2022-12-29, 21:08
Medlem
MuscleSharks avatar
Illa att man inte kan visa båda åken i tv när det ändå inte är mycket annat vettigt.
Men dom flesta kan dock se på SVT Play så det är ju inga större bekymmer, till skillnad från när Viasat på fult vis kör ett (eller inget åk alls) på 6:an, för att sen gå över till Viaplay som många inte har.
Det är om något bedrövligt.
Citera
2022-12-29, 22:40
Medlem
ruckaalis avatar
Tycker det är ett praktfiasko av SVT att inte sända andra åket. Men då jag redan hunnit bli upprörd häromdagen när de bröt sändningen på startnummer 36 och en svenska hade 37 så valde jag play hela dagen idag.
Men sorgligt för dem som sett första åket i tv och sen missa andra åket.
Citera
2022-12-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Man tycker ju framförallt synd om de äldre som inte har tillgång till Viaplay. Dom går ju miste om nästan alla alpina tävlingar, samt Skicross.
Sen är det inte heller alla som har möjlighet att betala extra för det heller.

Goda nyheter dock att SVT är på väg att få rättigheterna för nästa vinter OS iaf.
Tycker dock att Discovery ändå va hyfsat bra, men SVT är för mig där vintersporten hör hemma.
Teoretiskt ja, men SVT har aldrig brytt sig om att sända allt från ett OS, sist dom hade rättigheterna till London 2012 så fanns SVTPlay, men mängder med tävlingar och kval helt sonika struntade dom i att direktsända efterdom dom inte hade tillräckligt med svenska kommentatorsteam, eller ansåg att det var viktigt att sända, så man fick leta sig till andra källor.

Så har det även varit när Viaplay sänt OS, det är bara Discovery som haft för vana att lägga ut samtliga feeds som existerar på EurosportPlayer, även om dom emellanåt misslyckats med att låta det engelska kommentatorsspår som alltid finns från OBS att följa med. Jag kan inte minnas ett enda OS från senaste 15åren som skötts snyggt i Sverige, där omvänt BBC är ett föredöme sedan snart 10år tillbaka, dom lägger ut samtliga feeds dom har rättigheter till på BBCiPlayer/RedButton. Att SVT skulle bli först med att sända allt som ingår och låta en välja engelsk kommentering finns knappast på kartan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Trots att vi har tre svenskor bland topp-10 i slalomcupen så väljer SVT att prioritera en gruppspelsmatch mellan Lettland och Finland i JVM-hockeyn, framför det andra åket i dagens världscupslalom...

Slalomåket förpassas därmed till SVT Play. Anna Swenn-Larsson ligger tvåa efter det första åket.
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Med tanke på att Viaplay ofta inte sänder alpint alls på sexan utan bara på sina dyrare kanaler kanske man ska vara glad över att SVT åtminstone sänder första åket på tv? Nej, det ska man inte. Andra åket sänds alltså bara på SVT Play, vilket minskar antalet tittare avsevärt och sållar bort en hel del äldre som inte fixar det där med att titta på/via datorn. Otroligt respektlöst, särskilt med tanke på vad det är som SVT prioriterar högre. Så vad sänder SVT i stället mellan 18.30 och 19.30?

På SVT1 visas "Jerusalem" och "Svenska tv-historier". Gammal skåpmat, alltså. På SVT2 visas junior-VM i ishockey, Lettland-Finland. Knappast en match som lockar särskilt många. På SVT24 visas barnprogram och på Kunskapskanalen visas "Magnifika Maghreb" följt av "London: 2 000 år av historia". Så nog hade de kunnat visa andra åket om de bara hade velat. Dessutom får de Johan Ejeborg att upprepade gånger ljuga i direktsändning genom att säga att de inte har nåt annat val att sända enbart på Play eftersom junior-VM pågår. Han nämner inte att de dels kunde ha prioriterat slalomen framför hockeyn, dels kunde ha använt sig av SVT24 eller Kunskapskanalen, vilket de gör för sportsändningar ibland, bl.a. under fotbolls-VM. De kunde naturligtvis även ha eftersänt andra åket på valfri kanal - om bara viljan funnits. Det är inget nytt för SVT att eftersända när ett sportevenemang krockar med nåt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Hur tänker ni kring att SVT inte sänder damernas andra åk i slalom? Inte ens fast en svenska (Anna Swenn-Larsson) ligger tvåa. Jag tycker det är synd. Istället sänder man juniorhockey mellan Lettland-Finland (tyckte jag dom sa).

Själv tycker jag det är synd. Jag förstår att många här (och i vårt land) är unga och moderna och använder surfplattor, mobiler och allt vad som finns. Men för mig är tv tv och jag (i likhet med många andra) tycker det är krångligt att böka på med att leta upp sändningarna på datorn och sitta framför skärmen och kolla.

Bra dock att SVT överhuvudtaget visar alpint.

Edit: Nu såg jag att några andra hunnit kommentera ämnet medan jag skrivit.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
SVT prioriterar alltid hockey och fotboll (även när det handlar om någon mindre intressant match) framför andra idrotter så man skall väl inte bli förvånad. Men hade gott kunnat sända i Kunskapskanalen
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja framförallt nu när de har så få rättigheter kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Lite trist men alla har ju svt play så ingen skada skedd. Värre när andra bolag gömmer tävlingar
Jag vet flertalet äldre som inte har någon vana för att använda SVTPlay, dom saknar SmartTV/AppleTV/AndroidTV och använder datorn till räkningar, nyheter och liknande, inte att sitta och titta på direktsänd sport i en liten monitor, sånt har dom vardagsrums-TVn framför sköna soffan till.

Jag har letat lite efter siffror på hur stor penetration SVTPlay har, men hittar inget. Det kan dock knappast vara lika stor siffra som för SVT1/2, som väl ligger runt 95% om jag minns rätt. Kan iofs ha svängt senaste åren.

Citat:
Själv har jag högre krav på SVT än på kommersiella kanaler så jag tycker nog detta är värre än när Viaplay bara streamar vissa tävlingar.
Så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Illa att man inte kan visa båda åken i tv när det ändå inte är mycket annat vettigt.
Men dom flesta kan dock se på SVT Play så det är ju inga större bekymmer, till skillnad från när Viasat på fult vis kör ett (eller inget åk alls) på 6:an, för att sen gå över till Viaplay som många inte har.
Det är om något bedrövligt.
Jag noterade själv denna märkliga tablåläggning i alpintråden vid 16:24, men både jag och samtliga av er har missat en detalj som jag insåg först nu. Matchen SVT ansåg viktigare var som bekant en jämförelsevis ointressant gruppspelsmatch mellan Finland och Lettland. Jag har svårt att tro att det finns speciellt många som är så intresserade av ett JVM så dom kollar samtliga gruppspelsmatcher med andra länder, även om det nu råkade vara våra finska bröder på isen.

Men om det är ett JVM så är väl Sveriges matcher det mest intressanta, och sånt som möjligtvis skulle kunna ta företräde över alpint, och ja, visst tusan om det inte gick en Sverigematch ikväll, direktsändes på TV6 med start 19:30, men studiosnack en timme innan från 18:30, samtidigt som SVT's icke-svenska match.

Ville SVT hävda sig mot Viaplay? Dagens märkliga schemaläggning står ut rejält. Dessutom är det en tredje JVM-match ikväll, den pågår nu, på SVT2 den också, hade det inte räckt med den linjärt? Jag har inget emot att TV visar JVM för massa olika sporter och direktsänt ner i juniornivåer, ifall det kan få ungdomar att bli mer peppade att intressera sig för sport(jag kollar ju själv på JVM i friidrott, simning, simhopp och det jag kommer över, plus silverpucken för tjejer eller vad det kallas, men ungdomar är väl dom som har mest vana vid att se sport på streamtjänster, raka motsatsen till äldre alpint-tittare?

Det borde verkligen varit tvärtom förut.

Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Vad fasen, Eurosport visar inte heller andra åket. De visade dock det första live. Istället verkar de visa nåt sammandrag från sommar-OS(!).
Dom måste ha glömt av vad som skulle visa enligt tablån, Eurosport1 kom in sändningen när slowmotion-bilderna på Sara Hector's åk visades i bild, dvs efter att halva startfältet åkt. Men Eurosport är kända för att inte bry sig, visa Watts och annat trams när direktsändningar pågår, så gjorde dom även nu minuterna innan dom fick igång åk2.

Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Tycker det är ett praktfiasko av SVT att inte sända andra åket. Men då jag redan hunnit bli upprörd häromdagen när de bröt sändningen på startnummer 36 och en svenska hade 37 så valde jag play hela dagen idag.
Men sorgligt för dem som sett första åket i tv och sen missa andra åket.
SVTPlay räcker ju inte det heller hela vägen om man vill se allt. För alpint är det lagom att ha igång 3st olika streams, SVTPlay för hela deras sändning oavsett hur länge den nu pågår, YleArenan för att få hela feeden inklusive stora prisceremonin med champagne och nationalsånger, plus alla intervjuer före och efter denna, och Eurosport, som emellanåt brukar börja sända redan när InFront-feeden börjar, med direktsända bilder från backen ca 10 minuter innan SVT/Viaplay börjar sina sändningar vilket i sin tur oftast sker 5 minuter före start.

För några år sedan kunde man även få se bansättningen mellan åk1 och 2 med åkarnas inspektion, feeden gick ut i sin helhet på EurosportPlayer förr i tiden om man inte stängde ner streamen efter åk1. Dock inte nu längre.

Skulle vara skoj om något TV-hus gjorde det till regel att alltid visa feeden från sändningsstart till slut oavsett sport, men det lär inte ske under min levnadstid.

Undantaget är väl iofs skidskyttet och EurovisionSportsTV, där man får se det mesta från innan inskjutningen börjar tills allt slocknar efter prisceremonierna, även om dom numera lägger upp en ful infobild en stund mellan inskjutning och tävling, eller mellan dam- och herrtävlingarna.

OffTopic: Fasen att inte Molzan kunde få vinna idag, hon har tävlat i 10år i världscupen utan en individuell pallplats. Hoppas verkligen hon hittar mer nu efter denna framgången och krossar den mediatränade tråkmånsen Shiffrin dom kommande åren. Det hade varit roligt.
Citera
2022-12-31, 15:13
Medlem
FNLSs avatar
Det är ingen sportupplevelse att se sprint på sexan. Istället för att sugas in i stämningen blir man ständigt fråntagen den och får börja om
Citera
2022-12-31, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Men jo, jag noterade det nere i hörnet på TVn att två Viaplay-streams dog, dom som castas, det verkar fungera via browser och direkt i mobilappen.

Fascinerade att Viaplay bryter ihop just när det räknas. Känns som att det är ungefär en gång i veckan som massa Viaplay-streams slutar fungera under en stund.

Du kom på det med TV6 själv, jag tänkte föreslagit det annars. Alla hittar inte till den under kanal-fliken..
Flyttar till mediatråden.

Jag streamar i webbläsare, och allt dog till en början. Testade TV6 omedelbart och testade konstant att starta TV6, vinterstreamen och den specifika längdsskidsprintstreamen. Mitt i finalen fungerade TV6-streamen igen.

Testade även mobilappen och där fungerade det inte heller till en början, men efter att jag fick igång TV6 i webbläsaren tror jag att mobilappen fungerade som den ska.

Fascinerande att den dyraste streamingtjänsten samtidigt är den minst driftsäkra.
Citera
2022-12-31, 16:46
Medlem
Citat:
Det är ingen sportupplevelse att se sprint på sexan. Istället för att sugas in i stämningen blir man ständigt fråntagen den och får börja om
Menar du pga reklamavbrotten?

Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag streamar i webbläsare, och allt dog till en början. Testade TV6 omedelbart och testade konstant att starta TV6, vinterstreamen och den specifika längdsskidsprintstreamen. Mitt i finalen fungerade TV6-streamen igen.

Testade även mobilappen och där fungerade det inte heller till en början, men efter att jag fick igång TV6 i webbläsaren tror jag att mobilappen fungerade som den ska.

Fascinerande att den dyraste streamingtjänsten samtidigt är den minst driftsäkra.
Citat:
Jag hade Vinterstudio-streamen igång på min Apple TV. När den började krångla gick jag ur den och efter någon eller minut letade jag upp den på nytt i Viaplay:s tablå och då kunde jag starta upp den på nytt.
Jag tycker mig ha sett det mönstret emellanåt under alla dom dussintals, förmodligen över 100 numera, som Viaplay har störtdykit dom senaste åren, att cast-streamande är det som kommer igång allra sist. Men här var det alltså även skillnad på hur snabbt det började fungera igen AppleTV jämfört med browser om jag förstår era olika beskrivningar korrekt, det var intressant.

Jag hade YleArenan-streamen i storbild eftersom jag hade fått nog av Forsberg för dagen och såg att det svartnade i ett antal övriga aktiva streamkällor, men jag försökte hålla huvudet kallt och fortsatte fokusera på finalerna istället innan jag börja felsöka massa. När jag väl började med det så funkade VIaplay fortfarande inte att casta mer än 25 minuter efter att allt började. Nu orkar jag inte med Viaplay-skiten mer idag, kollar den eminent kommenterade backhoppningen nu via ViaplayVinter genom en operatörs-app.

Beroende på vad man har för utrustning så kan det vara användbart att ha igång flera källor till Viaplay's sändningar ifall något går snett, kanske om man har TV6 via operatörs-appen också utöver Viaplay.

Men med tanke på hur dyr Viaplay-skiten är så är deras stabilitet under all kritik. EuroportPlayer/Discovery+ har havererat ett antal gånger genom åren, men det har varit fåtal tillfällen, och en gång under OS, CMore i sin tur har jag svårt att minnas ett enda tillfälle då allting har havererat, även om det måste ha hänt någon gång? Viaplay däremot sker det hos regelbundet, käns som att det är en gång i månaden i snitt.

Nån gång ska jag försöka sätta mig och ha igång Radiosporten och se om det går att synka upp med någon Viaplay-sändning, har tänkt prova det i flera år men det har inte blivit av. Att försöka synka ljudet med videon är ju nåt som måste ske när tävlandet väl pågår, men det är ju då man är minst intresserad av att krångla med teknik.
Citera
2023-01-01, 13:10
Medlem
FNLSs avatar
Är det något jag inte fattar med hysen reklamen eller är de totalt genomvidriga?
Citera
2023-01-01, 14:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är det något jag inte fattar med hysen reklamen eller är de totalt genomvidriga?

Du uppmärksammar den och det är syftet.
Citera
2023-01-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Men blir så förbannad av att de väljer att visa reklam och klipper bort kommentatorerna i samband med målgången. Tydligen så tror de inte att målgången på åkare 5-30 är intressant. Det kan ju inte vara så roligt för sponsorerna heller när folk numera hatar Postkodslotteriet, Unibet, Fodora med flera som bryter mitt i intressanta delar av loppet.
Självklart så ska TV6 ha reklam men jag tror att det skulle vara mer fördelaktigt att vänta till de 30 första åkarna har gått i mål. Att bryta målgången för reklam gör bara att folk blir irriterade och kan inte långsiktigt gynna varken sponsorer och TV-kanal.
Att Viaplay bryter för reklam direkt efter målgång är ett ofog det skräpföretaget även ägnat sig åt under ett antal år i sina premium-kanaler, bl.a. under MotoGP-sändningarna, där dom lägger in ett reklamblock sekunderna efter målgång under båda träning, kval och loppet, och det har lett till att man missat ganska mycket senaste åren, vurpor, omkullkörningar, målgångar, rejäla olyckor, en sen oväntad pole position-kvalare, vilket gör att titttarna konstant rycks ut ur sändningen på ett riktigt irriterande sätt. Resultatet är att ett halvdussin motocykelintresserade kompisar har sagt upp sina Viaplay-abonnemang och bytt till MotoGP's egna tjänst, eftersom Viaplay ska totalförstöra även dom dyraste premium-sändningarna, så finns det ingen anledning att ge företaget pengar.

Det finns inga intelligenta eller sportintresserade människor i beslutsposition på Viaplay, resultat blir att allt sys ihop av människor som inte har en aning om hur sport bäst avnjuts, eller vad som utgör bra kommentering för den sakens skull. Likt sina hjärndöda betalda språkligt hämmade foruminfluencers har dom ingen förmåga att förstå kritik.

Citat:
Klart sämst i dag var ändå TV6 som slänger in reklam när fyra (4) åkare har gått i mål. Att de har börjat med bild-i-bild eller vad det kallas verkar göra att de har kastat all sans och vett överbord och tycker att de kan visa reklam precis när som helst. Jag skulle gärna ta ett snack med producenten i en mörk gränd. Bara vi två och ett järnrör.
Nu börjar du ta dig. Snart kommer du inse att svordomar också är bra, eftersom dom som svär är ohämmade och ärliga, i motsatsen till falska mediatränade robotar.

Citat:
Så kan man ju uttrycka det om man vill vara saklig, konkret och framstå som en civiliserad människa. Eller så gör man som jag med producenten, gränden, järnröret.
Man kan helt sakligt konstatera att 1%'arna, politiker och advokater per definition lever för att övriga 99% av befolkningen inte slår ihjäl dom. Man kan även helt sakligt konstatera statistiskt att dom påminns om det väldigt sällan.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Analytikern som är i farten är också ett lågvattenmärke - hur man kan göra en analys av tour de ski utan att ta med final climb är för mig en gåta och ett vevis för att karln är fullkomligt inkompetent
Att vara fullkomligt inkompetent är ett måste för att få en framträdande huvudposition hos Viaplay.

Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Jag är gärna med också
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ansluter.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu när jag äntligen fått till bild-i-bild tycker jag att de kan köra hela loppet med den tekniken. Jag är så dödligt less på kommentatorerna och har en tillräckligt stor tv för att kunna se halva lika stort som en normal tv.
Viaplay som är så bra, felfria och lika motståndskraftiga mot kritik som en gås mot vatten. Man önskar att DJPutte kunde förklara för er hur bra Viaplay's sändningar är, och att dom är klart bäst på marknaden på det här med prisvärda högkvalitativa sportsändningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Forsberg, det räcker om du bara säger Kläbo, du behöver inte säga alla hans namn.
Beror på hur löneavtalet ser ut. Om han får betalt per ord så..

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Där har vi det. Är det inte lite Clabbe Geijerstam över Per Forsberg? Både i tonfall och ord-per-minut ratio?
Med skillnaden att Forsberg är en idiot och oskön.
Citera
2023-01-03, 15:16
Medlem
Fy fan, hur kunde svt släppa att sända skidor?
Sitter och ser just nu och minutlånga reklamer redan på typ 15 min sändning.

Alla borde bojkotta att se på tv och istället se gratis online
Citera
2023-01-05, 20:25
Medlem
Den nya Anna Haag, linslusen Moa Ilar är besviken för att hon inte får vara med tilltråcklat mycket i TV.
Citat:
Jag reflekterade över att vi är många som gör intervjuer men att det inte visas lika mycket som vi ställer upp på. Jag lyfte det med gruppen och det var ett par åkare som sa: ”det har du helt rätt i”, säger Ilar.
– Jag tror att de där hemma i tv-sofforna vill höra vad vi upplevde under loppet och tycker att det är viktigt. Och att vi får prata om vår känsla.
https://www.expressen.se/sport/langd...ys-sandningar/
Citera
2023-01-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Den nya Anna Haag, linslusen Moa Ilar är besviken för att hon inte får vara med tilltråcklat mycket i TV.

https://www.expressen.se/sport/langd...ys-sandningar/

Linslus? Hon är åkarnas representant i sådana här frågor och jag håller med henne i mycket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in