2022-12-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleanmonster
Hej!

Jag är en relativt ny gymnasielärare som har ett stort problem.

Jag (och mina mer erfarna kollegor) har märkt att elever på gymnasiet mer och mer förväntar sig att få mycket serverat utan att göra en egen insats i skolan. De missbrukar även lärarens ansvar i vår jobbroll i hög grad och utan någon respekt. Vi får tyvärr inte mycket stöd från skolledningen på vår skola och jag har förstått att detta fenomen är spritt på andra skolor i olika omfattning.

Några exempel:

1. När vi lärare skapar lektionsmaterial (powerpoints mm) så ska vi dela detta till eleverna då de inte själva tar anteckningar. Om vi skriver på vita tavlan, så ska vi fota detta och dela på vår skolplattform till dem. Har vi kopierat ut dokument till eleverna så ska vi sedan ta tillbaka detta, inte att eleven själv tar ansvar för dessa.

2. Om eleverna ska ha prov så förväntas vi lärare ge dem instuderingsfrågor som också på förhand är besvarade.

3. Om eleverna har inlämningsuppgift så kräver de elevexempel eller en mall att följa.

4. Misslyckas dem med ett prov så förväntas vi lärare erbjuda omprov/muntlig komplettering minst 2 ggr (Ordinarie prov(1), omprov (2), omprov(3) utanför våra vanliga lektioner. Elever väljer att medvetet misslyckas för att kunna bättre förklara muntligt = extrajobb. Min tid för planering/rättning går bort som ett resultat.

5. Eleverna vet att vi lärare måste titta på allt de lämnar in för att kunna göra en korrekt bedömning av deras kunskaper, även om de lämnar in 3-6 mån efter deadline. De kan trots sen inlämning fortfarande få A i omdöme, och inte enbart E, så detta utnyttjas av eleverna i hög grad.

Ett stort "problem" är att elevernas resultat såklart höjer sig när de får dessa extrachanser och annat. Skolledningen vill ju såklart inte få sämre siffror att visa för föräldrar till blivande elever på Öppet hus /föräldramöten etc.

Men är detta verkligen korrekt? Jag hittar inget tydligt svar hos facket nämligen.

Jag minns själv från min egen gymnasietid att vi förväntades ta våra egna anteckningar på lektionen, inga powerpoints delades till oss, vi fick ett prov, och möjligen ett omprov om många hade misslyckats. Instruktioner till våra inlämningar, ja, men inget annat. Sen inlämning räknades inte. Hårda regler som vi alla tog som självklara.

Jag är också ny gymnasielärare och kan förstå dina funderingar men du måste göra det enklare för dig och inte gå med på allt.

1. Powerpoints läggs givetvis ut men några anteckningar på tavlan kommer jag aldrig fota.

2. Ger aldrig ut instuderingsfrågor. Det är ju som att ge eleverna Provfrågorna i förväg. Inga elever har klagat på att jag sagt nej.

3. Tydliga instruktioner är viktigt även för gymnasieelever. Skriv ut tydliga instruktioner och bifoga betygskriterierna för uppgiften, det ska räcka.

4. På mina omprov kan man som bäst få ett E om man misslyckats på det ordinarie provet. Allt annat är orimligt och leder som du skriver till att eleverna utnyttjar systemet. Eventuella omprov kör jag på min coachtid, dvs övrig tid då elever kan dyka upp för extrahjälp men ytterst sällan någon kommer.

5. Jag är noga med att lämnar eleverna in sent är jag hårdare i bedömningen då de ju fått mer tid på sig än övriga elever. Inga elever som motsatt sig detta heller.

Ni måste som lärarlag gå ihop och köra samma regler på hela skolan. På så vis blir det inget tjafs och ingen lärare riskerar att bli ”the bad guy”.

Jag har fått väldigt bra omdömen från eleverna min första termin. Kommunikation är A och O. Var tydlig och motivera alltid dina olika beslut för eleverna så kommer det gå bra! Kör hårt!
Senast redigerad av Henriksen82 2022-12-30 kl. 15:07.
Citera
2022-12-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Lyssna nu på mig din lärarjävel!

Att vara lärare ör DITT JOBB DU SKA JOBBA OCH SERVA ELEVER MED MATERIAL.

Att vara elev är inget jobb utan det ör plikt.

Fattar lärarjäveln det?

Citat:
Ditt jobb är alltså att se till att eleven lyckas, krävs de då att serva den med material så ska du göra det.

Är det jobbigt att skriva ut 30 kopior ist för 1? Typisk lärarjävel o klaga på sånt fan ta er som gnäller på ett slappt lärarjävel yrke

Vi pratar gymnasie nu.
Citera
2022-12-30, 15:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vi pratar gymnasie nu.

Är fortfarande en lärarjävels jobb att göra det bästa för eleven.
Citera
2022-12-30, 15:56
Medlem
Citat:
Är fortfarande en lärarjävels jobb att göra det bästa för eleven.

Förstår att det fungerade så i livets hårda skola där du var student.
Citera
2022-12-30, 16:00
Medlem
Citat:

Fattar lärarjäveln det?
Att gå på gymnasiet är inte en plikt. Det är helt frivilligt. Vilket språk du använder, lärardjävel? Vad har du själv för jobb/yrke, din djävel?
Citera
2022-12-30, 16:03
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ditt jobb är alltså att se till att eleven lyckas, krävs de då att serva den med material så ska du göra det.

Är det jobbigt att skriva ut 30 kopior ist för 1? Typisk lärarjävel o klaga på sånt fan ta er som gnäller på ett slappt lärarjävel yrke

Han har fullständigt rätt. Eleverna ska för fan anstränga sig själva men det behöver de inte idag. En massa tokiga föräldrar som ställer krav också.
Citera
2022-12-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Han har fullständigt rätt. Eleverna ska för fan anstränga sig själva men det behöver de inte idag. En massa tokiga föräldrar som ställer krav också.

Och du vill även ha tillbaka skolagan?
Citera
2022-12-30, 16:08
Medlem
Citat:

Fattar lärarjäveln det?
Att få arbeta som inkompetent är inte heller en rättighet för den late eleven efter skoltiden.

Klarar de inte av att sköta sina studier, kommer de även missköta sina arbeten.

Nej, lärare ska hjälpa eleverna när de inte klarar av att ta till sig undervisningen . Dvs stöter på problem. Läraren är däremot inte servicepersonal.

Jag utgår ifrån att du är en lat, curlad och omogen unge. Någon vars föräldrar daltat bort och uppmuntrat dålig attityd hos. Din inställning visar på att du är lågt begåvad och okunnig som person.
Citera
2022-12-30, 16:13
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Och du vill även ha tillbaka skolagan?

Jag vill ha en normal skola som i Europa. Inte något jävla kravlöst flum. Fast Sverige har ju inga föräldrar längre. Ingen ställer krav på sina ungjävlar utan bara curlar dem. Och kommer med påhittade diagnoser.
Citera
2022-12-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag vill ha en normal skola som i Europa. Inte något jävla kravlöst flum. Fast Sverige har ju inga föräldrar längre. Ingen ställer krav på sina ungjävlar utan bara curlar dem. Och kommer med påhittade diagnoser.

Svensk skola har snarare för höga krav, vilket leder till stress och behov av att få en diagnos på pappret. Förr hade folk också diagnoser men inte lika stort behov av att få det på papper eftersom kraven och stressen som följd var lägre.
Citera
2022-12-30, 16:35
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Svensk skola har snarare för höga krav, vilket leder till stress och behov av att få en diagnos på pappret. Förr hade folk också diagnoser men inte lika stort behov av att få det på papper eftersom kraven stressen som följd var lägre.

Vilket jävla trams. Hur kommer det sig att det är just i Sverige det finns så många barn med "särskilda behov"? Vad som finns är värdelösa föräldrar som aldrig ställt krav på sina barn och curlat dem till surfande mähän.

Det finns ingen anledning för en lärare att göra pluggandet åt eleven. Det är snarare kontraproduktivt. Man lär sig bättre genom att bearbeta info och göra egna anteckningar, istället för att bli passivt matad.
Citera
2022-12-30, 16:46
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Qui scribit bis legit.

Tar du som elev egna anteckningar under lektionen lär du dig mera effektivt. Att bara sitta och passivt ta emot information ger som bäst grunda kunskaper.

Jag förordar egna anteckningar med möjlighet att se exempelvis slideshows i efterhand om informationen inte redan finns i läroböckerna.

Jag tror vi måste distansera oss från för mycket skärmtid under och efter lektionerna.

Håller med TS om att hans elever är en smula bekväma.
Om man använder PowerPoint så ska man dela med sig. Att tjuvhålla på dem är bara ett sätt att skapa dålig stämning. Vill man hålla uppmärksamheten på stora skärmen så delar man med sig efteråt. På pappertiden brukade annars utskrifter av presentationen vara utmärkt att skriva ytterligare stödanteckningar på.

Detta med att det skulle vara så oerhört pedagogiskt att läraren skriver massor på svarta (numera vita) tavlan och eleverna skriver av är att göra forna tiders nöd till dygd. Hela undervisningsmetoden kommer sig av att böcker var en dyr lyx fram till för drygt 100 år sedan. Således spreds undervisningsmaterial genom att lärare skrev på tavlan och elever skrev av. Nu har elever tryckta böcker eller digitala diton och undervisningen kan fokusera på annat än manuell kopiering.

Sedan måste man inte heller använda PowerPoint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in