2022-12-28, 13:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nu är det tillräckligt off topic för denna tråd men du kan istället svara på frågan jag ställde om varför bitcoins priscykler inte är inprisade i dagens kurs om de är så pass sannolika som du hävdar?
Tror inte jag sagt något om sannolikhet för något.

Men jag har flera gånger sagt att avsaknad av regleringar är något som håller det allra största kapitalet borta.
Aktiebolag har ett ansvar inför sina aktieägare och många drar sig för att gå in för hårt i något där det råder oklarheter hur det kommer bli reglerat i framtiden.
Citera
2022-12-28, 13:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tror inte jag sagt något om sannolikhet för något.

Men jag har flera gånger sagt att avsaknad av regleringar är något som håller det allra största kapitalet borta.
Aktiebolag har ett ansvar inför sina aktieägare och många drar sig för att gå in för hårt i något där det råder oklarheter hur det kommer bli reglerat i framtiden.
Är det därför du skrev så här för ett år sedan, för att regleringarna håller stora företag tillbaka?
Citat:
Tesla, MicroStrategy, Square med många flera har köpt upp tiotusentals och åter tiotusentals Bitcoin med avsikt att hålla och inte sälja en förmodad cykel topp.

Och apropå cykler:
Citat:
Tills vidare så tror på Stock to Flow modellen. Den säger över 100k till årskiftet och 288k när denna cykel toppar ut och 1 miljon dollar per Bitcoin om 4-5 år.
Citat:
Jag använder inte någon annan modell än att Bitcoin har boom and bust cykler, och jag tror den kommer fortsätta ha det, iaf så länge den är oreglerad.
Citat:
Jag är övertygad om att Bitcoin i framtiden kommer vara ett inflationsskydd. Men vi skall nog igenom en full cykel till innan vi kan hoppas närma oss.
Citera
2022-12-28, 13:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Är det därför du skrev så här för ett år sedan, för att regleringarna håller stora företag tillbaka?
Att det finns några bolag, som Tesla, MicroStrategy, Square och ett par hundratals andra som anammat Bitcoin är ju trevligt. Men jag talar ju så klart om den stora massan, det förstod ju tom du...

Citat:
Och apropå cykler:
Jepp, står för dom citaten fortfarande. Helt i linje.
Citera
2022-12-28, 13:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Att det finns några bolag, som Tesla, MicroStrategy, Square och ett par hundratals andra som anammat Bitcoin är ju trevligt. Men jag talar ju så klart om den stora massan, det förstod ju tom du...

Jepp, står för dom citaten fortfarande. Helt i linje.
Så varför hindrade inte avsaknaden av regleringar att Tesla köpte på sig en massa bitcoin (och sålde till mindre än hälften)?

Varför är inte dessa "cykler" redan inprisade i dagens kurs? Det låter som att de är en vedertagen sanning bland de insatta.
Citera
2022-12-28, 14:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så varför hindrade inte avsaknaden av regleringar att Tesla köpte på sig en massa bitcoin (och sålde till mindre än hälften)?

Dom som köpt är mer pionjärer än den stora massan?

Citat:
Varför är inte dessa "cykler" redan inprisade i dagens kurs? Det låter som att de är en vedertagen sanning bland de insatta.
här kan du läsa på om Boom and Bust cykler fungerar. Do Your Own Research:
https://www.investopedia.com/terms/b/boom-and-bust-cycle.asp
Citera
2022-12-28, 14:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Dom som köpt är mer pionjärer än den stora massan?
Så avsaknaden av regleringar har alltså inget med saken att göra.

Citat:
här kan du läsa på om Boom and Bust cykler fungerar. Do Your Own Research:
https://www.investopedia.com/terms/b/boom-and-bust-cycle.asp
Detta är inte applicerbart på bitcoin eftersom det inte är en produktiv ekonomi.
Citera
2022-12-28, 14:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så avsaknaden av regleringar har alltså inget med saken att göra.
Vad fasiken babblar du om? Jag har sagt flera gånger att jag tror att avsaknaden av regleringar gör att det fortfarande bara har ett fåtal företag som anmanat Bitcoin än så länge.

Kommer det vettiga regleringar framöver, så tror jag att det kommer det öppna upp för en helt ny hord av företag som vill placera sig i Bitcoin.

Citat:
Detta är inte applicerbart på bitcoin eftersom det inte är en produktiv ekonomi.
Du vet att du är fri att ha åsikter. Åsikter kan dock alla snyta ur näsan.
De intressanta åsikterna är de som har något typ av belägg eller vettigt resonemang bakom sig.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-28 kl. 14:47.
Citera
2022-12-28, 15:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vad fasiken babblar du om? Jag har sagt flera gånger att jag tror att avsaknaden av regleringar gör att det fortfarande bara har ett fåtal företag som anmanat Bitcoin än så länge.

Kommer det vettiga regleringar framöver, så tror jag att det kommer det öppna upp för en helt ny hord av företag som vill placera sig i Bitcoin.

Då finns det alltså inga egentliga hinder förutom hur företagen känner för bitcoin. Du har inga belägg för påståendet förutom egna förhoppningar.

Citat:
Du vet att du är fri att ha åsikter. Åsikter kan dock alla snyta ur näsan.
De intressanta åsikterna är de som har något typ av belägg eller vettigt resonemang bakom sig.
Va? Du kan ju inte länka till en text som har exakt noll med saken att göra förutom att ordet ”cycle” förekommer i texten?
Citera
2022-12-28, 16:05
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Då finns det alltså inga egentliga hinder förutom hur företagen känner för bitcoin. Du har inga belägg för påståendet förutom egna förhoppningar.

Va? Du kan ju inte länka till en text som har exakt noll med saken att göra förutom att ordet ”cycle” förekommer i texten?
Det finns egentligen hinder som får företagen att inte våga satsa på bitcoin. Än.
Citera
2022-12-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller med om det blev ett något missvisande citat från min sida på grund av det, men min poäng är att det är ändå är svårt att veta var gränsen går för att vara en hype (förutom i efterhand). Dock håller jag med dig om att det finns indikatorer och att det nog i viss mån går att läsa av (även om jag är tveksam om någon majoritet klarar det - hade så varit fallet hade vi inte sett så många bubblor inom alla delar av finansvärlden).

En enkel tumregel har varit att inte fortsätta att köpa när bitcoin börjar nå nya ATH efter ett par år på lägre prisnivåer.
Citera
2022-12-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Men samtidigt måste det väl öppna för lösningar som är MER energieffektiva (eller bättre i vilken annan aspekt som helst)? Varför skulle just Bitcoin inte kunna konkurreras ut/få en extremt mycket mer undanskymd roll? Det är här jag tycker att alla jämförelser med internet spricker: det finns redan en helt uppsjö av alla möjliga alternativ till Bitcoin. Även om många är helt retarderade och sönderscammade så vet vi ju inte om framtida projekt konkurrerar ut Bitcoin.

Helt kan inte den möjligheten uteslutas, men i dag finns ingen konkurrent som kommer i närheten av bitcoins trovärdighet som neutrala pengar. Jag har skrivit om detta tidigare: varje ny kryptovaluta efter bitcoin har en skapelsehistoria som fläckas av skaparnas och omvärldens medvetenhet om bitcoins framgång. Den får därför lätt ett drag av insiders-suckers-spel. Bitcoins skapelsehistoria, som ett oskyldigt, ej av girighet motiverat experiment bland kryptografi- och cyberpunknördar, kommer aldrig att till fullo kunna upprepas eller efterliknas.

Därtill kommer en väldigt hög grad av decentralisering hos bitcoin, som är nödvändig för neutrala pengar och svåruppnådd, och en överlägsen nätverkseffekt. Vad gäller nätverkseffekten tycker jag liknelsen med internet är relevant. Olika konkurrerande intranät, landsspecifika nät och dylikt hade inte alls samma nätverkseffekt och kunde därför inte konkurrera i längden. Men nätverkseffekten i sig själv är nog möjlig, ehuru svår, för någon altcoin att uppnå.

Empiriskt var bitcoins status mer hotad av andra kryptovalutor runt 2017 än den är idag, skulle jag vilja påstå, så utvecklingen går i det avseendet åt rätt håll för bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-28 kl. 17:40.
Citera
2022-12-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Därtill kommer en väldigt hög grad av decentralisering hos bitcoin

Är det verkligen hög grad av decentralisering inom Bitcoin?

https://news.bitcoin.com/bitcoin-miners-discovered-53240-blocks-this-year-foundry-led-the-pack-hashrate-tapped-an-all-time-hi gh/

Tre företag tycks ha över 51% av total hash power. Svårt att se att det är hög grad av decentralisering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in