2022-12-28, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Och det är krypto eller?

Svenskar är ett resande folk, och ska vi kunna fortsätta med det framöver är euron det enda rätta.

Vilken svensk gillar inte sällskapsresan…

Det kommer ta lång tid innan krypto blir stabilt men i längden så visst är det en lösning. Vi måste komma bort från fiat som kan stjälas av politiker genom att de trycker mer pengar så fort de behöver.
Citera
2022-12-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
"På kort sikt bestäms växelkursen främst av olika förändringar på de finansiella marknaderna, som i sin tur beror på marknadsaktörernas förväntningar och riskbedömningar. På längre sikt spelar penningpolitikens utformning i Sverige och omvärlden störst roll. (Riksbanken)"

Alltså är politikernas och Riksbankens agerande, förutsägbarhet och långsiktighet helt avgörande för förtroendet för SEK.

Grundförutsättningen för den danska kronans styrka är följaktligen att de danska politikerna och den danska riksbanken för en klok och förutsägbar ekonomisk politik vilket de svenska inte gör. Allt annat är underordnat. Att den danska kronan är knuten till euron skyddar den inte från ras gentemot USD eller andra valutor.

Och om nu låsningen till EUR skulle vara en sådan lycka för Danmark, varför har inte Sverige gått den vägen?

"Sverige hade fast växelkurs till 1992 då kronan tilläts flyta. Idag bestäms kronans växelkurs av marknaden."

"Nackdelen med fast växelkurs är att landet får mycket svårt att bedriva en egen finanspolitik och penningpolitik."

Det är väl där förklaringen går att finna. I Sverige anser vi att det vi gör alltid är bäst och rätt och att alla borde göra som vi. Riksbanken och regeringarna sedan 90-talet har prioriterat annat (typ massinvandring, bistånd, nedläggning av billig elproduktion etc) och har därmed kraschat svensk finans- och penningpolitik och skapat misstro på marknaden.

Ja, det är liksom detta som är problemet.
Våra politiker eller folk rent generellt i detta land som försöker hela tiden skjuta bort, skjuta fram osv. alla problem. Innan var det den geniala lösningen att massinvandring gjorde så det behövdes bygga mer och då går det bra för bygg och sedan kunde alla låna pengar för att köpa bostäder, Sedan höjer man upp belåningarna och alla som säljer blir med ännu rikare, alla nöjda och glada!
Det som håller på att hända nu är att allt detta som egentligen inte är så jättebra ekonomiskt, börjar ge andra effekter och nu börjar det koka ner i att kronan rasar som bara den och man kan hålla exportmarknaden uppe, samt öka utländska företags investeringar och uppköp i landet.
Förr fanns det en stolthet i att hålla kronans värde uppe, men det finns det inte längre, utan nu användes växelkursen och kronans värde till att ytterligare ha någonstans att skjuta över problemen och hoppas komma undan det. Risken är ju definitivt överhängande att gör man på så sätt, så kommer den svenska valutan bli lika värdelös som den italienska Lire en gång it den var eller för den delen, pesetan också var pga man också hanterat sin valuta på ett liknande sätt, fast risken är också nu att sätter vi ner foten rejält nu när det kommer till svenska valutan, där vi vägrar en ständig nergång, så kommer det ryckas till ordentligt i snaran i strypkopplat som vi har runt halsen och det kommer bli jobbigt på riktigt, så ja det är nog inte omöjligt att vi borde överge vår valuta pga våra politiker och den politiken de för.
Citera
2022-12-28, 08:04
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Jobbar remote och får lönen i EURO. Kan bekräfta detta. Varje gång jag besökt Sverige så märker jag hur min lön har ökat och ökat de senaste månaderna.
Grattis. Jag gör precis tvärtom; jobbar (typ) i Sverige och får lön i SEK. Men bor i ett euro-land och får mindre och mindre för min lön.
Citera
2022-12-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Grattis. Jag gör precis tvärtom; jobbar (typ) i Sverige och får lön i SEK. Men bor i ett euro-land och får mindre och mindre för min lön.

Byt jobb
Citera
2022-12-28, 10:06
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Rövknullade EU/IMF Grekland?

Det var tvärtom enligt mitt minne. Grekland var nära ”konkurs”. Siffror framkom så att Grekland borde aldrig tillåtits ingång i valutaunionen. Greklands ekonomi var för dålig för det. Men grekerna från ministär till tjänsemannanivå ljög gabardinbyxorna av sig.

Premiärministern Alexis Tsipras sade bisarra saker relaterande till andra världskriget.

Kort sagt: Grekland är lögnakigt och korrupt.

Ska Sverige som är erkänt ärligt och okorrupt gå samman med en sån partner? Det leder bara till dåligheter för Sverige.

Aldrig jag gå med på gemensam valuta utanför den germanska världen.

Båda sakerna vi säger är sanna. Det är sant att Greklands ekonomi var (och är?) ett falsarium och att man inte borde fått gå med i EMU. Det är också sant att korruptionen är utbredd och att produktiviteten är låg i landet. Däremot gjorde den plan som EU/IMF tog fram att de hårda återbetalningskraven kombinerat med de höga skattehöjningarna och samtidiga nedskärningar att Greklands BNP minskade kraftigt vilket därigenom förlängde tiden som Grekland var på obestånd, och utan att minska skuldbördan i egentligen mening. Dvs, hade man haft en mindre hård policy från kreditorländerna hade de kunnat få sina pengar tillbaka än den policy som då infördes.

Men, vi är eniga om att Grekland och södra Europa inte borde få vara med i samma ekonomiska union som de ekonomiskt skötsamma länderna i Norden.
Citera
2022-12-28, 10:32
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Byt jobb
Wow, vilket tips. Att jag inte tänkt på det innan...
Citera
2022-12-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Wow, vilket tips. Att jag inte tänkt på det innan...

Bra att jag tipsade dig om det då!
Citera
2022-12-28, 11:01
Medlem
Svaagdrickas avatar
Schweizerfrancen har inte tappat mot större valutor som Euron och USD, i den utsträckning som SEK.

Så uppenbart kan man ha en liten nationell valuta utan att den tappar och gör oss alla fattiga.

Men nu har omvärlden tappat tilltron till Sverige som ett ställe att investera i.

Argumentet att en fallande valuta är bra för exportindustrin föll i takt med globaliseringen.
Citera
2022-12-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det är liksom detta som är problemet.
Våra politiker eller folk rent generellt i detta land som försöker hela tiden skjuta bort, skjuta fram osv. alla problem. Innan var det den geniala lösningen att massinvandring gjorde så det behövdes bygga mer och då går det bra för bygg och sedan kunde alla låna pengar för att köpa bostäder, Sedan höjer man upp belåningarna och alla som säljer blir med ännu rikare, alla nöjda och glada!
Det som håller på att hända nu är att allt detta som egentligen inte är så jättebra ekonomiskt, börjar ge andra effekter och nu börjar det koka ner i att kronan rasar som bara den och man kan hålla exportmarknaden uppe, samt öka utländska företags investeringar och uppköp i landet.
Förr fanns det en stolthet i att hålla kronans värde uppe, men det finns det inte längre, utan nu användes växelkursen och kronans värde till att ytterligare ha någonstans att skjuta över problemen och hoppas komma undan det. Risken är ju definitivt överhängande att gör man på så sätt, så kommer den svenska valutan bli lika värdelös som den italienska Lire en gång it den var eller för den delen, pesetan också var pga man också hanterat sin valuta på ett liknande sätt, fast risken är också nu att sätter vi ner foten rejält nu när det kommer till svenska valutan, där vi vägrar en ständig nergång, så kommer det ryckas till ordentligt i snaran i strypkopplat som vi har runt halsen och det kommer bli jobbigt på riktigt, så ja det är nog inte omöjligt att vi borde överge vår valuta pga våra politiker och den politiken de för.
Att kronras gynnar exportindustrin verkar dock inte gälla den här gången och då finns det inget annat skäl att låta bli att hålla på som man gör än att man inte vill driva dem som egentligen inte har råd med sitt lyxboende i konkurs och inte heller en i princip statligt subventionerad byggbransch. Det är möjligt att du har rätt att det bästa vi kan göra i den situation politikerna och Riksbanken har försatt oss i är att gå med i eurosamarbetet eller göra som danskarna.
Citera
2022-12-28, 11:13
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Vad kommer kan hända med SEK de närmsta 2 åren tror ni?

Att skala upp exportindustrin hålls tillbaka av t.ex produktionskostnaderna som drar ner marginalen.

Anyway sitter på kapitalt som jag måste förvalta men har inte tid ork och kunskap att reda ut. Och tänkte använda kapitalet inom 3 år.
Citera
2022-12-28, 11:24
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
Att kronras gynnar exportindustrin verkar dock inte gälla den här gången och då finns det inget annat skäl att låta bli att hålla på som man gör än att man inte vill driva dem som egentligen inte har råd med sitt lyxboende i konkurs och inte heller en i princip statligt subventionerad byggbransch. Det är möjligt att du har rätt att det bästa vi kan göra i den situation politikerna och Riksbanken har försatt oss i är att gå med i eurosamarbetet eller göra som danskarna.

Här är en intressant artikel som talar för ett snabbt inträdde:

https://www.di.se/debatt/debatt-sverige-bor-ga-med-i-euro-och-bankunionen/

Smakprov :

”Ta samtidigt en seriös debatt om att gå med i Euroområdet. Det är en större fråga men frågan om NATO-medlemsskap var också stor och kunde hanteras skyndsamt. Det är hög tid och skulle leda till en mer stabil svensk valuta och mer inflytande i Europa.”

Jag menar därför att Sverige bör gå med i såväl bankunionen som Euroområdet. Den nya svenska regeringen bör skyndsamt förbereda beslut i dessa två frågor.

Professor Emeritus of Practice

Swedish House of Finance vid Handelshögskolan I Stockholm”
Senast redigerad av Konfucius2 2022-12-28 kl. 11:27.
Citera
2022-12-28, 11:32
Medlem
Konfucius2s avatar
Inte bara Gardell som ändrat sin åsikt.

Nationalekonomen och professorn Lars Calmfors, som ledde utredningen om euron, har ändrat sin uppfattning och vill att Sverige inför euro som valuta.

Sverige kommer som vanligt va sist på bollen.
Senast redigerad av Konfucius2 2022-12-28 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in