2023-02-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du har inte koll på hur valuta fungerar? Själv så flyttade jag merparten av mitt kapital (tvåsiffrigt miljoner) till USD och EUR för flera år sedan av i princip exakt de anledningar som Gardell skriver om. SEK bara kommer att fortsätta att tappa i värde och det har inget med om man gillar Sverige eller inte utan endast hur resten av världen ser på ensamma små skitvalutor som SEK.

Koronan är som den lokala radio och tv butiken, bokhandeln eller biografen orten för 30 år sedan och hur man än inbillar sig att ”alla vill handla lokalt” så ät det kört i det långa loppet.

Svaga valutor kan ibland vara fördelaktiga jämfört med starka valutor på grund av flera faktorer. Först och främst kan en svag valuta bidra till att öka exporten för ett land, eftersom det gör det billigare för utländska konsumenter att köpa varor och tjänster från det landet. Detta kan leda till ökad efterfrågan och högre ekonomisk tillväxt.

En annan fördel med en svag valuta är att det kan göra det billigare för företag inom landet att importera råvaror och teknologi från andra länder. Detta kan öka produktiviteten och konkurrenskraften för företagen.

Dessutom kan en svag valuta göra det mer attraktivt för utländska investerare att investera i ett land, eftersom det ger dem mer valuta för pengarna. Detta kan leda till ökad kapitalinflöde och stärka den ekonomiska stabiliteten.

Slutligen kan en svag valuta hjälpa till att bekämpa inflationen genom att sänka importpriserna, vilket kan leda till en mer stabil prisnivå och bättre ekonomisk prestanda.

Din personliga ekonomi skiter jag fullständigt i.
Citera
2023-02-04, 19:19
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axoxright
Slutligen kan en svag valuta hjälpa till att bekämpa inflationen genom att sänka importpriserna, vilket kan leda till en mer stabil prisnivå och bättre ekonomisk prestanda.

va? kan du förklara det där?
Citera
2023-02-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axoxright
Svaga valutor kan ibland vara fördelaktiga jämfört med starka valutor på grund av flera faktorer. Först och främst kan en svag valuta bidra till att öka exporten för ett land, eftersom det gör det billigare för utländska konsumenter att köpa varor och tjänster från det landet. Detta kan leda till ökad efterfrågan och högre ekonomisk tillväxt.

En annan fördel med en svag valuta är att det kan göra det billigare för företag inom landet att importera råvaror och teknologi från andra länder. Detta kan öka produktiviteten och konkurrenskraften för företagen.

Dessutom kan en svag valuta göra det mer attraktivt för utländska investerare att investera i ett land, eftersom det ger dem mer valuta för pengarna. Detta kan leda till ökad kapitalinflöde och stärka den ekonomiska stabiliteten.

Din personliga ekonomi skiter jag fullständigt i.

Att säga att det finns en massa fördelar med en svag valuta är till att börja med lite som att säga att det är bättre att vara kung i Sörbäcken än en Svensson i Djursholm men visst har du rätt i att det finns en del fördelar i korta perspektivet. Dock så är vi inte längre det exportland som vi var under slutet av 1900 så importen utgör en mycket större del av vår ekonomi så exporteffekten av svagare krona är inte densamma. Vet inte om du missade lite med tangenterna när du skrev men en svag valuta ökar priserna på importerade varor och inte säker.
Citera
2023-02-06, 19:07
Medlem
Oacceptabelt att en krona bara ger tex 3 baht när kronan gav 5+ baht så tidigt som 2013 ..så svag valuta ska vi inte ha. Vad har Thailand förutom Turism och Ris ? Andra U Länder har ju valutor som går bättre än kronan. Minns att en dollar kostade 6 kronor inte för så länge sen. Lönerna i sverige har också stagnerat sen 2013.riksbanken och regeringen får sluta dopa kronan och börja stödköpa kronan istället.tycker att dollarn bör ligga åtminstone på 8 kronor istället för dagens 10.5.. till er som tycker det är bra för landet med svagare valuta.hur så? Vi får hyperinflation och lönerna hänger inte med så svag valuta.det är en myt att det är bra för landet.Schweiz och Danmark har klarat sig utmärkt med starka valutor utan devalvering
Senast redigerad av falafel111 2023-02-06 kl. 19:12.
Citera
2023-02-21, 17:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Nu stärks kronan, började kring 4 november, och den närmar sig värdet mot USD från i maj 2022, 10.19 för 2 veckor sedan 10.31 idag. Man kan summera när året är slut, så får man se vilka som är kunniga realister och vilka som Ropat Varg i tråden.
https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=1Y
Tips: jag har 100 års historik när jag påstår att SEK kommer att gå till 7 SEK/USD. Någon gång kommer den även att gå ner till 5 SEK/USD och vår svenska förmögenhet jämfört med amerikanens har då mer än fördubblats mot hösten 2022 och vår oljeimportkostnad halverats. Måste säga att Sverige kändes oerhört rikt redan när kursen var 11 SEK och jag är positiv till Sveriges framtid som superrikt land.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-21 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in