2022-12-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Finansmannen: "Kronan är en liten skitvaluta"

”Christer Gardell, grundare och vd för aktivistfonden Cevian Capital – en av börsens allra största ägare – vill att Sverige överger kronan och inför euron som valuta.
– Kronan är en liten skitvaluta, säger han.”

”Fattigare än vi borde med kronan
Kronan är för liten och den svenska valutamarknaden har därmed för låg likviditet, vilket gör att den ses som en riskabel placering, är Gardells slutsats.
– Jag har börjat tänka om. Vi ska in i euron, annars blir svenskarna bara fattigare och fattigare, säger han.”
Länk till hela artikeln: . https://www.expressen.se/nyheter/finansmannen-kronan-ar-en-liten-skitvaluta/

Äntligen, någon vettig som förstår. Har tyckt att vi skulle gå över till Euron för länge sen.

Fullständigt kräks på alla konservativa svenskar som vill behålla euron. Dessutom borde vi inte ens ha folk omröstning. Nato frågan gjordes inte till en folkomröstning…
Den danska valutan är också en liten skitvaluta men danska politiker agerar på ett sätt som gör att investerare ändå investerar i valutan. Den svenska kronan borde logiskt sett vara högre värderad än den danska men de svenska politikernas kortsiktiga hattande och politiska korrekthet gör att de stora elefanterna håller sig borta från att satsa på SEK.
Citera
2022-12-27, 20:26
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
Den danska valutan är också en liten skitvaluta men danska politiker agerar på ett sätt som gör att investerare ändå investerar i valutan. Den svenska kronan borde logiskt sett vara högre värderad än den danska men de svenska politikernas kortsiktiga hattande och politiska korrekthet gör att de stora elefanterna håller sig borta från att satsa på SEK.
Danska kronan har haft en fast växelkurs till euron i över 20 år, så du verkar inte ha någon aning om vad du yrar om.

För övrigt är jag motståndare till euron.

Citat:
Den danska kronans pegg mot euron innebär att valutan har en fastställd centralkurs kring vilken endast mycket små fluktuationer är tillåtna utan att interventioner och åtgärder aktiveras. I samband med att Danmark anslöt sig till ERM II fastställdes kursen till 7,46038 danska kronor för 1 euro. Enkelt förklarat innebär en fast växelkurs att den danska kronan stiger när euron stiger, och sjunker när euron sjunker.
https://www.valutahandel.se/valutahandel-med-danska-kronan-som-att-handla-eur/
Citera
2022-12-27, 20:30
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Steg ett är att tvinga igenom byte till euro mot folkets vilja, sedan skrotar man kontanter och inför en ekrona som du inte äger på riktigt.
Det kommer gå fort utför, allt enligt Agenda 2030.
Citera
2022-12-27, 20:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Danska kronan har haft en fast växelkurs till euron i över 20 år, så du verkar inte ha någon aning om vad du yrar om.

Men det är ett ovanligt experiment i Europa. I en del latinamerikanska länder kan man använda dollar ganska synonymt med lokal valuta. Ecuador böt helt. Men det är undantag. Sannolikt efter kriser. I Kambodja har väl aldrig kursen rört sig nämnvärt. Riel för växel, dollar för större belopp, ofta.
Citat:
ERM II – namnet på den andra etappen av EU's växelkursmekanism inom vilken Danmark ingår, liksom även Bulgarien och Kroatien från och med juli 2020.
Senast redigerad av wwr 2022-12-27 kl. 21:20.
Citera
2022-12-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund

"För att kunna hålla en fast växelkurs som i Danmark krävs enligt Fredrik NG Andersson både en flexibel arbetsmarknad och en tydlig politisk vilja och förmåga att fatta obekväma beslut för att försvara penningpolitiken."

Vad yrar jag om?
Citera
2022-12-27, 21:30
Medlem
benditists avatar
Citat:

”Christer Gardell, grundare och vd för aktivistfonden Cevian Capital – en av börsens allra största ägare – vill att Sverige överger kronan och inför euron som valuta.

Kronan är för liten och den svenska valutamarknaden har därmed för låg likviditet, vilket gör att den ses som en riskabel placering, är Gardells slutsats.
– Jag har börjat tänka om. Vi ska in i euron, annars blir svenskarna bara fattigare och fattigare, säger han.”
Länk till hela artikeln: . https://www.expressen.se/nyheter/finansmannen-kronan-ar-en-liten-skitvaluta/

Äntligen, någon vettig som förstår. Har tyckt att vi skulle gå över till Euron för länge sen.

Fullständigt kräks på alla konservativa svenskar som vill behålla euron. Dessutom borde vi inte ens ha folk omröstning. Nato frågan gjordes inte till en folkomröstning…

Är det försent att korrigera den tredje sista meningen? Antar att TS kräks på alla som vill bibehålla kronan.
Citera
2022-12-27, 21:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, helt klart. Även om EU/IMF rövknullade Grekland duktigt för att ordna upp deras förvisso egenorsakade valutaproblem på ett helt kontraproduktivt sätt om målet varit att få nords lån till Grekland återbetalda så snabbt som möjligt så vill inte jag att Sverige konstant skänker pengar till korrupta storjordbruk där nere (vilket ju är huvuddelen av EU-budgeten). Inkl Spanien och Italien. De är på gränsen till u-länder och det syns också när man är där, allt är smutsigt och trasigt och ingen bryr sig.
Rövknullade EU/IMF Grekland?

Det var tvärtom enligt mitt minne. Grekland var nära ”konkurs”. Siffror framkom så att Grekland borde aldrig tillåtits ingång i valutaunionen. Greklands ekonomi var för dålig för det. Men grekerna från ministär till tjänsemannanivå ljög gabardinbyxorna av sig.

Premiärministern Alexis Tsipras sade bisarra saker relaterande till andra världskriget.

Kort sagt: Grekland är lögnakigt och korrupt.

Ska Sverige som är erkänt ärligt och okorrupt gå samman med en sån partner? Det leder bara till dåligheter för Sverige.

Aldrig jag gå med på gemensam valuta utanför den germanska världen.
Citera
2022-12-27, 21:41
Medlem
bandspelarens avatar

Han får väl placera i annat om han tycker kronan är riskabel.

Det är så med placeringar att är det utan risk så är det även utan potential. En riskfri placering blir ganska snabbt exploaterad. Jag förstår faktiskt inte hans gnäll. Men det förstår jag att dne svenska kronan med rörlig växelkurs är inte till kapitalisters fördel på samma sätt som det är med fast växelkurs och interna devalveringar.
Citera
2022-12-27, 21:51
Medlem
YP4XQs avatar
Alla kommer bli fattigare och fattigare förstår ju vem som helst, vinnaren är alltid en sån som honom... Euro, US dollar spelar ingen roll folket kommer bli ruinerade av 1-procentarna och staterna vad vi än väljer... Euron skulle nog bara snabba upp det hela ännu mer. Så klart. Annars skulle han ju inte vilja ha in den.

Vad folket behöver är en egen valuta som de själva bestämmer över.
Citera
2022-12-27, 22:01
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Bästa för Sverige är om vi går ut ur EU.
Är det någon gång vi ska vara tillsammans så är det i tuffa tider. Det är krig i Europa och vi bör hålla ihop.
Citera
2022-12-27, 22:27
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
"För att kunna hålla en fast växelkurs som i Danmark krävs enligt Fredrik NG Andersson både en flexibel arbetsmarknad och en tydlig politisk vilja och förmåga att fatta obekväma beslut för att försvara penningpolitiken."

Vad yrar jag om?
Danska kronan är stark för att Euron är stark. När Euron låg på 8kr för 10 år sedan var danska kronan också svag.
Euron kan kollapsa om 10 år och då kommer danska kronan kollapsa.

Du sa att logiken säger att svenska kronan borde vart starkare än den danska, men det stämmer ju inte eftersom danska kronan är knuten till euron och euron är starkare än SEK.
Senast redigerad av Refund 2022-12-27 kl. 22:29.
Citera
2022-12-27, 22:47
Medlem
Citat:

Att SD lägger sej platt för näringslivet ses nog som problematiskt för många kärnväljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in