2021-05-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Någon som har koll på hur det är att bo i korridor på lappis? Hur är köken?

Min flickvän har bott i Lappis, så har hängt där en del. Väldigt många utbytesstudenter, svårt att tala för hela området men i hennes korridor var det kanske 2 av 10 som pratade svenska. Väldigt mycket kineser, indier och pakistanier överlag, och det har väl både sina för- och nackdelar. Vet att de hade en del knytkalas som var rätt schyssta, och personligen tycker jag att det kan vara intressant att prata med folk som växt upp i andra länder. Det är ju generellt sett ganska duktiga studenter som kommer in på KTH, så inga kaosmänniskor direkt.

Men baksidan är ju att Lappis är väldigt rotlöst. Alla som bor där har olika kultur, och vet att de kommer flytta inom 2 år till något annat ställe. Detta avspeglas på hur det ser ut, både ut- och invändigt - det känns inte riktigt som att någon bryr sig. Ett område utan personlighet typ. Köken är ofräscha, SSSB har satt upp städscheman men det är sällan någon som följer dem. Min flickvän agerade städnings-Stalin i sin korridor och då blev det lite bättre, men var mentalt utmattande för henne. Kvalitén på själva rummet var ändå klart godkänd.

Husen känns miljon-programmiga och det ligger alltid massa bråte slängt utomhus, som gamla möbler och sängar. Skulle dock säga att det är ganska tryggt, tjejen har aldrig känt sig hotad eller rädd om kvällarna. ICA-affären i området är nog den sämsta jag sett i Sverige, liten, dåligt sortiment, dyr och mysko personal. Fina skogsområden i närheten ifall man gillar promenader, inklusive en badplats. 10-15 minuter gång till tunnelbanan.
Citera
2021-05-08, 15:55
Medlem
Jag undrar ifall någon här har erfarenhet av SSSB:s bostadsområde Balder. Väldigt billiga rum i korridorer, kring 3000 / månad. Finns det någon baksida till priset, förutom att det ligger en bit utanför stan?

Bostäderna ligger i Ektorp, Nacka. Ifall någon vet hur det området är så skulle information uppskattas. 20 minuter buss till Slussen är ju inte så farligt sett till avstånd egentligen.
Citera
2021-05-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drossableost
Jag undrar ifall någon här har erfarenhet av SSSB:s bostadsområde Balder. Väldigt billiga rum i korridorer, kring 3000 / månad. Finns det någon baksida till priset, förutom att det ligger en bit utanför stan?

Bostäderna ligger i Ektorp, Nacka. Ifall någon vet hur det området är så skulle information uppskattas. 20 minuter buss till Slussen är ju inte så farligt sett till avstånd egentligen.

Det är väl mest ett problem att området ligger i utkanten av kollektivtrafiken. Var du än ska så måste du som sagt åka buss in till tunnelbanan. Billiga lägenheter brukar inte ha bredband/el inkluderat i priset det är värt att kika på så att du inte får överaskningar när du räknar på budget.

Det som är mest negativt med korridor är att det är en gamble vad du får för folk i korridoren, skötsamma eller inte. Du kommer att få rätta dig efter andra personers tider och vanor.
Citera
2021-08-14, 17:49
Medlem
Någon som har erfarenhet av att bo i Kungshamra? Har rätt många ködagar nu och funderar därför på en etta med pentry där. Hur är området? Är det mycket festande? Undrar också om el och bredband ingår i hyran eller inte.
Citera
2021-08-16, 01:24
Medlem
Jag flyttade in 16 maj (sssb), kommer jag med i boprövningen som sker nu i höst? Det står ju att man blir boprövad först efter ungefär 6 månader, men det är otydligt när det gäller mitt fall. Vet ni om de endast kollar på när resultaten kom in eller om de också kollar på hur högskolepoängen är fördelade mellan terminer? Har nämligen en kurs på 7.5 hp som rapporterades in i mars, men som tydligen är fördelad på 5.5 hp i period 2 (KTH, innan jul) och 2 hp i period 3 (efter jul).
Senast redigerad av Esgaran 2021-08-16 kl. 01:34.
Citera
2021-08-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpac
Någon som har erfarenhet av att bo i Kungshamra? Har rätt många ködagar nu och funderar därför på en etta med pentry där. Hur är området? Är det mycket festande? Undrar också om el och bredband ingår i hyran eller inte.
Jag har viss erfarenhet av Kungshamra. Till att börja ingår el och bredband. Området är otroligt lugnt, jag har gått flera gånger kvällstid från tunnelbanan och inte kännt mig ett dugg nervös. Det är till nästan 100% ett riktigt studentghetto och själva Bergshamra där T-banan ligger verkar även lugnt (rätta mig om jag har fel). Området ligger relativt nära två livsmedelsbutiker av sämre kvalitet och ett centrum av begränsad storlek. Det finns även mycket natur precis bredvid lägenheten om man gillar sånt. Festande har jag knappt ens märkt av under covid. I vanliga fall kanske det är mer, jag vet inte. Ljudisoleringen mellan lägenheten verkar dock fungera förvånansvärt bra.
Senast redigerad av LilleKanin 2021-08-21 kl. 01:22.
Citera
2021-10-16, 20:54
Medlem
Soulwells avatar
Vad innebär SSSBs "fritermin"? Är det att man inte studerar under en termin, och behöver därför inte behöva betala under den period? Inte heller uppnå 15 HP under denna termin?
Citera
2021-11-12, 18:47
Medlem
Någon som har erfarenhet av sssb tanto? Är alla bostäder på bottenvåning??
Citera
2021-12-14, 13:46
Medlem
Vilket område är egentligen de bästa om man vill bo de första åren i korridor och man pluggar på SU? Föredrar fräscha kök, gärna bra isolering och bra kommunikation till universitetet!! Någon med erfarenhet av att bo i korridor generellt? Har erfarenhet av att bo inneboende hos barnfamiljer och trivdes inte superbra då jag kände mig i vägen och inte kunde vara i köket när jag ville. Kan det vara svårt att få ett korridorsrum med endast det 90 parkerade dagarna under sommaren när antagningsbeskedet kommer?
Citera
2021-12-30, 13:47
Medlem
Hur hårda är SSSB med boprövningen? Vet självklart att det står i kontraktet att man ska ha godkänt på minst 15 hp så det är jag medveten om, men hur hanteras det i verkligheten? Ska byta linje nu till vårterminen och lyckades bara få godkänt på 12,5 hp under hösten, vilket betyder att jag kommer förlora mitt kontrakt. Tänker överklaga och undrar om det finns några "tips" som hjälper en att behålla sitt kontrakt när man skriver brevet. Misstänker att jag har depression pga annan fysisk sjukdom, men har ej sökt hjälp för depressionen än så har inga läkarintyg. Behöver man skaffa intyg eller räcker det med att skriva ett brev och förklara situationen?
Senast redigerad av bigpac 2021-12-30 kl. 13:54.
Citera
2022-01-06, 13:43
Medlem
CoolTraders avatar
Hallå,

Hur är Fyrtalet som SSSB har? Ligger vid Östermalm och badrummen skall vara renoverade på senare år.

Någon annat korridorsboende ni rekommenderar?
Citera
2022-01-13, 13:38
Medlem
Vet någon hur kvalitén på korridorerna och personerna som bor i de är vid Forum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in