2023-01-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modulom
Räknas för VT, dvs när du avklarat momentet som ger högskolepoäng. Vem har du som hyresvärd? Är det SSSB så är du nog körd.

Ajdå, japp det är SSSB

När har man möjlighet att få en bostad igen hos SSSB om det skulle gå bättre (så att man uppfyller kraven etc)?
Citera
2023-01-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexboy
Ajdå, japp det är SSSB
Mitt tips är att du rullar in till närmaste vårdcentral och ber att få tala med en läkare. Berätta att du har mått dåligt under en längre period, du är deprimerad, kanske har något förhållande gått slut, kanske har något hänt i din familj som orsakat stress eller nedstämdhet, du påpekar att detta har påverkat din studieprestation under hösten och att det hela har blivit värre eftersom du ej klarat studiekraven under hösten och därför snart blir hemlös. Du ber om ett sjukintyg. När studieprövningen börjar skickar du in dina betyg med intyget och ett eget brev där du sammanfattar din sjukdom och ber om dispens från studiekravet.
Citera
2023-01-03, 19:17
Medlem
Citat:
Mitt tips är att du rullar in till närmaste vårdcentral och ber att få tala med en läkare. Berätta att du har mått dåligt under en längre period, du är deprimerad, kanske har något förhållande gått slut, kanske har något hänt i din familj som orsakat stress eller nedstämdhet, du påpekar att detta har påverkat din studieprestation under hösten och att det hela har blivit värre eftersom du ej klarat studiekraven under hösten och därför snart blir hemlös. Du ber om ett sjukintyg. När studieprövningen börjar skickar du in dina betyg med intyget och ett eget brev där du sammanfattar din sjukdom och ber om dispens från studiekravet.

Bra tips, är ju bra med lite humor i denna stund 😂, om jag inte gör så i verkligheten. Men har du svar på frågan om hur lång tid det kan ta innan man får bo i SSSB igen (pratade med dem, och de sa att det ska ta en viss tid)
Citera
2023-01-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexboy
Men har du svar på frågan om hur lång tid det kan ta innan man får bo i SSSB igen (pratade med dem, och de sa att det ska ta en viss tid)
När du inte klarar boprövningen får du välja mellan att göra en uppsägning eller bli vräkt. Hur många månader du kan bo kvar, beror på hur länge SSSB bedriver boprövningen och hur lång uppsägningstid du har. I realiteten behöver du hitta ett nytt boende för våren och sommaren. Nästa HT borde du kunna bli hyresgäst igen, under förutsättning att du klarar kravet under våren.
Citera
2023-01-03, 22:12
Medlem
Citat:
När du inte klarar boprövningen får du välja mellan att göra en uppsägning eller bli vräkt. Hur många månader du kan bo kvar, beror på hur länge SSSB bedriver boprövningen och hur lång uppsägningstid du har. I realiteten behöver du hitta ett nytt boende för våren och sommaren. Nästa HT borde du kunna bli hyresgäst igen, under förutsättning att du klarar kravet under våren.

Så vänta, om jag säger upp kontraktet i slutet av VT i juni men har klarat studiekraven för VT, kan jag då, om jag bor hemma under sommaren sedan fixa studentbostad på nytt enligt reglerna?
Citera
2023-01-04, 09:20
Medlem
Kikade på lägenheter på röntgenvägen (5) i huddinge men det finns nästan inga bilder på hur det ser ut! Är det någon som vet om det finns några bilder någonstans eller som bor där som skulle kunna skicka ett pm med en bild eller två? Eller någon som känner någon som bor där och vet hur det ser ut? Det är alltså det stora studentboendendet på röntgenvägen. Tack på förhand!
Citera
2023-01-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuggmynt
Kikade på lägenheter på röntgenvägen (5) i huddinge men det finns nästan inga bilder på hur det ser ut! Är det någon som vet om det finns några bilder någonstans eller som bor där som skulle kunna skicka ett pm med en bild eller två? Eller någon som känner någon som bor där och vet hur det ser ut? Det är alltså det stora studentboendendet på röntgenvägen. Tack på förhand!

https://bostad.stockholm.se/bostad/202102203/

Var lätt att hitta (om du inte kikat tidigare)
Citera
2023-01-31, 09:05
Medlem
Kan man få svårt att få ny lägenhet om man blir uppsagd av SSSB i och med boprövningen för att man inte klarat tillräckligt många poäng? Blir det en "prick i registret"? Får man en dålig referens?

Tacksam för svar/erfarenheter.
Citera
2023-05-06, 13:24
Medlem
Någon som bor/har bott i Kungshamra? Hur är ljudisoleringen i 1rna?
Citera
2023-05-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oratorisk
Kan man få svårt att få ny lägenhet om man blir uppsagd av SSSB i och med boprövningen för att man inte klarat tillräckligt många poäng? Blir det en "prick i registret"? Får man en dålig referens?

Tacksam för svar/erfarenheter.

Nej. Ingenting händer förutom att du blir spärrad från att hyra en ny bostad från SSSB i 6 månader. Det blir ingen prick i registret men jag hade inte direkt använt en referens från SSSB iom att du trots allt blivit uppsagd.
Citera
2023-05-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag har viss erfarenhet av Kungshamra. Till att börja ingår el och bredband. Området är otroligt lugnt, jag har gått flera gånger kvällstid från tunnelbanan och inte kännt mig ett dugg nervös. Det är till nästan 100% ett riktigt studentghetto och själva Bergshamra där T-banan ligger verkar även lugnt (rätta mig om jag har fel). Området ligger relativt nära två livsmedelsbutiker av sämre kvalitet och ett centrum av begränsad storlek. Det finns även mycket natur precis bredvid lägenheten om man gillar sånt. Festande har jag knappt ens märkt av under covid. I vanliga fall kanske det är mer, jag vet inte. Ljudisoleringen mellan lägenheten verkar dock fungera förvånansvärt bra.

Hade du en 1a + kök eller en studentetta med pentry på ca 4500 ish hyra?
Citera
2023-06-02, 21:53
Medlem
Hur tänker de som bor i Stockholm om boande?

Av ren nyfikenhet undrar jag hur de som pluggar eller ska plugga på handels tänker kring att flytta hemifrån om man bor i Stockholm. Jag vill börja på skolan nästa år och funderar då på att i samband med det flytta hemifrån. Rent ekonomiskt förstår jag att det är idiotiskt men om man har de ekonomiska resurserna för det, kan det vara värt att flytta för att "testa på" det riktiga vuxenlivet? Hur tänker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in