Citat:
Ursprungligen postat av
cern
Ingenting sådant frågade jag om. Bara om olika länder och städer..
Frågade till och med vad ett vanligt namn hade för ursprung. Den fattade ingenting och repeterade samma jävla 2021-crap!
Så bull
Testade ett flertal namn, och det var inga problem alls. Stämde helt överens med fakta jag läst om dessa namn tidigare.
Prompt:
"What is the etymological background for the name X?"
Funkade felfritt även när jag återställde sidan och testade med "What is the meaning of the name X", så jag vet inte vad du lyckades med.
Däremot har jag lagt märke till att den kan ge olika svar på samma frågor på den fronten.
Testade ett tag att farma karma på Reddit med den (vilket den funkar utmärkt till när den väl funkar) genom att skriva "Write a sarcastic, short and funny response to the following text" följt av texten i trådstarten.
Ibland fick jag klockrena svar som renderade en hög andel uppduttar mot trådens popularitet.
Andra tillfällen fick jag till svar något i stil med "I am a language model and can not be sarcastic bla bla bla", fastän jag hade frågat identiska frågor tidigare.
Grejen är att när det fungerar så fungerar det mycket bättre än en markant andel människor gör i motsvarande situationer.
Alltså kommer en slipad variant av AI-modellen vara hästlängder bättre på det mesta som går att förmedla i text än en genomsnittlig person, vilket jag är mycket övertygad om att vi ser innan nästa jul.
Redan nu är den bättre än mig på att dra rimliga pedagogiska slutsatser (när jag är i affekt), bättre än min mamma på att programmera, och förmodligen bättre än 90% av sveriges befolkning på att förklara matematiska och fysikteoretiska koncept. Att ha rätt om kanske 15/20 svåra koncept och hitta på resten är fortfarande ett konkret bättre resultat än att i snitt kunna förklara kanske 2/20 koncept (om vi tar befolkningen i genomsnitt).
Garanterat bättre än hälften alla svenskar på engelska i allmänhet, och då är ändå svenskar generellt bra på engelska.
Och det är en liten bråkdel av kapaciteten.
Den simultana mångsidigheten i samma entitet är mycket värd.
Orsaken till att vi redan nu inte har något mycket mycket bättre är för att de ekonomiska jättarna inte vill släppa sina dundermodeller till offentligheten av rädsla att bli stämda för upphovsrättsbrott eller etiska felsteg utförda av AI:n.
Programmerar du?
För det verkar som att folk som programmerar tenderar att lyckas ganska väl i hur de ska formulera sig för att få vettiga svar.
Extremt rakt och tydligt.