2022-12-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, SEK är också värdefullt då det liksom Bitcoin är användbart. Dock inte lika användbart i teorin.

Men nej, dumsnut, du kan inte hålla SEK och bli rik pga någon som kallas inflation... 100 SEK idag är 80 SEK om 2 år. 100 Turkiska Lire idag är 15 Lire om bara 1 år.

1 Bitcoin idag är 1 Bitcoin om 2 år likväl om 50 år. Detta för att det Bitcoin inte har någon inflation.

Anledningen varför SEK används som betalmedel är eftersom vi alla behöver SEK för att betala våra skatter och avgifter, annars hamnar vi i fängelse.

Annars kunde vi lika gärna använda Rubel eller någon annan valuta som pengar.

Sen så kan vi skapa exakta kopior av bitcoins protokoll när vi vill. Vi ser en massiv inflation av kryptovalutor just nu. Om nu kryptovalutor fortfarande är hypat om 10 år så kanske Ethereum eller något annat är den största och bitcoin har tappat sin hype.
2022-12-27, 13:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Anledningen varför SEK används som betalmedel är eftersom vi alla behöver SEK för att betala våra skatter och avgifter, annars hamnar vi i fängelse.

Annars kunde vi lika gärna använda Rubel eller någon annan valuta som pengar.
Detta är nog den konstigaste invändningen jag har hört. Vet inte var du vill komma, men det blir nog bra...

Citat:
Sen så kan vi skapa exakta kopior av bitcoins protokoll när vi vill. Vi ser en massiv inflation av kryptovalutor just nu. Om nu kryptovalutor fortfarande är hypat om 10 år så kanske Ethereum eller något annat är den största och bitcoin har tappat sin hype.
Inflation i olika kryptovalutor är förstås inte samma sak som att regeringar printar lokala fiatvalutor.

1 Bitcoin av 21 miljoner, är fortfarande 1 Bitcoin av 21 miljoner, oavsett om du skapar 20 eller 100 miljarder "Bidé coin", det tror jag även du är förståndig nog att inse...
2022-12-27, 14:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Håller med.
Vet dock inte om det var så klart för Kebab som kom med invändningen ovan där han fick det att låta som att en valuta med 10%-80% årlig inflation är samma sak som en valuta med 0% inflation på 1000 år.
Du debatterar mycket ohederligt som vanligt och försöker släta över dina korkade uttalanden.

Diskussionen handlade alltså om man kan tjäna på att hålla bitcoin utan att någon annan blir fattigare (alltså ett nollsummespel). För att detta ska vara möjligt måste bitcoin generera värde. Det är solklart att bitcoin inte gör detta.
2022-12-27, 14:41
Medlem
Citat:
Detta är nog den konstigaste invändningen jag har hört. Vet inte var du vill komma, men det blir nog bra...

Inflation i olika kryptovalutor är förstås inte samma sak som att regeringar printar lokala fiatvalutor.

1 Bitcoin av 21 miljoner, är fortfarande 1 Bitcoin av 21 miljoner, oavsett om du skapar 20 eller 100 miljarder "Bidé coin", det tror jag även du är förståndig nog att inse...

1. Att bitcoin inte går att likställa med SEK, då SEK är något vi behöver medans Sverige eller övriga världen inte hade påverkats om alla bitcoins försvann imorgon.

2. 1 bitcoin är fortfarande bara en digital tulpan av oändligt många digitala tulpaner.
2022-12-27, 14:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
1. Att bitcoin inte går att likställa med SEK, då SEK är något vi behöver medans Sverige eller övriga världen inte hade påverkats om alla bitcoins försvann imorgon.
Tror INGEN likställer Bitcoin med SEK eller någon annan fiat rakt av.

Citat:
2. 1 bitcoin är fortfarande bara en digital tulpan av oändligt många digitala tulpaner.
Reductio ad absurdum
Du kan fortsätta påpeka detta, men det tar dig ingen vart.
2022-12-27, 18:26
Medlem
Citat:
Sen måste personerna deklarera och eventuellt betala skatt på sina digitala tulpaner.

Du förstår väl själv att anledningen till att vi inte kan göra banköverföringar på direkten till utlandet är på grund utav regleringar för att förhindra ekonomisk brottslighet och terrorism? Det sitter inte i teknologin. Det är ju bara en tidsfråga innan man inför samma typ av regelverk för tulpan-transaktioner.

Regelverk hit och regelverk dit. Inga regelverk kan hindra någon att skicka bitcoin till vem man vill, när man vill, vart man vill.

Regelverk av detta slag kan användas mot banker, eftersom de är centraliserade artonhundratalskolosser med en ansvarig ledning.

Dock är det inte alls bara regelverket som saktar ner och fördyrar internationella transaktioner, utan det är 1800-talssystemet som sådant som inte kan gå så mycket snabbare, när det handlar om olika banker i olika delar av världen.
2022-12-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
I dessa delar av världen brukar folk redan idag använda t ex dollar.

De har inget behov av en ”valuta” som fungerar ännu sämre i alla avseenden.

Och då är det i så fall överlägset med en tokeniserad dollar, som du kan överföra på 10 sekunder till vem som helst i världen med full settlement, när som helst på dygnet, utan att behöva använda banker eller andra mellanhänder.
2022-12-27, 19:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Och då är det i så fall överlägset med en tokeniserad dollar, som du kan överföra på 10 sekunder till vem som helst i världen med full settlement, när som helst på dygnet, utan att behöva använda banker eller andra mellanhänder.
Jaha, du menar så att man kan tvätta pengar och syssla med andra ekobrott? Vad är annars skillnaden mot hur dollar fungerar idag?
2022-12-27, 20:39
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jaha, du menar så att man kan tvätta pengar och syssla med andra ekobrott? Vad är annars skillnaden mot hur dollar fungerar idag?
Ja, det går att göra med SEK och USD också.

Kan du skicka SEK och USD till andra sidan jorden på millisekunder till en avgift nära noll utan att blanda in en tredje betrodd part? Nej. Kan man göra det med bitcoin? Ja.
2022-12-27, 21:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Ja, det går att göra med SEK och USD också.

Kan du skicka SEK och USD till andra sidan jorden på millisekunder till en avgift nära noll utan att blanda in en tredje betrodd part? Nej. Kan man göra det med bitcoin? Ja.
Du fick alldeles nyss en förklaring till varför saker fungerar som de gör. Detta har tagits upp massvis med gånger tidigare.
Citat:
Du förstår väl själv att anledningen till att vi inte kan göra banköverföringar på direkten till utlandet är på grund utav regleringar för att förhindra ekonomisk brottslighet och terrorism? Det sitter inte i teknologin. Det är ju bara en tidsfråga innan man inför samma typ av regelverk för tulpan-transaktioner.
2022-12-27, 21:15
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du fick alldeles nyss en förklaring till varför saker fungerar som de gör. Detta har tagits upp massvis med gånger tidigare.
Jag ser förklaringen och jag godtar inte att någon annan bestämmer om jag får skicka eller ta emot pengar. Du kanske är okej med det men inte jag.
2022-12-27, 21:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag ser förklaringen och jag godtar inte att någon annan bestämmer om jag får skicka eller ta emot pengar. Du kanske är okej med det men inte jag.
Du kanske inte är okej med att du behöver betala skatter eller följa lagar överhuvudtaget. Du tillhör dock en liten minoritet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in