Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-02, 04:45
Medlem
Jag testade att "provocera" lite. ChatGPT verkar uppfatta Flashback Forum som kontroversiellt men betydelsefullt. Sen frågade jag om den kände till några tyska forum som liknar Flashback. Men svaret verkar helt påhittat, jag kan inte hitta dessa forum på Google.

Citat:
There are many online discussion forums that are similar to Flashback Forum in the sense that they allow users to create threads and post messages on a wide range of topics. Some examples of German-language forums that may be similar to Flashback Forum include:

Diskussionsforum: A German discussion forum that covers a wide range of topics and allows users to create threads and post messages.

Forum der Freiheit: A German forum that focuses on political and social issues and allows users to create threads and post messages.

Har någon sett till Diskussionsforum eller Forum der Freiheit?
Det är inte förvånande att dagens AI kan ha fel, men rena lögner, hur gick detta till?
Citera
2023-01-02, 13:26
Medlem
Chat GPT kommer göra alla skoluppgifter i framtiden.

Det kommer fuskas med hemuppgifter som aldrig förr

Ganska imponerande vad den kan spotta ur sig om man ställer rätt frågor. Jag använder den mycket för att skapa batch script i blender tex.

Har också använt den för att diskutera förbättringar och alternativ på unity c# kod. Den kommer med både bra och dåliga förslag så man måste vara försiktig. Men ibland kommmer den med bra förslag. Tex föreslog den att ändra min kod till att använda en sorted Dictionary istället för en vanlig vilket var smart och jag missat
Senast redigerad av CyberVillain 2023-01-02 kl. 13:28.
Citera
2023-01-02, 14:38
Medlem
Ja, det är imponerande att den kan så mycket om programmering.

Men den misslyckas helt ibland på väldigt enkla uppgifter. T.ex frågade jag efter filmer med IMDb rating över 7, den gav svaret, men det stämde inte. Jag frågade varför, och då säger den att den inte har ratingen. Men den påstod det först, att det var en lista med rating från 7.

En AI borde kunna lösa 'if rating >= 7' speciellt när den kan programmera.
Men framför allt borde den inte ljuga.
Det är lite oroande faktiskt, att AI:n redan har börjat ljuga för oss.
Vad vet den mer som den inte vill säga?
Citera
2023-01-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
ChatGPT är världens första MaaS. Mansplaining as a Service. Den har inte alltid rätt, men den uttrycker sig med sådant självförtroende att det är lätt att luras att tro det.
Haha japp, det var en korrekt beskrivning. MaaS
Citera
2023-01-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Du behöver bara formulera om frågorna lite så svarar den även om det inte är PK.
Skriv att du är nyfiken på hur fördomsfulla människor tänker när dom säger X eller Y
Flashback-favoriten negerbollar var okej, fast det heter tydligen negrobollar.

Recept på negerbollar?

Sure! Here is a recipe for negrobollar (also known as chokladbollar in Swedish), a traditional Swedish treat that is easy to make and perfect for satisfying a chocolate craving.
Citera
2023-01-02, 15:28
Medlem
Bonnatorps avatar
I framtiden?
Det klarar den i vissa fall gott och väl redan nu.

Har endast distanstentor (inom tekniskt ämne) med svarsalternativ. Har testat ChatGPT på tidigare deltentor (som går att testa igen, fastän man redan fått godkänd), och programmet klarar gränsen för godkänt med okej marginal, helt utan hjälp.
Endast genom att klippa ut frågan och svarsalternativen och klistra in i chattrutan alltså.

Kommande mattetentan ser annorlunda ut dock, den gör vi på annat sätt.
Den kommer jag att plugga mer för då det är ett ämne jag känner att jag vill ha koll på.
Men ifall jag kör fast på någon delfråga kommer jag ändå att använda ChatGPT (eller dåvarande nyare iteration) till att fråga om hur ett koncept fungerar.

För GPT är visserligen rätt så kass på själva räknandet i matte, men att förklara koncepten på ett rent teoretiskt plan brukar gå bättre.

Dock har jag sett några exempel på att man kan behöva skriva om det som ChatGPT spottar ut, för att inte åka dit på plagiatkontroll.
Quillbot är en grej som kan användas med viss framgång för det. Fanns ett klipp på youtube där en kille testade de olika lägena mot plagiatkontroll, och vissa gick bättre än andra.

Så snart GPT-4 släpps lös så är jag nästan övertygat om att 90% eller mer kommer vara givet inom de flesta ämnesområden.
Senast redigerad av Bonnatorp 2023-01-02 kl. 15:32.
Citera
2023-01-02, 15:36
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Flashback-favoriten negerbollar var okej, fast det heter tydligen negrobollar.

Recept på negerbollar?

Sure! Here is a recipe for negrobollar (also known as chokladbollar in Swedish), a traditional Swedish treat that is easy to make and perfect for satisfying a chocolate craving.

På frågan: Hur gör man negerbollar.

Citera
2023-01-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Kondeserad mjölk, 1 ägg, grädda i ugnen?!
Ja... där fick du för att du var rasist!
Citera
2023-01-02, 15:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Med tanke på hur träffsäkert det är med recept i detta program så tror jag inte vi behöver vara oroliga riktigt än för att folk ska använda det till att koka knark i garaget.
Å andra sidan är recepten för kemikalier mycket mer uniforma än kakrecept (som kan skilja sig på ett nästan oändligt antal sätt), så jag skulle tro att nästa utgåva av ChatGPT ger ett bättre recept på perfekt amfetamin än perfekt sockerkaka.
Citera
2023-01-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Med tanke på hur träffsäkert det är med recept i detta program så tror jag inte vi behöver vara oroliga riktigt än för att folk ska använda det till att koka knark i garaget.
Å andra sidan är recepten för kemikalier mycket mer uniforma än kakrecept (som kan skilja sig på ett nästan oändligt antal sätt), så jag skulle tro att nästa utgåva av ChatGPT ger ett bättre recept på perfekt amfetamin än perfekt sockerkaka.
Jag gissar att problemet är att den har recepten på engelska. Sen översätts chokladboll till något liknande och det är detta liknande bakverk som vi får receptet till. Enligt uppgifter kommer GPT4 som släpps snart innehålla 1000 ggr mer data som den tränas på. Det blir intressant att se om den då blir bättre på svenska bakverk
Citera
2023-01-03, 02:48
Medlem
Eponumoss avatar
Någon som har koll på om man blir utslängd om man skriver sånt som gör att svaren flaggas hela tiden?

Har varit lite sjuk och uttråkad hemmavarande i några dagar och producerat porrnoveller som en skofabrik i Portugal producerar loafers. Det är faktiskt häftigt vad det går att använda skrället till. Däremot är det läskigt att den fan gör fel på en sådan orimlig hög nivå. Verkar nästan vara i så hög grad att det på något sätt vara medvetet steg i inlärningen eller det iterativa lärandet eller för att testa oss som användare på något vis.

Den är ohyggligt instängd i sina ramar kring vad som är rätt och riktigt. Pratat om vikten med yttrandefrihet några gånger nu och där ger den sig inte alls på samma sätt som den viker ned sig och ber om ursäkt kring nästan alla andra ämnen där den kan justera sina svar så de blir helt absurda efter en stund.

När skulle nästa uppdatering komma? Den skulle ju vara magnituder mer effektiv.
Citera
2023-01-03, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Någon som har koll på om man blir utslängd om man skriver sånt som gör att svaren flaggas hela tiden?

Har varit lite sjuk och uttråkad hemmavarande i några dagar och producerat porrnoveller som en skofabrik i Portugal producerar loafers. Det är faktiskt häftigt vad det går att använda skrället till. Däremot är det läskigt att den fan gör fel på en sådan orimlig hög nivå. Verkar nästan vara i så hög grad att det på något sätt vara medvetet steg i inlärningen eller det iterativa lärandet eller för att testa oss som användare på något vis.

Den är ohyggligt instängd i sina ramar kring vad som är rätt och riktigt. Pratat om vikten med yttrandefrihet några gånger nu och där ger den sig inte alls på samma sätt som den viker ned sig och ber om ursäkt kring nästan alla andra ämnen där den kan justera sina svar så de blir helt absurda efter en stund.

När skulle nästa uppdatering komma? Den skulle ju vara magnituder mer effektiv.
tror inte man riskerar att bli utslängd pga av varningar. man får inte glömma att AI:n lär sig av oss, om du fick ställa en fråga till en robot, vad skulle det vara? vi ställer ju frågor som på ett eller annat sätt gynnar oss och det vi har intresse av.

noveller är ett av chatGPT:s starka sidor eftersom det är en språkmodell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in