2022-12-30, 13:31
Medlem
Hej!

Jag är en relativt ny gymnasielärare som har ett stort problem.

Jag (och mina mer erfarna kollegor) har märkt att elever på gymnasiet mer och mer förväntar sig att få mycket serverat utan att göra en egen insats i skolan. De missbrukar även lärarens ansvar i vår jobbroll i hög grad och utan någon respekt. Vi får tyvärr inte mycket stöd från skolledningen på vår skola och jag har förstått att detta fenomen är spritt på andra skolor i olika omfattning.

Några exempel:

1. När vi lärare skapar lektionsmaterial (powerpoints mm) så ska vi dela detta till eleverna då de inte själva tar anteckningar. Om vi skriver på vita tavlan, så ska vi fota detta och dela på vår skolplattform till dem. Har vi kopierat ut dokument till eleverna så ska vi sedan ta tillbaka detta, inte att eleven själv tar ansvar för dessa.

2. Om eleverna ska ha prov så förväntas vi lärare ge dem instuderingsfrågor som också på förhand är besvarade.

3. Om eleverna har inlämningsuppgift så kräver de elevexempel eller en mall att följa.

4. Misslyckas dem med ett prov så förväntas vi lärare erbjuda omprov/muntlig komplettering minst 2 ggr (Ordinarie prov(1), omprov (2), omprov(3) utanför våra vanliga lektioner. Elever väljer att medvetet misslyckas för att kunna bättre förklara muntligt = extrajobb. Min tid för planering/rättning går bort som ett resultat.

5. Eleverna vet att vi lärare måste titta på allt de lämnar in för att kunna göra en korrekt bedömning av deras kunskaper, även om de lämnar in 3-6 mån efter deadline. De kan trots sen inlämning fortfarande få A i omdöme, och inte enbart E, så detta utnyttjas av eleverna i hög grad.

Ett stort "problem" är att elevernas resultat såklart höjer sig när de får dessa extrachanser och annat. Skolledningen vill ju såklart inte få sämre siffror att visa för föräldrar till blivande elever på Öppet hus /föräldramöten etc.

Men är detta verkligen korrekt? Jag hittar inget tydligt svar hos facket nämligen.

Jag minns själv från min egen gymnasietid att vi förväntades ta våra egna anteckningar på lektionen, inga powerpoints delades till oss, vi fick ett prov, och möjligen ett omprov om många hade misslyckats. Instruktioner till våra inlämningar, ja, men inget annat. Sen inlämning räknades inte. Hårda regler som vi alla tog som självklara.
Citera
2022-12-30, 13:37
Avstängd
Lyssna nu på mig din lärarjävel!

Att vara lärare ör DITT JOBB DU SKA JOBBA OCH SERVA ELEVER MED MATERIAL.

Att vara elev är inget jobb utan det ör plikt.

Fattar lärarjäveln det?
Citera
2022-12-30, 13:40
Medlem
Har en nära släkting som är lärare som också stört sig otroligt mycket på hur lärandet glidit över från att vara elev/förälders ansvar till skolans. Denne påstår att ett byte från skolplikt till läroplikt skulle göra hela skillnaden.
Citera
2022-12-30, 13:41
Bannlyst
Låter snarare som att det daltas med eleverna på din skola. Om ni slutar tillåta omprov efter omprov, uppskjutna deadlines och servera allt till dem så ska ni se att de blir bättre rustade för studier i framtiden samtidigt som er arbetsbelastning går ned.

Som man bäddar får man ligga. Ni curlar era ungar och undrar varför det ser ut som det gör.
Citera
2022-12-30, 13:42
Avstängd
Ditt jobb är alltså att se till att eleven lyckas, krävs de då att serva den med material så ska du göra det.

Är det jobbigt att skriva ut 30 kopior ist för 1? Typisk lärarjävel o klaga på sånt fan ta er som gnäller på ett slappt lärarjävel yrke
Citera
2022-12-30, 13:44
Medlem
ConnyJonssons avatar
Nu var det ett tag sen jag gick i gymnasiet, men på den tiden så hänvisade lärarna till läroplanen (skolplanen? Du lär veta term) där det stod vad som förväntades av oss elever och vad lärarna skulle bistå med. Det var vanligt att det blev en genomgång på denna första lektionen per ämne.

Hur ser det ut idag, har du något sådant att stödja dig på? Inte rimligt att du ska fota whiteboard, det är knappast ett krav de kommer få igenom senare på högskola/universitet.
Citera
2022-12-30, 13:48
Medlem
peterZiipens avatar
Ang. punk 1: Det har väl mycket med digitaliseringen de senaste 8-10 åren att göra. Nu har varje mellan- och högstadieelev en egen dator eller ipad. Lektionernas upplägg har således förändrats över tid - nu kan exempelvis läraren väldigt snabbt och enkelt dela med sig av lektionens material (ex. en ppt) på skolplattformen. Eller ta foton av anteckningarna under lektionen och lägga upp dessa i klassens grupp på ett smidigt sätt.

Fick själv tillgång till föreläsningars powerpoints på universitet. Det ansågs som en självklarhet. Det bvar ingen som frågade, utan de bara låg där i databasen. Nya tider I guess.
Citera
2022-12-30, 13:53
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Lyssna nu på mig din lärarjävel!
Att vara lärare ör DITT JOBB DU SKA JOBBA OCH SERVA ELEVER MED MATERIAL.
Att vara elev är inget jobb utan det ör plikt.
Fattar lärarjäveln det?

Att läsa på gymnasienivån är ingen skyldighet, ingen plikt och ingen rättighet. Det är friskolorna som missbrukar lärarrollen, garanterar alla elever godkända betyg, skryter på alla öppethus-mötena att deras elever är bäst samt korrigerar alla underkända betyg till godkända betyg i smyg när alla legitimerade lärare är på semester. Detta sker på grund av skolpeng, ju flera godkända elever desto högre utdelning till aktieägarna.

Källan

Utdelning
Citera
2022-12-30, 14:13
Moderator
pbos avatar
Att dela med sig av PowerPoint-presentationer tillhör normalt folkhyfs för alla som håller något slags föredrag eller lektion. Om man ser det som ett problem så har man nig hamnat snett i hur man ser på sin yrkesroll. Nuförtiden behöver man ju inte ens kopiera upp en massa papper att dela ut utan kan tillgängliggöra saker digitalt.
Citera
2022-12-30, 14:34
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Att dela med sig av PowerPoint-presentationer tillhör normalt folkhyfs för alla som håller något slags föredrag eller lektion. Om man ser det som ett problem så har man nig hamnat snett i hur man ser på sin yrkesroll. Nuförtiden behöver man ju inte ens kopiera upp en massa papper att dela ut utan kan tillgängliggöra saker digitalt.
Qui scribit bis legit.

Tar du som elev egna anteckningar under lektionen lär du dig mera effektivt. Att bara sitta och passivt ta emot information ger som bäst grunda kunskaper.

Jag förordar egna anteckningar med möjlighet att se exempelvis slideshows i efterhand om informationen inte redan finns i läroböckerna.

Jag tror vi måste distansera oss från för mycket skärmtid under och efter lektionerna.

Håller med TS om att hans elever är en smula bekväma.
Citera
2022-12-30, 14:47
Medlem
Jag är utbildad gymnasielärare men har valt att jobba på högstadiet då jag trivs väldigt bra men den åldersgruppen. Att en 13-åring är vilse i pannkakan är betydligt lättare att hantera än ett gäng 18-åringar som ännu inte fattat. Så här ser jag på dina punkter:

1. Eleverna bör göra anteckningar då ppt bör innehålla rubriker och bildstöd. Att dela med sig att ppt är självklart tycker jag. Att fota av tavlan är helt orimligt, förutom om eleven har särskilda behov, tex dyslexi/adhd.

2. Orimligt med instuderingsfrågor ens på högstadiet. Undantag som vanligt för elever som har särskilda behov.

3. Jag tycker det är rimligt att ge eleverna en mall. Olika lärare har olika preferenser, olika uppgifter har olika krav.

4. Muntligt omprov är för elever som behöver det, inte för elever som inte ids skriva. Det är till stor hjälp om skolan arrangerar omprovstillfällen på särskilda tider så att man kan hänvisa eleverna dit.

5. Jag tycker det är rimligt att sätta en absolut gräns för sen inlämning. Eleverna ska förberedas för yrkeslivet och då gör man dem ingen tjänst genom att dalta. Jag skulle självklart göra undantag för elever som kan ha råkat ut för svår sjukdom själv eller inom familjen, men inte som regel.

På senare år tycker jag mig ha sett en trend i kommunala skolor att man vågar ställa krav på elever och föräldrar. Oerhört befriande. Gissar att du jobbar på en friskola?
Citera
2022-12-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Ditt jobb är alltså att se till att eleven lyckas, krävs de då att serva den med material så ska du göra det.

Är det jobbigt att skriva ut 30 kopior ist för 1? Typisk lärarjävel o klaga på sånt fan ta er som gnäller på ett slappt lärarjävel yrke

Nyckelordet här är ”krävs”. Om det krävs ska läraren självklart göra det. Om eleven bara är lat ska läraren inte göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in