Citat:
Ursprungligen postat av
Gruffsan1
Det kan ju vara så att dessa inte är riktigt så ute och cyklar som Tom. De kallar ju detta ett konstprojekt. Var det inte en konstnärinna som spelade sjuk som ett kostprojekt men i själva verket var ganska normal?
Minns inte vad hon heter. Gjorde hon inte filmen "Klassfesten"?
Med risk att jag har fel eller missat något: Jag uppfattar att de snappat upp detta med ”
konstprojekt” i efterhand i skuggan av kommentarer i deras (nu nedtonade) Facebook-grupp och på YouTube-kanalen. Så det är nog inget konstprojekt i klok och logisk eller samhällskritisk och utmanande mening, utan konspiratoriskt och knäppt i sin egen rätt. Men jag kan som sagt missat något. Trådarna på Flashback liksom kommentarsfälten på Facebook och YouTube är ju inte underverk av klargöranden, tydlighet och stringens.
Anna Odell gjorde examensarbetet
Okänd, kvinna 2009–349701 på grundnivå 2009 där hon använde egna erfarenheter av psykiatrin och iscensatte en psykotisk och självmordsbenägen person. Läkaren Eberhard blev arg. Det blev en del skriverier. Andra tyckte olika. Odells arbete godkändes och hon dömdes för åtminstone oredligt förfarande. Senare gjorde Odell debut-filmen
Återkomsten.
Filmen
Klassfesten gjordes av Hannes Holm och Måns Herngren tidigt 2000-tal innan Odells examensarbete och senare film. Men det kanske finns fler klassfester-filmer.