2022-12-23, 08:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tänker inte ge dig några specialförklaringar. För alla andra är det tydligt vad ”bygga verksamheter kring Bitcoin” kan tänkas betyda. Bra så.
Nej, det är nog inte tydligt för någon men du tänker att varje gång en nyhet nämner ordet "bitcoin" så är det värt att posta här oavsett vad det kan tänkas innebära (eller ens om du har förstått innebörden av det).

Höj nivån, snälla.
2022-12-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Jag vet, personligen, personer som tjänat mycket pengar på krypto som äcklas av branschen och inte tror att det är en hållbar bransch.

Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson

Tycker bilbranschen är äcklig men vet personer som har tjänat mycket pengar på det trots att det förstör jordens natur som inte är hållbar förevigt.

Alla som har förstått en smula av hur banksystemet fungerar vet att bostadsmarknaden är motbjudande och ohållbar, men i den har många icke desto mindre bott sig till en förmögenhet.

Det finns alla möjliga människor i bitcoin, åtminstone under hausseperioder. Jag vill minnas en dansk bankir som köpte för en större summa runt 1000 dollar/BTC och sålde runt 5000 dollar/BTC och troligen tyckte han var jättesmart. Han kan jag tänka mig fortfarande inte har förstått mycket om bitcoin och kanske kan uttala sig förklenande om den.
2022-12-23, 12:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Alla som har förstått en smula av hur banksystemet fungerar vet att bostadsmarknaden är motbjudande och ohållbar, men i den har många icke desto mindre bott sig till en förmögenhet.
Att framhäva prisbubblor som ett argument för att köpa bostad (istället för att man t ex faktiskt behöver en villa att bo i) är precis lika idiotiskt som att göra samma sak med bitcoin.

Skillnaden är att det finns verklig nytta av en villa som man kan bo i, men ingenting hos bitcoin.
2022-12-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Att framhäva prisbubblor som ett argument för att köpa bostad (istället för att man t ex faktiskt behöver en villa att bo i) är precis lika idiotiskt som att göra samma sak med bitcoin.

Skillnaden är att det finns verklig nytta av en villa som man kan bo i, men ingenting hos bitcoin.

I en grundligt fiatiserad ekonomi som den vi lever i nu är det bubblor och felinvesteringar överallt. Man vet i dag priset av allting men inte värdet av någonting, som en vis man uttryckte det. Bitcoin är ett försök att lösa problemet i grunden.

För den som inte har förstått hur dagens fiatsystem fungerar eller hur bitcoin fungerar, så kan jag förstå att bitcoin framstår som en bubbla och felinvestering bland alla andra bubblor och felinvesteringar, bara mer svårartad och absurd.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-23 kl. 12:39.
2022-12-23, 13:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
I en grundligt fiatiserad ekonomi som den vi lever i nu är det bubblor och felinvesteringar överallt. Man vet i dag priset av allting men inte värdet av någonting, som en vis man uttryckte det. Bitcoin är ett försök att lösa problemet i grunden.

För den som inte har förstått hur dagens fiatsystem fungerar eller hur bitcoin fungerar, så kan jag förstå att bitcoin framstår som en bubbla och felinvestering bland alla andra bubblor och felinvesteringar, bara mer svårartad och absurd.
Du är nästan framme i tanken. Men det är såklart tydligt att bitcoin är en av dessa (kanske den största) prisbubblor.
2022-12-23, 13:13
Medlem
Citat:
Du är nästan framme i tanken. Men det är såklart tydligt att bitcoin är en av dessa (kanske den största) prisbubblor.

Det är ganska lätt att sätta sig in i hur ni fiatentusiaster tänker, även om jag inte ser det som en genomtänkt hållning.

Ta som en intellektuell övning att försöka leka med tanken att bitcoin förr eller senare faktiskt kan komma att ersätta alla fiatvalutor i hela världen. Då kommer du kanske kunna höja nivån på din argumentation något, om inte annat.
2022-12-23, 13:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är ganska lätt att sätta sig in i hur ni fiatentusiaster tänker, även om jag inte ser det som en genomtänkt hållning.

Ta som en intellektuell övning att försöka leka med tanken att bitcoin förr eller senare faktiskt kan komma att ersätta alla fiatvalutor i hela världen. Då kommer du kanske kunna höja nivån på din argumentation något, om inte annat.
Är det så binärt i din tankevärld? Antingen är man bitcoin-maximalist eller "fiatentusiast"? Inte konstigt att det går så snett ibland då.
2022-12-23, 13:18
Medlem
Citat:
Är det så binärt i din tankevärld? Antingen är man bitcoin-maximalist eller "fiatentusiast"? Inte konstigt att det går så snett ibland då.

Ok, det var lite tillspetsat. Ändra till bitcoinkritiker och påbörja övningen.
2022-12-23, 13:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok, det var lite tillspetsat. Ändra till bitcoinkritiker och påbörja övningen.
Jag har redan genomfört denna övning massvis med gånger. Därför har jag så många invändningar som ingen i dessa diverse trådar ännu har kunnat besvara.
2022-12-23, 13:24
Medlem
Citat:
Jag har redan genomfört denna övning massvis med gånger. Därför har jag så många invändningar som ingen i dessa diverse trådar ännu har kunnat besvara.

Ok, en första fråga då. Ponera att bitcoin till slut faktiskt lyckas bli den dominerande formen av pengar i världen, om låt säga hundra år. Är det då korrekt att säga att bitcoin i dag är bara en bubbla?
2022-12-23, 13:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok, en första fråga då. Ponera att bitcoin till slut faktiskt lyckas bli den dominerande formen av pengar i världen, om låt säga hundra år. Är det då korrekt att säga att bitcoin i dag är bara en bubbla?
Det är en intetsägande fråga. Det är som att ställa frågan "Ponera att du är världsmästare på 100 meter. Är du snabb på att springa då?"
2022-12-23, 13:33
Medlem
Citat:
Det är en intetsägande fråga. Det är som att ställa frågan "Ponera att du är världsmästare på 100 meter. Är du snabb på att springa då?"

Ok, jag ger upp. Fortsätt du med ditt inkrökta trollande, om du gillar det bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in