Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-08, 06:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Lite information angående barackerna postat av användaren iesho år 2018:

Tack, du hann före mig. Då slipper jag rota i mina papper. Datumen minns jag som sagt som november 1985 till mars 1986. Vill minnas att även användaren HermanSerman publicerade de korrekta uppgifterna om datum, osv i tråden för två tre år sedan. Än en gång tack.
Citera
2024-02-08, 07:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rrban
Kanske Glanz jobbade där och bytte fönster?

Ja och så försvann han med.....
Citera
2024-02-08, 07:35
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tack, du hann före mig. Då slipper jag rota i mina papper. Datumen minns jag som sagt som november 1985 till mars 1986. Vill minnas att även användaren HermanSerman publicerade de korrekta uppgifterna om datum, osv i tråden för två tre år sedan. Än en gång tack.

Tack till användaren iesho som först framförde uppgifterna. Även användaren I-van-Toer har samma uppgifter, samt lite utförligare, så det förefaller stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Exakt. Kommunbygg och sedermera Kungsfiskaren AB. Innan det bytte namn till Kommunbygg så ägdes det av allmännyttan men togs över av helt och hållet av Stockholms stad i mitten av 80-talet och blev sen Kungsfiskaren. Reinhold var delägare i Kungsfiskaren med 37% men gick i KK och den delen togs över av Svenska Kredit någonstans runt början av 90-talet. Två artiklar nedan, betalvägg så tryck på stopp innan sidan laddats helt.

Populärt bygge - men ack så dyrt - 930217
https://www.dn.se/arkiv/stockholm/populart-bygge-men-ack-sa-dyrt/

Kungsfiskaren helägt av Stockholm - 930310
https://www.dn.se/arkiv/stockholm/kungsfiskaren-helagt-av-stockholm/

Det är sådana här kopplingar till mordplatsen som också borde undersökas om det noggrant aldrig gjordes på den tiden. Samt givetvis även bygget uppe på David Bagares gata/Johannesgatan. I en stor konspiration så kommer konspiratörerna använda sig av alla tänkbara samhällsfunktioner och branscher för att förvilla de få ärliga poliserna som kommer att ha hand om utredningen.

Här nedan är bilden jag talade om i mitt förra inlägg.
https://i2.wp.com/www.lindelof.nu/wp-content/uploads/2016/02/palmemordet-tunnelgatan.jpg?resize=550%2C407&ssl=1

Det blir rätt så klart och tydligt att det är den perfekta flyktvägen och speciellt innan midnatt på vintern med den dåliga belysningen. Ingen som GM kan tänka sig träffa på kommer att iaktta honom som en springande GM (förutom just Jeppsson). Vet tänkbara vittnen av honom inte vad som hänt några sekunder tidigare så kommer man inte registrera detaljer på samma sätt. Samt, det är de isolerade vittnena som Morelius, Jeppsson, Nieminen/Zahir (och några till) som är de mest intressanta. Vittnen som är själva i skottögonblicket (och precis innan) och som sen inte påverkas av att ha pratat med andra vittnen på plats. Det är det skarpaste vittnesmålen.

Vi vet inte heller hur många gånger tidigare någon av konspiratörerna stått i Dekorimahörnet och väntat på Palme i januari/februari 1986 när denne var i city privat. Vet man t ex hur många gånger Palme varit på Grand tidigare detta år och sen barackerna ställts upp? Var Palme en flitig Grand-besökare som sedan gillade att gå en sväng till inte den närmaste tunnelbanan?

Ordspråket "trägen vinner" är ju rätt passande. Jag tror detta mord har planerats länge och många tillfällen har blåsts av veckorna och månaderna innan. Det fanns som jag tidigare skrivit många s k "hot spots" att göra det på i olika stadsdelar. Min teori. WT-gubbar som håller kontakten och rapporterar när Palme är på väg till en "hot spot".
Citera
2024-02-08, 07:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ja visst är det ologiskt. Har inte hört hela teorin. Det kanske var andra saker som Sovjet ogillade med Palme? Men att fimpa folk av regimen var ju inte direkt någon bristvara, så det ser jag inte som helt orimligt.

Men att lura svensk polis och högt uppsatta säkerhetsanställda på det sättet och så enkelt och t.o.m. politiker känns lite långsökt. Att de genomförde det så pass lättvindigt utan att tveka med desinformation de tydligen trodde var på riktig information från CIA låter ju ganska sjukt.

En anledning för Sovjet att mörda Palme var att Sverige spelade under bordet. Officiellt neutrala, men i det fördolda ett militärt samarbeta med Väst.

Men att ta bort Palme pga detta, skulle knappast förändra situationen. Med största sannolikhet skulle Sverige fortsätta samarbetet med Väst oavsett om det var en socialdemokratiskt eller borgerlig regering. Om det framkom att det var Sovjet bakom mordet, vilket måste ha varit ett syfte för Sovjet - att visa sitt missnöje, var ju risken att Sverige skulle knyta sig ännu närmare Väst.

Dessutom så var Palmes regeringar goda vänner med många av Sovjets vänner i tredje världen, Nicaragua, Kuba, Vietnam, Etiopien etc. Dessutom med ANC. Försvann Palme från scenen är det möjligt att stödet för dessa regimer och organisationer skulle falla eller minska, något som Sovjet troligen inte var intresserat av.
Citera
2024-02-08, 07:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tack till användaren iesho som först framförde uppgifterna. Även användaren I-van-Toer har samma uppgifter, samt lite utförligare, så det förefaller stämma.

Ja, tack till alla inblandade, så klart. Ska försöka hitta pappret med de ungefärliga datumen, vill minnas att jag fick uppgifterna från Riksarkivet, men det är ett par tre år sedan.
Citera
2024-02-08, 11:27
Medlem
p.norths avatar
Jaha.. Och hur långt var det då till kåren från där dom befann sig? Att han valde att gå hem istället.
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han var väldigt angelägen om att dom skulle gå ihop och inte komma ifrån varandra. (Det var innan mobilernas tid)

Han ville att dom skulle fortsätta kvällen tillsammans.
Citera
2024-02-08, 13:53
Medlem
Varför provsköt man Gunnar Hollsteins revolver ?
Var det för att han bodde i det område där man ville provskjuta alla revolvrar eller fanns det andra orsaker?

https://drive.google.com/file/d/1g77cIkj8B4CCMc9iJp9U6V7zyYJsqFhe/view
19900607 Gunnar Hollstein Narkotikaspanare.
Citera
2024-02-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Jaha.. Och hur långt var det då till kåren från där dom befann sig? Att han valde att gå hem istället.
Han bestämde sig för att gå hem istället. Han han hade tappat bort alla och frun var gravid hemma.

Dom han ville hänga med var försvunna.

Ser inget konstigt i detta.

Vad är det du fiskar efter?

Rekommenderar att läsa igenom alla förhör med AB och hans kollegor på Bofors.

Varför man aldrig förhörde Rolf Öberg är en gåta.

Försökte hitta info om honom, men gick bet.

Vill nån ta över den stafett-pinnen så är det en slarvig tom ruta i utredningen.
Citera
2024-02-08, 15:04
Lyfter ett inlägg från Sumer angående Gunnar Hollstein.
Den röd/silverfärgade cheva-vanen och videokameran ...

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Enligt förhöret " Hollstein själv hade under kvällen varit sysselsatt med att från en spaningsbuss kontrollera folk som hade gått ut från Söderhallen, som ligger belägen i korsningen Folkungagatan & Götgatan.

Till sin hjälp i bussen hade han haft en videokamera för att filma eventuella överlämnanden av narkotika.

Vidare hade han haft tillgång till kommunikationsutrustning för att kunna meddela de olika spaningsgrupperna om eventuella personer som skulle kontrolleras.

Den buss som han disponerat vid tillfället hade varit en Chevrolet Van, som till färgen hade varit röd och silver."
Citera
2024-02-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Lyfter ett inlägg från Sumer angående Gunnar Hollstein.
Den röd/silverfärgade cheva-vanen och videokameran ...:evilgrin39:

Bra att du tar upp det här, Geparden. Jag håller på för fullt med att lägga pussel med alla bilarna i materialet och då hamnar skåpbilarna naturligt i en egen kategori. Jag tänkte jag kunde skriva ett inlägg här och nu där jag samlar upp skåpbilarna, som ju ändå inte är så många till antalet. När vi kommer till personbilar blir det genast många fler att hålla reda på och därför också betydligt bökigare.

Här är i alla fall förhöret med Gunnar Hollstein där han berättar om skåpbilen som de använde för spaningen i kokainärendet:

https://drive.google.com/file/d/18Zt1TJ1XOupDAxIUKG3v_qeUgg9Tth7I/view

Hollsteins spaningsvan påminner i färgsättningen om den skåpbil som Börge Hellström sett på Tunnelgatan vid Olofsgatan ungefär en halvtimme före mordet.

Börge Hellströms tips här:
https://drive.google.com/file/d/1RRigJHNEHxM4zbiMekif4feRnjyIfmfD/view

Se även Jerker Söderbloms PM (Sveavägsutredningen) sid 5-11:
https://drive.google.com/file/d/1ovtEf3ds9SGyqaF7UAImk6f6roV1Q9NV/view

Det skumma med Hellströms van är att den saknar motorhuv fram utan är avhuggen som på en folkvagnsbuss. Kollar man in årsmodellerna på Chevrolet Van så får man gå tillbaka till början av 1970-talet för att hitta någon med avhuggen front. Modellen med en liten motorhuv framtill introducerades tydligen 1971, men innan dess var de avhuggna framtill.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_van

Frågan blir om narkotikaroteln verkligen skulle använda en så pass gammal årsmodell? Sedan finns det ju andra märken på amerikanska vans – Ford och Dodge är väl de vanligaste – och där finns det avhuggna modeller fram till mitten på 1970-talet i alla fall. Men efter cirka 1975 verkar det vara motorhuv som gäller överlag. Nu kan jag inte alla märken och modeller så kan ha missat något.

Jag ville även nämna den konstiga skåpbil som Annika Blomkvist ser parkerad på Sveavägen någonstans i närheten av mordplatsen (se sid 8 i pdf:en). Hon kallar den för "en folkvagnsbuss som inte var det märket" men som "såg väldigt utländsk ut" och hon "har aldrig sett nån liknande förut".

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcFNMSnFiT01ZczA/view?resourcekey=0-yZD0xgqNbC-qc2ltIGvayg

Kan Annika Blomkvists konstiga skåpbil vara samma som Börge Hellström sett? (Eller kan det rentav samma skåpbil i alla tre fallen?) Den modell som jag tycker kommer upp i huvudet när jag läser både Blomkvist och Hellström är Dodge A100, en "amerikansk folkvagnsbuss" som mycket riktigt är avhuggen framtill och som dessutom ser lite konstig ut med de där påträngande strålkastarna framtill.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_A100

Utöver dessa skåpbilar finns faktiskt en till, som står parkerad på hörnet av Wallingatan och Holländargatan bakom Adolf Fredriks Kyrka. Här är tipset och det ligger även med i Sveavägsrapporten direkt efter Börge Hellströms:

https://drive.google.com/file/d/1BB4szMA3UPxsemi3X4xkVAA1t0n7tzln/view

Hur den här skåpbilen kan tänkas passa in i pusslet är inte helt enkelt att reda ut. Först tänkte jag att det kanske rörde sig om Leif Ljungqvist & Jan Andersson, men när man stämmer av färdvägarna så stämmer det inte riktigt. Annars är det ju rimligt att de stannat till där på hörnet efter att ha glidit förbi Citykyrkan. Men som sagt stämmer inte färdvägarna med vad respektive vittnen uppger.

Att försöka matcha ihop den här grå skåpbilen med Börge Hellströms funkar inte heller så bra med tanke på motorhuven och fönstren runtom. Annars är det ju frestande att para ihop iakttagelserna så att man inte får fullt så många skåpbilar i omlopp. I nuläget har jag inte riktigt bestämt mig, men lutar i alla fall mot att Hellströms van är samma som Blomkvists. Kanske, kanske är det Ljungqvist som står på hörnet bakom kyrkan, även om det känns ganska skakigt.

Där har vi lägesrapporten på skåpbilsfronten. Om någon i tråden kan mer om skåpbilsmodeller eller har andra iakttagelser och idéer om det här så är det välkommet.
Citera
2024-02-08, 16:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Har ni dragit slutsatser om ovissheter runt mördaren som ni utgår från när ni tänker på mordet? Här är mina:

Mördaren har blå jacka och huvudbonad som liknar keps.
Mördaren är Grandmannen.
Mördaren är Mårtens möbelaffärsman.
Mördaren står vid Dekorima några sekunder innan LOP passerar honom.

Detta är stöttepelare när jag bygger teorier.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-02-08 kl. 16:56.
Citera
2024-02-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har ni dragit slutsatser om ovissheter runt mördaren som ni utgår från när ni tänker på mordet? Här är mina:

Mördaren har blå jacka och huvudbonad som liknar keps.
Mördaren är Grandmannen.
Mördaren är Mårtens möbelaffärsman.
Mördaren står vid Dekorima några sekunder innan LOP passerar honom.

Detta är stöttepelare när jag bygger teorier.

Jag har efter jämförelse av alla motsägelsefulla uppslag från mordplatsen dragit slutsatsen att det inte går att avgöra vem som sköt Olof Palme eller var klädd eller varifrån och hur denna kom till mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in