I framtiden?
Det klarar den i vissa fall gott och väl redan nu.
Har endast distanstentor (inom tekniskt ämne) med svarsalternativ. Har testat ChatGPT på tidigare deltentor (som går att testa igen, fastän man redan fått godkänd), och programmet klarar gränsen för godkänt med okej marginal, helt utan hjälp.
Endast genom att klippa ut frågan och svarsalternativen och klistra in i chattrutan alltså.
Kommande mattetentan ser annorlunda ut dock, den gör vi på annat sätt.
Den kommer jag att plugga mer för då det är ett ämne jag känner att jag vill ha koll på.
Men ifall jag kör fast på någon delfråga kommer jag ändå att använda ChatGPT (eller dåvarande nyare iteration) till att fråga om hur ett koncept fungerar.
För GPT är visserligen rätt så kass på själva räknandet i matte, men att förklara koncepten på ett rent teoretiskt plan brukar gå bättre.
Dock har jag sett några exempel på att man kan behöva skriva om det som ChatGPT spottar ut, för att inte åka dit på plagiatkontroll.
Quillbot är en grej som kan användas med viss framgång för det. Fanns ett klipp på youtube där en kille testade de olika lägena mot plagiatkontroll, och vissa gick bättre än andra.
Så snart GPT-4 släpps lös så är jag nästan övertygat om att 90% eller mer kommer vara givet inom de flesta ämnesområden.