Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Men samtidigt måste det väl öppna för lösningar som är MER energieffektiva (eller bättre i vilken annan aspekt som helst)? Varför skulle just Bitcoin inte kunna konkurreras ut/få en extremt mycket mer undanskymd roll? Det är här jag tycker att alla jämförelser med internet spricker: det finns redan en helt uppsjö av alla möjliga alternativ till Bitcoin. Även om många är helt retarderade och sönderscammade så vet vi ju inte om framtida projekt konkurrerar ut Bitcoin.
Helt kan inte den möjligheten uteslutas, men i dag finns ingen konkurrent som kommer i närheten av bitcoins trovärdighet som neutrala pengar. Jag har skrivit om detta tidigare: varje ny kryptovaluta efter bitcoin har en skapelsehistoria som fläckas av skaparnas och omvärldens medvetenhet om bitcoins framgång. Den får därför lätt ett drag av insiders-suckers-spel. Bitcoins skapelsehistoria, som ett oskyldigt, ej av girighet motiverat experiment bland kryptografi- och cyberpunknördar, kommer aldrig att till fullo kunna upprepas eller efterliknas.
Därtill kommer en väldigt hög grad av decentralisering hos bitcoin, som är nödvändig för neutrala pengar och svåruppnådd, och en överlägsen nätverkseffekt. Vad gäller nätverkseffekten tycker jag liknelsen med internet är relevant. Olika konkurrerande intranät, landsspecifika nät och dylikt hade inte alls samma nätverkseffekt och kunde därför inte konkurrera i längden. Men nätverkseffekten i sig själv är nog möjlig, ehuru svår, för någon altcoin att uppnå.
Empiriskt var bitcoins status mer hotad av andra kryptovalutor runt 2017 än den är idag, skulle jag vilja påstå, så utvecklingen går i det avseendet åt rätt håll för bitcoin.