2022-12-31, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack för det!

Nu borde det självklart utredas lite närmare om det faktiskt är rimligt över huvud taget att från Skandia kunna identifiera någon som står någonstans vid Sari. Men jag tycker spontant att det är en enkel lösning på vänster/höger-problematiken som har stökat i tråden länge nu.

Kan det vara så simpelt att Engström helt enkelt såg Palme när han kom ut på gatan?

Detta är egentligen en väldigt klassisk sak som jag tror vi många gånger har varit inne på ...

Det har varit lite svart/vitt tänkande och några ha liksom påstått att Engström inte kan haft den "slumpen" att komma ut just när paret Palme passerar Skandias port !!

Jag har ofta tänkt att Paret Palme faktiskt kan vara ca 0-50m ifrån hans port för att "slumpen" inte blir lika stor...

Så såklart kan Engström faktiskt känt igen Olof på lite avstånd!!

Tillägg..

Det kan faktiskt vara så att Engström vill "fyllesnacka" med Olof och blir snabbt avsnäst och Lisbeth kanske just då inte är i närheten...

Engström följer då efter och är kränkt
Senast redigerad av Problem2020 2022-12-31 kl. 23:35.
Citera
2022-12-31, 23:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tack för det!

Nu borde det självklart utredas lite närmare om det faktiskt är rimligt över huvud taget att från Skandia kunna identifiera någon som står någonstans vid Sari. Men jag tycker spontant att det är en enkel lösning på vänster/höger-problematiken som har stökat i tråden länge nu.

Kan det vara så simpelt att Engström helt enkelt såg Palme när han kom ut på gatan?

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Detta är egentligen en väldigt klassisk sak som jag tror vi många gånger har varit inne på ...

Det har varit lite svart/vitt tänkande och några ha liksom påstått att Engström inte kan haft den "slumpen" att komma ut just när paret Palme passerar Skandias port !!

Jag har ofta tänkt att Paret Palme faktiskt kan vara ca 0-50m ifrån hans port för att "slumpen" inte blir lika stor...

Ja, det är väl det som håller hypotesen om högersväng kvar? Så slipper man "förklara bort" uppgifterna om sista tunnelbanan till väktarna?
Samtal vid Sari faller väl... Eller ska dom ha samtalat utan för Svensk hemslöjd?
...vilket ändå kräver att Lisbeth ljuger eller missar helt?

Han måste väl i vilket fall ha ställt om rätt snabbt från att verkligen vara på väg hem, till att få syn på paret och sedan beslutat sig för att "göra det han tänkt"?
Citera
2023-01-01, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är väl det som håller hypotesen om högersväng kvar? Så slipper man "förklara bort" uppgifterna om sista tunnelbanan till väktarna?
Samtal vid Sari faller väl... Eller ska dom ha samtalat utan för Svensk hemslöjd?
...vilket ändå kräver att Lisbeth ljuger eller missar helt?

Han måste väl i vilket fall ha ställt om rätt snabbt från att verkligen vara på väg hem, till att få syn på paret och sedan beslutat sig för att "göra det han tänkt"?

För att tänka sig genom hur Engström ska ha ställt om eller inte så krävs lite fylla..

Har han varit lite påverkad av alkohol så kan ett beslut ändras snabbt

Har Lisbet dessutom varit lite distraherad av skyltfönstret eller gått i tankar så kan hon ju missat ett "håll käften" från Olof om Engström velat prata..

Engström pratar ju själv om kränkt i skydd o säkerhet och inte tänker han väl på CP då ?
Citera
2023-01-01, 01:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
För att tänka sig genom hur Engström ska ha ställt om eller inte så krävs lite fylla..

Har han varit lite påverkad av alkohol så kan ett beslut ändras snabbt

Har Lisbet dessutom varit lite distraherad av skyltfönstret eller gått i tankar så kan hon ju missat ett "håll käften" från Olof om Engström velat prata..

Engström pratar ju själv om kränkt i skydd o säkerhet och inte tänker han väl på CP då ?

Det är ju trots allt spekulationer och det är ändå inte en sådan rejäl fylla, utan att han ändå hinner memorera ett antal detaljer under sin flykt? Utöver det viktigaste, att se så ingen följer efter eller se vad som finns bakom "nästa hörn"?

Ja, Skydd och Säkerhet så framkommer en hel del. Vems ord är det?
Citera
2023-01-01, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är ju trots allt spekulationer och det är ändå inte en sådan rejäl fylla, utan att han ändå hinner memorera ett antal detaljer under sin flykt? Utöver det viktigaste, att se så ingen följer efter eller se vad som finns bakom "nästa hörn"?

Ja, Skydd och Säkerhet så framkommer en hel del. Vems ord är det?

Något som slog mig just ...

Det är väl en sak att han ville synas i media som oskyldigt vittne direkt efteråt...

Men många år senare i skydd och säkerhet känns inte riktigt samma sak !

Om vi spekulerar lite om just det reportaget så tog han själv insiativet men något som är ännu märkligare är att han tar med sig kläderna mordnatten !

Varför som vittne vill han ta med kläder han bar mordnatten ?

Skulle Anders Delsborns ens komma på en sådan fånig idé att ta på sig kläderna man hade på sig som oskyldigt vittne !?

Även att han faktiskt spekulerar om motivet, ett motiv som passar bra med honom själv !

Även att han har åsikter om vapnet och att han själv skulle använt ett mindre...

Märklig sak att säga..
Citera
2023-01-01, 03:51
Medlem
Citat:
Tack för det!

Beror på avstånd. Och man får lite märkliga problem.

Hur blir SE Tensonmannen då? Varför ser inte NF SE då.

Men vi får spåna vidare på denna hypotes
Citera
2023-01-01, 07:47
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Något som slog mig just ...

Det är väl en sak att han ville synas i media som oskyldigt vittne direkt efteråt...

Men många år senare i skydd och säkerhet känns inte riktigt samma sak !

Om vi spekulerar lite om just det reportaget så tog han själv initiativet men något som är ännu märkligare är att han tar med sig kläderna mordnatten !

Varför som vittne vill han ta med kläder han bar mordnatten ?

Skulle Anders Delsborns ens komma på en sådan fånig idé att ta på sig kläderna man hade på sig som oskyldigt vittne !?

Även att han faktiskt spekulerar om motivet, ett motiv som passar bra med honom själv !

Även att han har åsikter om vapnet och att han själv skulle använt ett mindre...

Märklig sak att säga..
Bra där !

Tycker just nu det låter mer suspekt än vad jag tidigare gett det "credit" för !

En GM som känner sig bortglömd och som gäckat polisen , eller ett oskyldigt vittne ?

Alt A:
Jag har kommit lite för sent för att bevittna ett mord, men nu vill jag i ett reportage klä mig i exakt de kläder jag hade på mig när jag kom fram lite för sent för att bevittna det. (Skulle du själv gjort så ?)

Alt B:
jag sköt Olof Palme, förklarar och vill indirekt visa hur det gick till i ett tidningsreportage för eftervärlden, jag tar på mig exakt samma kläder som jag hade då för att återuppleva det. (Skulle du själv gjort så förutsatt att du var av rätt labil personlighetstyp och varit den som tagit OP av daga ?)

Någon som har reflektioner/vinklingar på det ?
Citera
2023-01-01, 08:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Beror på avstånd. Och man får lite märkliga problem.

Hur blir SE Tensonmannen då? Varför ser inte NF SE då.

Men vi får spåna vidare på denna hypotes

Han blir Tensonmannen av samma anledning som i alla andra scenarion - Han går åt höger. Och självklart innan NF har passerat.

Jag spekulerar mest om det finns någon rimlighet i om anledningen till att han gick åt höger var pga att han såg Palme.

Självklart står det och faller på 2 saker: Är det ens fysiskt möjligt/rimligt att kunna identifiera en person på det avståndet? Och sedan har vi den där lilla detaljen om exakt när man kan placera Engström på gatan. Men det är ju samma problem som i alla scenarion egentligen.
Citera
2023-01-01, 08:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Tillägg..

Det kan faktiskt vara så att Engström vill "fyllesnacka" med Olof och blir snabbt avsnäst och Lisbeth kanske just då inte är i närheten...

Självklart kommer jag inte med något banbrytande här

Jag försöker bara förenkla händelseförloppet och skala bort så många antagande som möjligt.

Och vill man göra Engström till Tensonmannen behöver man låta honom gå norrut.
I min värld vore den absolut enklaste anledningen till det (eftersom han inom ca 2 min ska skjuta statsministern) att han faktiskt ser Palme ca 40 - 45 meter bort.

Då behöver man inte spekulera om tidstabeller, bussar eller nattmackor.

Kvar har man en olycklig, småberusad samt beväpnad 52årig grafiker som av en slump råkar se Palme en bit bort.
Citera
2023-01-01, 09:28
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Bra där !

Tycker just nu det låter mer suspekt än vad jag tidigare gett det "credit" för !

En GM som känner sig bortglömd och som gäckat polisen , eller ett oskyldigt vittne ?

Alt A:
Jag har kommit lite för sent för att bevittna ett mord, men nu vill jag i ett reportage klä mig i exakt de kläder jag hade på mig när jag kom fram lite för sent för att bevittna det. (Skulle du själv gjort så ?)

Alt B:
jag sköt Olof Palme, förklarar och vill indirekt visa hur det gick till i ett tidningsreportage för eftervärlden, jag tar på mig exakt samma kläder som jag hade då för att återuppleva det. (Skulle du själv gjort så förutsatt att du var av rätt labil personlighetstyp och varit den som tagit OP av daga ?)

Någon som har reflektioner/vinklingar på det ?

Det finns inget konstigt i att SE tog med kläderna till intervjun. SEs "grej" var ju att förmedla att han blivit förväxlad med mördaren. Vad skulle vara konstigt med att visa upp sig i kläderna då? Att SE hade hört LP berätta på mordplatsen att mördaren hade mörkblå täckjacka hade ju övertygat SE om detta och det var hans övertygelse och historia.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-01 kl. 09:32.
Citera
2023-01-01, 09:30
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:

Tillägg..

Finns det över huvud taget någon som påstår att SE var full på mordnatten förutom den fantasifulle TP som ju hanterar sanningen något lättvindigt?

Exakt vilka vittnesmål eller källor finns det på att SE var berusad?
Citera
2023-01-01, 09:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns inget konstigt i att SE tog med kläderna till intervjun. SEs "grej" var ju att förmedla att han blivit förväxlad med mördaren. Vad skulle vara konstigt med att visa upp sig i kläderna då? Att SE hade hört LP berätta på mordplatsen att mördaren hade mörkblå täckjacka hade ju övertygat SE om detta och det var hans övertygelse och historia.
Bra input - Förväxlingen som grund för klädvalet !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in