Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-03, 09:52
Medlem
Prodelins avatar
Jag tycker den är skit, vad är bra? jag frågade vem Andrew Tate är, svarade att den inte visste, frågade andra personer den inte visst heller, frågade lite kunskapsfrågor och fick ett politiskt svar den inte visste.
Citera
2023-01-03, 12:31
Medlem
synthboegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tycker den är skit, vad är bra? jag frågade vem Andrew Tate är, svarade att den inte visste, frågade andra personer den inte visst heller, frågade lite kunskapsfrågor och fick ett politiskt svar den inte visste.

Haha, Beta-Andrew är väl inte relevant längre efter att han blev flickvän åt en rumänsk tiggare i finkan.

Men dock är du troligen något på spåren. ChatGPT kan t.ex dra skämt om Elon Musk men ber man om ett skämt om politiska partiet så går det inte eftersom det kan såra eller skapa konflikt. Lite märkligt om det går att skämta om en namngiven person men inte om politiska grupper. Det blir farligt i längden om information kan raderas från historien och informationen kan vinklas.
Citera
2023-01-03, 13:24
Medlem
Värt att nämna att det finns något som heter davinci 003 som verkar vara en mer gedigen version av openAI.
Det kostar dock ca 0.0020$ per request?

Men detta kommer absolut hjälpa mycket framöver speciellt för framtida robotar som redan börjar tas fram.

Tycker det är synd att man lagt restriktioner på AI'n, man kunde få fram hur man tillverkar lättare bomber och försvarsmedel i hem och dylikt.

Men förstår att de behöver lägga restriktion på detta, nu hoppas man ju att någon snor hela sourcen och lägger ut den så att den blir indeed fri från allt ;D
Citera
2023-01-03, 15:03
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synthboeg
Haha, Beta-Andrew är väl inte relevant längre efter att han blev flickvän åt en rumänsk tiggare i finkan.

Men dock är du troligen något på spåren. ChatGPT kan t.ex dra skämt om Elon Musk men ber man om ett skämt om politiska partiet så går det inte eftersom det kan såra eller skapa konflikt. Lite märkligt om det går att skämta om en namngiven person men inte om politiska grupper. Det blir farligt i längden om information kan raderas från historien och informationen kan vinklas.

Det jag menar, chatgpt är så politiskt korrekt så det blir tråkigt, så väldigt politiskt vänster att följa deras narrativ.
Citera
2023-01-03, 15:10
Medlem
synthboegs avatar
Citat:
Det jag menar, chatgpt är så politiskt korrekt så det blir tråkigt, så väldigt politiskt vänster att följa deras narrativ.

Jo, och vad som är politiskt korrekt varierar ju enligt vem som bestämmer och har makten så det är nog något som borde oroa även oss som i dagens läge inte blir censurerade.
Citera
2023-01-03, 15:39
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synthboeg
Jo, och vad som är politiskt korrekt varierar ju enligt vem som bestämmer och har makten så det är nog något som borde oroa även oss som i dagens läge inte blir censurerade.

Ett exempel jag testade var att covid viruset läckte från labbet i Wuhan.

Fick ett typiskt uppfostringssvar från chatgpt att det stämmer inte och jag ska inte sprida falsk information, det var droppen för mig.
Citera
2023-01-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ett exempel jag testade var att covid viruset läckte från labbet i Wuhan.

Fick ett typiskt uppfostringssvar från chatgpt att det stämmer inte och jag ska inte sprida falsk information, det var droppen för mig.
Ok. Berättade du för ChatGPT att du har Alex Jones, kungen av fake news, som profilbild? Den kanske är så smart att den vägde in det när den svarade dig.
Citera
2023-01-03, 16:31
Medlem
Citat:
Chat GPT har tränats på data t.o.m 2021. Jag tror att Andre Tate inte var så känd då?

Men det är nog ändå oundvikligt att AI måste bli lite "PK" i paritet med Wikipedia. T.ex. råder det konsensus i västvärlden om att vi inte använder n-ordet. Det är ju fakta att det är så. Då gör en AI rätt när den följer människans exempel. Av samma anledning som att Wikipedia-artikeln om mänskliga raser inte är författad av en nazist. Andra användare på Internet skulle inte acceptera det.

"PK" är bara vad majoriteten tycker.
"PK" fanns i Tyskland 1943 också, det såg bara "lite annorlunda" ut än i dag.
Citera
2023-01-03, 17:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
nu hoppas man ju att någon snor hela sourcen och lägger ut den så att den blir indeed fri från allt ;D
Även om du har tillgång till källkoden så krävs det enorma mängder data för att träna upp den samt enorm beräkningskapacitet och tjänsten blir därför helt orimlig att drifta på en egen server. Det är en tjänst som kräver stordrift (och betalning).
Citera
2023-01-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Även om du har tillgång till källkoden så krävs det enorma mängder data för att träna upp den samt enorm beräkningskapacitet och tjänsten blir därför helt orimlig att drifta på en egen server. Det är en tjänst som kräver stordrift (och betalning).

True, orkar inte tänka right now.

Önskar någon kunde styra det dock ;D
Känns inte som att man borde containa något som ska verka som AI men sedan bara fängsla dess potential
Men I guess man måste lägga restriktioner för att skydda folk från dem själva.
Citera
2023-01-03, 22:27
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ok. Berättade du för ChatGPT att du har Alex Jones, kungen av fake news, som profilbild? Den kanske är så smart att den vägde in det när den svarade dig.

Hmm...jag tror det också att det påverkade svaret ditt vänstertroll....
Citera
2023-01-03, 23:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
I framtiden?
Det klarar den i vissa fall gott och väl redan nu.
Den är inte felfri, om jag säger så.
Här är en enkel gymnasiematte-"gåta" och dess svar:
Citat:
Q: Bella is older than Charlie and younger than Lily. Teddy is older than Bella.
Which two people could be the same age?
Min kommentar:
Logiskt uppställda förutsättningar: C<B<L , B<T
Det enkla svaret är att Teddy och Lily kan ha samma ålder, ingen annan.

Citat:
Ursprungligen postat av CHAT-GPT
Based on the given information, we know that Teddy is older than Bella, and Bella is older than Charlie and younger than Lily.

There are two pairs of people who could be the same age:

Charlie and Teddy: Since Teddy is older than Bella, and Bella is older than Charlie, it's possible that Charlie and Teddy are the same age.

Bella and Lily: Since Bella is younger than Lily, it's possible that Bella and Lily are the same age.

It's not possible for any other pairs of people to be the same age.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in