2023-01-01, 09:57
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Bra input - Förväxlingen som grund för klädvalet !

Det är den sanning som SE levde i. Att ta med kläderna blev bara en förstärkning. Det gällde inte andra vittnen eftersom deras kläder inte var en del av deras vittnesmål. Inget konstigt med detta.
Citera
2023-01-01, 11:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Något som slog mig just ...

Det är väl en sak att han ville synas i media som oskyldigt vittne direkt efteråt...

Men många år senare i skydd och säkerhet känns inte riktigt samma sak !

Om vi spekulerar lite om just det reportaget så tog han själv insiativet men något som är ännu märkligare är att han tar med sig kläderna mordnatten !

Varför som vittne vill han ta med kläder han bar mordnatten ?

Skulle Anders Delsborns ens komma på en sådan fånig idé att ta på sig kläderna man hade på sig som oskyldigt vittne !?

Även att han faktiskt spekulerar om motivet, ett motiv som passar bra med honom själv !

Även att han har åsikter om vapnet och att han själv skulle använt ett mindre...

Märklig sak att säga..

Kan instämma i detta med att nämna vilket vapen man själv skulle ha använt är märkligt. I.a.f. utifrån hur jag själv tänker. Dock håller jag med honom i sak. Ett mindre vapen hade varit bättre.
Skulle detta uttalande göra honom mer trolig som GM? Visa på ett Palmehat?

Gällande kläderna så skulle det vara minst lika märkligt eller märkligare om han som GM bar samma kläder? Förstår inte riktigt hur detta skulle vara någon poäng eller indicium.
Det skulle förstås vara i det fall han inte hade dessa kläder som GM, men däremot de han tidigare visat upp. Och i S&S ånyo försöka cementera dessa "felaktiga" kläder?

Artikeln, så som den är skriven i S&S, är svår att "göra något med" annat än att spekulera.
Citera
2023-01-01, 11:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kan instämma i detta med att nämna vilket vapen man själv skulle ha använt är märkligt. I.a.f. utifrån hur jag själv tänker. Dock håller jag med honom i sak. Ett mindre vapen hade varit bättre.
Skulle detta uttalande göra honom mer trolig som GM? Visa på ett Palmehat?

Gällande kläderna så skulle det vara minst lika märkligt eller märkligare om han som GM bar samma kläder? Förstår inte riktigt hur detta skulle vara någon poäng eller indicium.
Det skulle förstås vara i det fall han inte hade dessa kläder som GM, men däremot de han tidigare visat upp. Och i S&S ånyo försöka cementera dessa "felaktiga" kläder?

Artikeln, så som den är skriven i S&S, är svår att "göra något med" annat än att spekulera.

Håller helt med om att man kan inte “göra” speciellt mycket med artikeln.
Dock vill jag påstå att den iaf bjuder på lite insyn i Engströms personlighet.

Det är möjligt att det har med ens personlighet att göra, men i min värld är det en ganska sjuk och faktiskt sorglig grej det där med kläderna. Om du hade varit ett vittne till ett mord 6 år tidigare. Hade du tagit med dig kläderna du hade på dig om du skulle intervjuas?
Jag menar, hela grejen med “förväxlingen” är ju med största sannolikhet en skapelse helt av honom själv. Och det var egentligen inte en “grej” för någon annan än honom själv. Om man ser på honom som vittne, vad är meningen med att ta med sig kläderna? Ville han återuppleva något? En kort parentes i hans liv där han kände sig viktig?

Det kanske bara är jag, men hela grejen osar ensamhet och sorgsenhet.
Citera
2023-01-01, 12:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det som egentligen förmedlas här är väl bilden av att Palme skall ha skjutits med ett större vapen. Även exfrun och LGWP var ju inne på att det bör ha varit ett vapen som inte kan ha fått plats i SE:s handledsväska, och de två RRV-experterna (som verkar ha misstänkt CP) menade också att det skall ha rört sig om en revolver med minst sex tums pipa.
Senast redigerad av Draifos 2023-01-01 kl. 12:15.
Citera
2023-01-01, 12:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Det är möjligt att det har med ens personlighet att göra, men i min värld är det en ganska sjuk och faktiskt sorglig grej det där med kläderna. Om du hade varit ett vittne till ett mord 6 år tidigare. Hade du tagit med dig kläderna du hade på dig om du skulle intervjuas?
Jag menar, hela grejen med “förväxlingen” är ju med största sannolikhet en skapelse helt av honom själv. Och det var egentligen inte en “grej” för någon annan än honom själv. Om man ser på honom som vittne, vad är meningen med att ta med sig kläderna? Ville han återuppleva något? En kort parentes i hans liv där han kände sig viktig?

Jag vet inte om ens det är möjligt att tolka.
Engström har nog inte skrivit artikeln själv så detta med personlighet blir nog svårt/osäkert.

Vad gäller förväxlingen så ser jag inte alls denna som en lögn "med stor sannolikhet".
Men håller med om att det var "en grej" endast eller främst för honom själv. Det var hans uppfattning om att ha blivit förväxlad.

Typ "Ulf Lundberg" som kände sig förväxlad med "grandmannen". Aftonbladet 7 mars.
”Jag är den mystiske mannen utanför bion”
https://drive.google.com/file/d/1Gi4KUin6wtLkbeLFToi1zcWP5PLgZz52/view

Angående kläderna:
Att ha på sig samma kläder är ju ett sätt att göra det hela mer autentiskt/trovärdigt.
Jag förstår ärligt talat inte alls varför detta skulle vara så märkligt.
Citera
2023-01-01, 12:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag vet inte om ens det är möjligt att tolka.
Engström har nog inte skrivit artikeln själv så detta med personlighet blir nog svårt/osäkert.

Vad gäller förväxlingen så ser jag inte alls denna som en lögn "med stor sannolikhet".
Men håller med om att det var "en grej" endast eller främst för honom själv. Det var hans uppfattning om att ha blivit förväxlad.

Typ "Ulf Lundberg" som kände sig förväxlad med "grandmannen". Aftonbladet 7 mars.
”Jag är den mystiske mannen utanför bion”
https://drive.google.com/file/d/1Gi4KUin6wtLkbeLFToi1zcWP5PLgZz52/view

Angående kläderna:
Att ha på sig samma kläder är ju ett sätt att göra det hela mer autentiskt/trovärdigt.
Jag förstår ärligt talat inte alls varför detta skulle vara så märkligt.

Jag använde aldrig ordet lögn

Jag hävdar dock att han själv har skapat den situationen. Jag har i princip helt stängt dörren för ett scenario där någon faktiskt har förväxlat honom med GM.
Citera
2023-01-01, 13:22
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

Ja, det där är också intressanta aspekter som man kan han ha olika åsikter om :
+blev han verkligen förväxlad
+hade han verkligen på sig de där kläderna på mordnatten som han hade i artikeln .
Beroende på vad du som läser detta tror om detta - kan du relatera det tillbaka till artikeln - är det då vettigt att göra som han gjorde (och vad säger det då om honom som person - verkar det logiskt) .
Senast redigerad av matsqq 2023-01-01 kl. 13:25.
Citera
2023-01-01, 13:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tack för återkopplingen.

Ser fram emot bilderna.

Ska själv slå ett getöga på plats inom en snar framtid.

Gott nytt år.

Foton som inte illustrerar saken särskilt väl.

Jag antar att huvudingång S44 var densamma då som nu.

Övre bilden tagen utanför ingång S44 mot Sari som är markerat med röd plupp. Dock svårt visa djup på en bild.

Nedre bilden vid Saris ingång mot S44. Skandias ingång ligger ungefär där man kan ana något vitt skyltliknande som sticker ut från fasaden. Två personer som referens på bilden, de befinner sig mellan S44 och Sari, lite närmare Sari.

https://imgur.io/a/5tuEgx5

Notera raden med skyltfönster tillhöriga lokalen Sari låg i. Det är ett imposant utrymme som kan ha varit avdelat. Om inte hade butiken fyra stora skyltfönster mot Sveavägen i riktning mot S44.

Man bör kolla detta på plats, då framstår avstånden som större. Men nån indikation ger kanske bilderna.
Citera
2023-01-01, 13:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som egentligen förmedlas här är väl bilden av att Palme skall ha skjutits med ett större vapen. Även exfrun och LGWP var ju inne på att det bör ha varit ett vapen som inte kan ha fått plats i SE:s handledsväska, och de två RRV-experterna (som verkar ha misstänkt CP) menade också att det skall ha rört sig om en revolver med minst sex tums pipa.

Att utredningar, kommissioner, polismän osv skulle anpassa piplängden efter vem du tror att de har som favorit-GM är befängt.

Men strunt i det, tänkte bara nämna att LGWP i sin fiktionalisering av Palmemordet från 2002 Mellan sommarens längtan och vinterns köld använder GM en kortpipig revolver.

Några år senare, vet ej när, förlänger han denna till en spädgris.
Citera
2023-01-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Foton som inte illustrerar saken särskilt väl.

Jag antar att huvudingång S44 var densamma då som nu.

Övre bilden tagen utanför ingång S44 mot Sari som är markerat med röd plupp. Dock svårt visa djup på en bild.

Nedre bilden vid Saris ingång mot S44. Skandias ingång ligger ungefär där man kan ana något vitt skyltliknande som sticker ut från fasaden. Två personer som referens på bilden, de befinner sig mellan S44 och Sari, lite närmare Sari.

https://imgur.io/a/5tuEgx5

Notera raden med skyltfönster tillhöriga lokalen Sari låg i. Det är ett imposant utrymme som kan ha varit avdelat. Om inte hade butiken fyra stora skyltfönster mot Sveavägen i riktning mot S44.

Man bör kolla detta på plats, då framstår avstånden som större. Men nån indikation ger kanske bilderna.
Nej Sari hade ett, det sista. Sen två för pianobutik. Sista för Frisör för Skandia och allmänhet.
Citera
2023-01-01, 14:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nej Sari hade ett, det sista. Sen två för pianobutik. Sista för Frisör för Skandia och allmänhet.

Ok, tack.

Avses med ”sista” fönstret det längst norr- eller söderut i raden?
Citera
2023-01-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, tack.

Avses med ”sista” fönstret det längst norr- eller söderut i raden?
Sari längst norrut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in