2022-12-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieBrown
Tack för den värdefulla informationen. Om jag har förstått det hela rätt så är det en hel del kommunikation från diverse håll då alltså. Bra att veta inför studierna.

Kan tänka mig att ni får vara med om elever som både har det lätt och svårt för sig att lära sig köra tåg. Alla har ju olika bakgrund och en del lär sig snabbare än andra. Men har du/ni varit med om ett riktigt mardrömsscenario där ni har undrat hur eleven i fråga ens gör där? Eller gör alla tester sitt jobb och sållar bort det mesta som inte har på järnvägen att göra? Det hade varit kul att höra om något exempel där eleven har ställt till det eller kommit med någon fråga som varit helt uppe i det blå 😅

Man har hört skräckhistorier! Bara för att man klarat urvalsproverna behöver man inte vara lämplig som lokförare, men det brukar visa sig efter den första LIA-perioden. Det är även då vissa själva känner att det kanske inte är rätt val för de att fortsätta.

Men man försöker stötta och utveckla eleven så gott det går, ingen ska ju kunna allt redan på LIA 1, så ta det lugnt bara.
Har inget scenario riktigt som jag kan dela med mig av här, men det finns några stycken.
Citera
2022-12-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Jag känner en förare som varit inblandad i en liten incident när denna kört på ett djur och det har inte skett något efteråt. Journalerna är privata och företagshälsovården kan bara få ut det om man själv godkänner det. Sedan måste de också veta vilken privat eller offentlig vårdgivare som skrivit en tidigare ADHD diagnos m.m.

De är upp till individen själv att svara på frågorna sanningsenligt, men vad jag vet så har majoriteten av lokförarna med en sådan diagnos mörkat det hela. Orsaken till detta är såklart pga att man vill slippa diskriminering. Jag gjorde själv det.

Att köra på ett djur är ingen incident inom järnvägen lol.

En incident skulle vara att köra mot rött eller att köra in i en stoppbock eller dylikt.

Om något befinner sig på spåret är det inte ditt problem om du kör på det.
Citera
2022-12-16, 18:40
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag menar större incidenter och olyckor, man behöver inte vara den orsakande, bara inblandad. Påkörning av vilt kan vara otäckt, men brukar inte leda till utredningar vad jag vet.
Det förekommer även utredningar när man kör på djur, men det är inte lika vanligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tag-korde-in-i-renhjord-trots-larm-fran-renskotare

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tag-korde-pa-renflock-over-100-renar-doda
Citera
2022-12-30, 18:21
Medlem
Hallå lokförare, en nyfiken fråga bara till er som jobbar i Sthlm eller andra städer med många depåer.

Utgår man alltid från samma depå i början av sitt pass eller kan man behöva pendla över hela stan för att komma till jobbet? Tänker att man ofta om ekonomin tillåter planerar sitt bostadsköp/hyra utefter var man jobbar för att inte ha så långt att pendla.
Citera
2022-12-30, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ungkarlsinredning
Hallå lokförare, en nyfiken fråga bara till er som jobbar i Sthlm eller andra städer med många depåer.

Utgår man alltid från samma depå i början av sitt pass eller kan man behöva pendla över hela stan för att komma till jobbet? Tänker att man ofta om ekonomin tillåter planerar sitt bostadsköp/hyra utefter var man jobbar för att inte ha så långt att pendla.
Jag har haft LIA på pendeln i Stockholm och där utgår man normalt från Stockholm City eller Södertälje. Sedan kan man få en Märsta/Upplandsväsby riktning eller t.ex Västerhaninge eller Tumba.

Kör du första turen på morgonen från t.ex Västerhaninge så får du taxi betald från närmaste tunnelbane/pendeltågsstation från city och söderut.
Citera
2022-12-30, 19:47
Medlem
Citat:

Beror ju på vilket företag du tänkt söka arbete till.

Arlanda express har ju sin depå i Blackvreten, strax söder om Arlanda, men där börjar och slutar man inte, det är Stockholm Central som gäller.

SJ AB har Hagalund i Solna eller Stockholm Central som bas.

Green Cargo har Tomteboda.

MTR Mälartåg har Stockholm Central samt depåuppställning i Årstaberg, men turerna börjar nog på Stockholm Central.

MTR pendeltåg har Stockholm C eller Södertälje Hamn som baser, men turer kan som sagt börja/sluta med pass till/från Märsta, Upplands Väsby, Bro depån, Västerhaninge, Tumba, Älvsjö mfl ställen.
Men det är som sagt Stockholm C eller Södertälje Hamn som du börjar och slutar din arbetstid till/från.

Du är ju anställd på ett visst ställe, t.ex. Stockholm C, om det är passresor till någon depå eller uppställningsställe så är det ju betald passresa dit. Så det är egentligen inget du behöver väga in i ditt bostadsköp tycker jag. Jag skulle inte köpa bostad bara för närhet till någon depå, rätt som det är har man bytt företag och då har man ändå ingen nytta av det längre, köp något som det går att ta sig till/från Stockholm C dygnet runt från på något sätt, t.ex. nattbuss osv. nattetid/tidig morgon.
Citera
2022-12-30, 20:48
Medlem
Tack för fina svar! Något karriärsbyte är inte aktuellt för min del utan det var ren nyfikenhet. Samma nyfikenhet undrar också om det är vanligt att lokförarna efter ett par år/senare i karriären söker sig till andra tjänster i organisationen som inte nödvändigtvis har med framförandet av lok eller lokinstruktion att göra? Tjänster av mer administrativ karaktär som kanske har mer personalansvar eller dylikt.
Citera
2022-12-30, 21:07
Medlem
Citat:
Tack för fina svar! Något karriärsbyte är inte aktuellt för min del utan det var ren nyfikenhet. Samma nyfikenhet undrar också om det är vanligt att lokförarna efter ett par år/senare i karriären söker sig till andra tjänster i organisationen som inte nödvändigtvis har med framförandet av lok eller lokinstruktion att göra? Tjänster av mer administrativ karaktär som kanske har mer personalansvar eller dylikt.
Det är inte jättevanligt enligt min erfarenhet. Vi har ett par som är väldigt duktiga på tex programmering osv och kanske jobbar med företagets appar/program tex en period. Men de brukar köra lite turer också för att behålla kompetensen.
Citera
2022-12-31, 09:06
Medlem
Citat:

Finns en del som blivit gruppchefer och så också, ofta är inte lönen högre, men kanske för de som önskar mer personalansvar eller mer administrativt 8-17 arbete.

Sedan även till driftledningen för olika tjänster där.

De flesta arbetar dock kvar som lokförare ganska länge skulle jag säga.
Citera
2023-01-15, 17:19
Medlem
Tjena! Fler som sökt till ProTrain i Stockholm som fått besked?

Har reservplats 7 på för att få komma in just nu.
Någon som vet hur vanligt det är att folk tackar nej till sina platser?
Citera
2023-01-15, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knalledack
Tjena! Fler som sökt till ProTrain i Stockholm som fått besked?

Har reservplats 7 på för att få komma in just nu.
Någon som vet hur vanligt det är att folk tackar nej till sina platser?
Jag tror att det är väldigt ovanligt och det blir förmodligen max någon enstaka som inte klarar läkarundersökningen. Hoppas inte på för mycket.
Citera
2023-01-18, 22:32
Medlem
Funderar på att söka till utbildningen i Mjölby nästa år. När gör man testerna för att få gå utbildningen? Innan eller efter man ansökt?

Vill inte missa något moment så jag inte kan påbörja utbildningen när den börjar Mars 2024.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in