ett behov av att ligga 1 Decimeter bakom framförvarande bil för att visa att de tycker dom kör för långsamt när de bara kör enligt hastighetsbestämmelserna är de farligaste.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!