Hej! TS här!
Jag vill förtydliga att jag idag använder powerpoints på mina lektioner och delar med mig av dessa helt naturligt från min sida. Jag finner också att eleverna förväntar sig detta.
MEN, det jag funnit är ju att detta orsakar att de vet om att de inte behöver anteckna och därmed fokuserar på annat. Jag behöver ofta ta ifrån dem sina mobiler, be dem vara tysta mm.
Ett stort problem är just det här med omprov och inlämningar som tar mycket av min tid.
Eleverna ska inte kunna "straffas" via sitt omdöme om de lämnar in en inlämning sent eller skriver ett omprov menar Skolverket.
Prov:
Många av mina elever är "sjuka" på ordinarie provtillfälle(över hälften av klassen...), dessa elever får veta av sina klasskompisar ungefär hur provet ser ut /frågor kan komma att handla om, och får dessutom längre tid att förbereda sig på än sina andra klasskompisar.
Detta blir ju rätt stora fördelar för dem, och det känns då fel att de ska kunna få ett lika högt betyg som de övriga.
Inlämningar:
Elever lämnar inte in i tid. Jag kan inte ta en kväll att rätta allt och få det gjort, utan jag behöver "smårätta" enstaka inlämningar under flera månader. Elever som inte har lämnat in sitt egna arbete ännu kommer fräckt till mig och vill att jag ska skynda mig med rättningen av deras kompis (för att de ska kunna ta del av feedbacken och skriva ett ännu bättre arbete själva).
Eleverna har tydligen rätt att få ett lika högt omdöme även efter deadline som de elever som lämnar in i tid. På skolan är det policy att ge ett omdöme tillbaka till elever efter två veckor som senast (osäker om det råder ett tydlig tidsram nationellt).
Att säga "Man kan högst få ett E om man lämnar in sent." är inte okej förstår jag det som. Mina lärarkollegor som tidigare har gjort så har blivit anmälda av föräldrar.
Jag tycker personligen att det är lite vansinnigt. I verkliga livet så kommer ju deadlines behöva hållas. Jag vill i egenskap av lärare kunna hålla mina elever ansvariga till detta, men jag är idag rätt "tandlös" i mina befogenheter som lärare i detta.
En artikel jag vill tipsa om som tar upp problemet:
https://skolvarlden.se/artiklar/larare-om-sena-inlamningar-det-ar-ett-vansinnigt-system