Citat:
Du har inte koll på hur valuta fungerar? Själv så flyttade jag merparten av mitt kapital (tvåsiffrigt miljoner) till USD och EUR för flera år sedan av i princip exakt de anledningar som Gardell skriver om. SEK bara kommer att fortsätta att tappa i värde och det har inget med om man gillar Sverige eller inte utan endast hur resten av världen ser på ensamma små skitvalutor som SEK.
Koronan är som den lokala radio och tv butiken, bokhandeln eller biografen orten för 30 år sedan och hur man än inbillar sig att ”alla vill handla lokalt” så ät det kört i det långa loppet.
Koronan är som den lokala radio och tv butiken, bokhandeln eller biografen orten för 30 år sedan och hur man än inbillar sig att ”alla vill handla lokalt” så ät det kört i det långa loppet.
Svaga valutor kan ibland vara fördelaktiga jämfört med starka valutor på grund av flera faktorer. Först och främst kan en svag valuta bidra till att öka exporten för ett land, eftersom det gör det billigare för utländska konsumenter att köpa varor och tjänster från det landet. Detta kan leda till ökad efterfrågan och högre ekonomisk tillväxt.
En annan fördel med en svag valuta är att det kan göra det billigare för företag inom landet att importera råvaror och teknologi från andra länder. Detta kan öka produktiviteten och konkurrenskraften för företagen.
Dessutom kan en svag valuta göra det mer attraktivt för utländska investerare att investera i ett land, eftersom det ger dem mer valuta för pengarna. Detta kan leda till ökad kapitalinflöde och stärka den ekonomiska stabiliteten.
Slutligen kan en svag valuta hjälpa till att bekämpa inflationen genom att sänka importpriserna, vilket kan leda till en mer stabil prisnivå och bättre ekonomisk prestanda.
Din personliga ekonomi skiter jag fullständigt i.