Citat:
Min flickvän har bott i Lappis, så har hängt där en del. Väldigt många utbytesstudenter, svårt att tala för hela området men i hennes korridor var det kanske 2 av 10 som pratade svenska. Väldigt mycket kineser, indier och pakistanier överlag, och det har väl både sina för- och nackdelar. Vet att de hade en del knytkalas som var rätt schyssta, och personligen tycker jag att det kan vara intressant att prata med folk som växt upp i andra länder. Det är ju generellt sett ganska duktiga studenter som kommer in på KTH, så inga kaosmänniskor direkt.
Men baksidan är ju att Lappis är väldigt rotlöst. Alla som bor där har olika kultur, och vet att de kommer flytta inom 2 år till något annat ställe. Detta avspeglas på hur det ser ut, både ut- och invändigt - det känns inte riktigt som att någon bryr sig. Ett område utan personlighet typ. Köken är ofräscha, SSSB har satt upp städscheman men det är sällan någon som följer dem. Min flickvän agerade städnings-Stalin i sin korridor och då blev det lite bättre, men var mentalt utmattande för henne. Kvalitén på själva rummet var ändå klart godkänd.
Husen känns miljon-programmiga och det ligger alltid massa bråte slängt utomhus, som gamla möbler och sängar. Skulle dock säga att det är ganska tryggt, tjejen har aldrig känt sig hotad eller rädd om kvällarna. ICA-affären i området är nog den sämsta jag sett i Sverige, liten, dåligt sortiment, dyr och mysko personal. Fina skogsområden i närheten ifall man gillar promenader, inklusive en badplats. 10-15 minuter gång till tunnelbanan.