2022-12-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Qui scribit bis legit.

Tar du som elev egna anteckningar under lektionen lär du dig me

Finns en del forskning som pekar på att det faktiskt inte är så, att det blir att man koncentrerar sig mer på skrivandet än på vad som faktiskt sägs. Men detta som så mycket annat är säkert individuellt.
Citera
2022-12-30, 17:34
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleanmonster
Hej!

Jag är en relativt ny gymnasielärare som har ett stort problem.

Jag (och mina mer erfarna kollegor) har märkt att elever på gymnasiet mer och mer förväntar sig att få mycket serverat utan att göra en egen insats i skolan. De missbrukar även lärarens ansvar i vår jobbroll i hög grad och utan någon respekt. Vi får tyvärr inte mycket stöd från skolledningen på vår skola och jag har förstått att detta fenomen är spritt på andra skolor i olika omfattning.

Några exempel:

1. När vi lärare skapar lektionsmaterial (powerpoints mm) så ska vi dela detta till eleverna då de inte själva tar anteckningar. Om vi skriver på vita tavlan, så ska vi fota detta och dela på vår skolplattform till dem. Har vi kopierat ut dokument till eleverna så ska vi sedan ta tillbaka detta, inte att eleven själv tar ansvar för dessa.

2. Om eleverna ska ha prov så förväntas vi lärare ge dem instuderingsfrågor som också på förhand är besvarade.

3. Om eleverna har inlämningsuppgift så kräver de elevexempel eller en mall att följa.

4. Misslyckas dem med ett prov så förväntas vi lärare erbjuda omprov/muntlig komplettering minst 2 ggr (Ordinarie prov(1), omprov (2), omprov(3) utanför våra vanliga lektioner. Elever väljer att medvetet misslyckas för att kunna bättre förklara muntligt = extrajobb. Min tid för planering/rättning går bort som ett resultat.

5. Eleverna vet att vi lärare måste titta på allt de lämnar in för att kunna göra en korrekt bedömning av deras kunskaper, även om de lämnar in 3-6 mån efter deadline. De kan trots sen inlämning fortfarande få A i omdöme, och inte enbart E, så detta utnyttjas av eleverna i hög grad.

Ett stort "problem" är att elevernas resultat såklart höjer sig när de får dessa extrachanser och annat. Skolledningen vill ju såklart inte få sämre siffror att visa för föräldrar till blivande elever på Öppet hus /föräldramöten etc.

Men är detta verkligen korrekt? Jag hittar inget tydligt svar hos facket nämligen.

Jag minns själv från min egen gymnasietid att vi förväntades ta våra egna anteckningar på lektionen, inga powerpoints delades till oss, vi fick ett prov, och möjligen ett omprov om många hade misslyckats. Instruktioner till våra inlämningar, ja, men inget annat. Sen inlämning räknades inte. Hårda regler som vi alla tog som självklara.

1) vita tavlan är förlegat precis som svarta blev innan. Skapa lektionerna helt i pp och andra digitala verktyg och gå sen igenom materialet med eleverna på lektionen. Sen kan du enkelt dela materialet till eleverna efteråt, det blir mindre jobb och mer effektivt för alla.

2) att ha instuderingsfrågor med svar till ett prov är grundläggande.

3) lär ut hur man skriver en rapport utifrån en mall tidigt i terminen, dela sedan det lektionsmaterialet till dina elever så har de alltid det som en referens.

4) det är klart att de ska få tillfälle att fixa sina betyg och lära sig, du vill väl inte att dina elever ska få underkänt? Tråkigt att ni måste ha omprov och komplettering utanför lektionerna. Det kan du kanske ta upp som en punkt på erat nästa lärarmöte.

5) ja det är tråkigt men du får också extra tid att göra annat medans eleven sölar sig.
Citera
2022-12-30, 20:18
Medlem
kvarnvagens avatar
1. Digitalt material har jag inget problem med att lägga upp, dock skulle jag aldrig fota en tavla. Vill eleverna göra det får de göra det men jag lägger inte ner tid på det.

2. Angående instuderingsfrågor eller någon lista med vad de förväntas kunna så kan detta vara bra att ha till viss del, men jag skulle aldrig ha med svar. Kräver eleverna detta är det bara att referera till ppt, genomgångar och eller böckerna ni har.

3. Att eleverna vill se en typuppgift kan också vara bra, hur ska de lära sig att göra en laborationsrapport om de aldrig får se hur en bra sådan ser ut? Dock ska de inte vara en typuppgift som är för samma område, då blir det risk för kopiering.

4. Det här med omprov etc är ett gissel, det enda man kan göra är att vara hård tillbaka och säga att omprov hamnar i slutet av kursen, beroende på ämne kan man också ha slutprov som kan kompensera misslyckat prov.

Om jag var du skulle jag ta upp detta på något APT och diskutera med dina kollegor om detta, så att ni alla har en gemensam syn på det, så att alla nekar till omprov direkt efter ett prov. På vår skola har vi gemensamma omprovstillfällen i mitten och slutet av terminen.

Angående punkt 5 så ska vi enligt skollagen ta hänsyn till allt eleven visat upp innan betygssättning. Det innebär att vi är skyldiga att bedöma sena inlämningar om de kommer in i tillräckligt tid innan betygssättning och förseningen ska inte dra ner betyget. Vilket tyvärr gör eleverna sämre förberedda för högre studier och yrkesliv där en deadline är på riktigt.

Jag brukar dock säga till elever att sena inlämningar läggs längst ner i rättningshögen vilket ger de en risk att jag inte hinner rätta uppgiften, så de tar en risk med att inte lämna in i tid.
Citera
2022-12-30, 21:20
Medlem
Det är inte hos facket du ska leta utan i styrdokumenten. Det finns inget i kursplan och läroplan som säger att en elev har rätt att göra omprov.
Gör ett kursprov i slutet av terminen istället.
Exempelvis så kan en kort kurs, ma1b, ligga på 80h men kan innehålla 6 kapitelprov samt NP. Men på uni kan en kurs på 5v heltid examineras på ett enda prov/ tenta, där man ägnar kanske 2-3 h till att svara på frågorna.
Det verkar som du curlar dina elever. Det behöver du inte göra.
Citera
2022-12-30, 21:57
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Ditt jobb är alltså att se till att eleven lyckas, krävs de då att serva den med material så ska du göra det.

Är det jobbigt att skriva ut 30 kopior ist för 1? Typisk lärarjävel o klaga på sånt fan ta er som gnäller på ett slappt lärarjävel yrke

Det är elevens jobb att se till att eleven lyckas.
Citera
2022-12-30, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det är elevens jobb att se till att eleven lyckas.

Du har helt fel din jävel, läraren har ett jobb och eleven en plikt
Citera
2022-12-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Svensk skola har snarare för höga krav, vilket leder till stress och behov av att få en diagnos på pappret. Förr hade folk också diagnoser men inte lika stort behov av att få det på papper eftersom kraven och stressen som följd var lägre.

Svensk skola har ett sjukt betygssystemet med olika kriterier - du kan skriva full pott på samtliga prov i ett ämne men ändå få ett E om du inte är trygg i att redovisa inför klassen eller liknande.

Du kan hoppa 2 meter i höjd och vara stjärna i fotbollslaget - men levererar du inte i den obligatoriska dansen så blir det E.

Önskar att jag överdrev men tyvärr inte.
Citera
2022-12-30, 23:12
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Svensk skola har snarare för höga krav, vilket leder till stress och behov av att få en diagnos på pappret. Förr hade folk också diagnoser men inte lika stort behov av att få det på papper eftersom kraven och stressen som följd var lägre.
Att ställa krav på eleverna men också att ge dem verktyg för att klara kraven skapar trygga barn. Dagens skola som jag känner den via en kommunal högstadieskola är en ren idioti. Att få reda på resultatet och se provet som gjordes i mitten av november har jag fortfarande inte lyckats med trots att mentor skulle ordna det. Lärarna rättar sakta och vill inte släppa det ifrån sig, rädda att det ska komma ut så att nästa kull kan se det. Riktig skit är det, försöker hjälpa mitt barn att förbättra sina betyg men på svenskan visas åtminstone varannan lektion helt irrelevanta filmer som inte alls används i undervisningen. Det är låg nivå överlag för endast de bästa och flitigaste har en chans att lära sig mer än det minimalaste. En skola som inte försöker lyfta underpresterade elever utan låter de se en vanlig film istället.
Citera
2022-12-30, 23:44
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Du har helt fel din jävel, läraren har ett jobb och eleven en plikt

Det är ingen plikt att genomföra gymnasiestudier, det är högst frivilligt idiotjävel.
Citera
2022-12-31, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
4) det är klart att de ska få tillfälle att fixa sina betyg och lära sig, du vill väl inte att dina elever ska få underkänt? Tråkigt att ni måste ha omprov och komplettering utanför lektionerna. Det kan du kanske ta upp som en punkt på erat nästa lärarmöte.

Elever sätter väldigt gärna detta i system och är "sjuka" vid ordinarie provtillfälle. Förslagsvis så löses detta genom att ha två fasta omprovsperioder per termin, lämpligen i samband med lov och ledigheter.
Citera
2022-12-31, 00:51
Medlem
Stess avatar
Punkt 5.
Sen 1/7 2022 behöver du inte längre ta hänsyn till all tillgänglig information (dvs du kan strunta i arbete som kommer in efter deadline).

Citat:
Ursprungligen postat av Skolverket
att läraren inte längre behöver utnyttja all tillgänglig information vid betygssättningen utan i stället ska göra en allsidig bedömning.

Tolkat:
Citat:
Ursprungligen postat av Skolverket
Regeringens avsikt är att lärare och elever ska få större möjligheter att sätta tydliga gränser för sitt arbete och att minska stress kopplad till omprov och sena inlämningar.
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/aktuella-forandringar-pa-gymnasial-niva/andringar-i-hur-betyg-ska-sattas-och-nya-allmanna-rad
Citera
2022-12-31, 09:13
Medlem
Hej! TS här!

Jag vill förtydliga att jag idag använder powerpoints på mina lektioner och delar med mig av dessa helt naturligt från min sida. Jag finner också att eleverna förväntar sig detta.
MEN, det jag funnit är ju att detta orsakar att de vet om att de inte behöver anteckna och därmed fokuserar på annat. Jag behöver ofta ta ifrån dem sina mobiler, be dem vara tysta mm.

Ett stort problem är just det här med omprov och inlämningar som tar mycket av min tid.

Eleverna ska inte kunna "straffas" via sitt omdöme om de lämnar in en inlämning sent eller skriver ett omprov menar Skolverket.

Prov:
Många av mina elever är "sjuka" på ordinarie provtillfälle(över hälften av klassen...), dessa elever får veta av sina klasskompisar ungefär hur provet ser ut /frågor kan komma att handla om, och får dessutom längre tid att förbereda sig på än sina andra klasskompisar.

Detta blir ju rätt stora fördelar för dem, och det känns då fel att de ska kunna få ett lika högt betyg som de övriga.

Inlämningar:
Elever lämnar inte in i tid. Jag kan inte ta en kväll att rätta allt och få det gjort, utan jag behöver "smårätta" enstaka inlämningar under flera månader. Elever som inte har lämnat in sitt egna arbete ännu kommer fräckt till mig och vill att jag ska skynda mig med rättningen av deras kompis (för att de ska kunna ta del av feedbacken och skriva ett ännu bättre arbete själva).

Eleverna har tydligen rätt att få ett lika högt omdöme även efter deadline som de elever som lämnar in i tid. På skolan är det policy att ge ett omdöme tillbaka till elever efter två veckor som senast (osäker om det råder ett tydlig tidsram nationellt).

Att säga "Man kan högst få ett E om man lämnar in sent." är inte okej förstår jag det som. Mina lärarkollegor som tidigare har gjort så har blivit anmälda av föräldrar.

Jag tycker personligen att det är lite vansinnigt. I verkliga livet så kommer ju deadlines behöva hållas. Jag vill i egenskap av lärare kunna hålla mina elever ansvariga till detta, men jag är idag rätt "tandlös" i mina befogenheter som lärare i detta.

En artikel jag vill tipsa om som tar upp problemet: https://skolvarlden.se/artiklar/larare-om-sena-inlamningar-det-ar-ett-vansinnigt-system
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in