Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
Man tycker ju framförallt synd om de äldre som inte har tillgång till Viaplay. Dom går ju miste om nästan alla alpina tävlingar, samt Skicross.
Sen är det inte heller alla som har möjlighet att betala extra för det heller.
Goda nyheter dock att SVT är på väg att få rättigheterna för nästa vinter OS iaf.
Tycker dock att Discovery ändå va hyfsat bra, men SVT är för mig där vintersporten hör hemma.
Teoretiskt ja, men SVT har aldrig brytt sig om att sända allt från ett OS, sist dom hade rättigheterna till London 2012 så fanns SVTPlay, men mängder med tävlingar och kval helt sonika struntade dom i att direktsända efterdom dom inte hade tillräckligt med svenska kommentatorsteam, eller ansåg att det var viktigt att sända, så man fick leta sig till andra källor.
Så har det även varit när Viaplay sänt OS, det är bara Discovery som haft för vana att lägga ut samtliga feeds som existerar på EurosportPlayer, även om dom emellanåt misslyckats med att låta det engelska kommentatorsspår som alltid finns från OBS att följa med. Jag kan inte minnas ett enda OS från senaste 15åren som skötts snyggt i Sverige, där omvänt BBC är ett föredöme sedan snart 10år tillbaka, dom lägger ut samtliga feeds dom har rättigheter till på BBCiPlayer/RedButton. Att SVT skulle bli först med att sända allt som ingår och låta en välja engelsk kommentering finns knappast på kartan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Trots att vi har tre svenskor bland topp-10 i slalomcupen så väljer SVT att prioritera en gruppspelsmatch mellan Lettland och Finland i JVM-hockeyn, framför det andra åket i dagens världscupslalom...
Slalomåket förpassas därmed till SVT Play. Anna Swenn-Larsson ligger tvåa efter det första åket.
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Med tanke på att Viaplay ofta inte sänder alpint alls på sexan utan bara på sina dyrare kanaler kanske man ska vara glad över att SVT åtminstone sänder första åket på tv?

Nej, det ska man inte. Andra åket sänds alltså bara på SVT Play, vilket minskar antalet tittare avsevärt och sållar bort en hel del äldre som inte fixar det där med att titta på/via datorn. Otroligt respektlöst, särskilt med tanke på vad det är som SVT prioriterar högre. Så vad sänder SVT i stället mellan 18.30 och 19.30?
På SVT1 visas "Jerusalem" och "Svenska tv-historier". Gammal skåpmat, alltså. På SVT2 visas junior-VM i ishockey, Lettland-Finland. Knappast en match som lockar särskilt många. På SVT24 visas barnprogram och på Kunskapskanalen visas "Magnifika Maghreb" följt av "London: 2 000 år av historia". Så nog hade de kunnat visa andra åket om de bara hade velat. Dessutom får de Johan Ejeborg att upprepade gånger ljuga i direktsändning genom att säga att de inte har nåt annat val att sända enbart på Play eftersom junior-VM pågår. Han nämner inte att de dels kunde ha prioriterat slalomen framför hockeyn, dels kunde ha använt sig av SVT24 eller Kunskapskanalen, vilket de gör för sportsändningar ibland, bl.a. under fotbolls-VM. De kunde naturligtvis även ha eftersänt andra åket på valfri kanal - om bara viljan funnits. Det är inget nytt för SVT att eftersända när ett sportevenemang krockar med nåt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
Hur tänker ni kring att SVT inte sänder damernas andra åk i slalom? Inte ens fast en svenska (Anna Swenn-Larsson) ligger tvåa. Jag tycker det är synd. Istället sänder man juniorhockey mellan Lettland-Finland (tyckte jag dom sa).
Själv tycker jag det är synd. Jag förstår att många här (och i vårt land) är unga och moderna och använder surfplattor, mobiler och allt vad som finns. Men för mig är tv tv och jag (i likhet med många andra) tycker det är krångligt att böka på med att leta upp sändningarna på datorn och sitta framför skärmen och kolla.
Bra dock att SVT överhuvudtaget visar alpint.
Edit: Nu såg jag att några andra hunnit kommentera ämnet medan jag skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
SVT prioriterar alltid hockey och fotboll (även när det handlar om någon mindre intressant match) framför andra idrotter så man skall väl inte bli förvånad. Men hade gott kunnat sända i Kunskapskanalen
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Ja framförallt nu när de har så få rättigheter kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
FNLS
Lite trist men alla har ju svt play så ingen skada skedd. Värre när andra bolag gömmer tävlingar
Jag vet flertalet äldre som inte har någon vana för att använda SVTPlay, dom saknar SmartTV/AppleTV/AndroidTV och använder datorn till räkningar, nyheter och liknande, inte att sitta och titta på direktsänd sport i en liten monitor, sånt har dom vardagsrums-TVn framför sköna soffan till.
Jag har letat lite efter siffror på hur stor penetration SVTPlay har, men hittar inget. Det kan dock knappast vara lika stor siffra som för SVT1/2, som väl ligger runt 95% om jag minns rätt. Kan iofs ha svängt senaste åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Själv har jag högre krav på SVT än på kommersiella kanaler så jag tycker nog detta är värre än när Viaplay bara streamar vissa tävlingar.
Så är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
Illa att man inte kan visa båda åken i tv när det ändå inte är mycket annat vettigt.
Men dom flesta kan dock se på SVT Play så det är ju inga större bekymmer, till skillnad från när Viasat på fult vis kör ett (eller inget åk alls) på 6:an, för att sen gå över till Viaplay som många inte har.
Det är om något bedrövligt.
Jag noterade själv denna märkliga tablåläggning i alpintråden vid 16:24, men både jag och samtliga av er har missat en detalj som jag insåg först nu. Matchen SVT ansåg viktigare var som bekant en jämförelsevis
ointressant gruppspelsmatch mellan Finland och Lettland. Jag har svårt att tro att det finns speciellt många som är så intresserade av ett JVM så dom kollar samtliga gruppspelsmatcher med andra länder, även om det nu råkade vara våra finska bröder på isen.
Men om det är ett JVM så är väl Sveriges matcher det mest intressanta, och sånt som möjligtvis skulle kunna ta företräde över alpint, och ja, visst tusan om det inte gick en Sverigematch ikväll, direktsändes på TV6 med start 19:30, men studiosnack en timme innan från 18:30,
samtidigt som SVT's icke-svenska match.
Ville SVT hävda sig mot Viaplay? Dagens märkliga schemaläggning står ut rejält. Dessutom är det en tredje JVM-match ikväll, den pågår nu, på SVT2 den också, hade det inte räckt med den linjärt? Jag har inget emot att TV visar JVM för massa olika sporter och direktsänt ner i juniornivåer, ifall det kan få ungdomar att bli mer peppade att intressera sig för sport(jag kollar ju själv på JVM i friidrott, simning, simhopp och det jag kommer över, plus silverpucken för tjejer eller vad det kallas, men ungdomar är väl dom som har mest vana vid att se sport på streamtjänster, raka motsatsen till äldre alpint-tittare?
Det borde verkligen varit tvärtom förut.
Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
Vad fasen, Eurosport visar inte heller andra åket. De visade dock det första live. Istället verkar de visa nåt sammandrag från sommar-OS(!).
Dom måste ha glömt av vad som skulle visa enligt tablån, Eurosport1 kom in sändningen när slowmotion-bilderna på Sara Hector's åk visades i bild, dvs efter att halva startfältet åkt. Men Eurosport är kända för att inte bry sig, visa Watts och annat trams när direktsändningar pågår, så gjorde dom även nu minuterna innan dom fick igång åk2.
Citat:
Ursprungligen postat av
ruckaali
Tycker det är ett praktfiasko av SVT att inte sända andra åket. Men då jag redan hunnit bli upprörd häromdagen när de bröt sändningen på startnummer 36 och en svenska hade 37 så valde jag play hela dagen idag.
Men sorgligt för dem som sett första åket i tv och sen missa andra åket.
SVTPlay räcker ju inte det heller hela vägen om man vill se allt. För alpint är det
lagom att ha igång 3st olika streams, SVTPlay för hela deras sändning oavsett hur länge den nu pågår, YleArenan för att få hela feeden inklusive stora prisceremonin med champagne och nationalsånger, plus alla intervjuer före och efter denna, och Eurosport, som emellanåt brukar börja sända redan när InFront-feeden börjar, med direktsända bilder från backen ca 10 minuter innan SVT/Viaplay börjar sina sändningar vilket i sin tur oftast sker 5 minuter före start.
För några år sedan kunde man även få se bansättningen mellan åk1 och 2 med åkarnas inspektion, feeden gick ut i sin helhet på EurosportPlayer förr i tiden om man inte stängde ner streamen efter åk1. Dock inte nu längre.
Skulle vara skoj om något TV-hus gjorde det till regel att alltid visa feeden från sändningsstart till slut oavsett sport, men det lär inte ske under min levnadstid.
Undantaget är väl iofs skidskyttet och EurovisionSportsTV, där man får se det mesta från innan inskjutningen börjar tills allt slocknar efter prisceremonierna, även om dom numera lägger upp en ful infobild en stund mellan inskjutning och tävling, eller mellan dam- och herrtävlingarna.
OffTopic: Fasen att inte Molzan kunde få vinna idag, hon har tävlat i 10år i världscupen utan en individuell pallplats. Hoppas verkligen hon hittar mer nu efter denna framgången och krossar den mediatränade tråkmånsen Shiffrin dom kommande åren. Det hade varit roligt.