Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Du har rätt. Av alla butiker i hela världen så kan man ju faktiskt betala på bitcoin beach, ett PR-jippo sponsrat av crypto bros.
Vilken sjukt onödig poäng att fastna vid.
Kan vi nu återgå till den avgörande frågan? Påminnelse:
Bra. Bitcoin beach var bara ett exempel och det finns fler en enda butik som accepterar bitcoin. Starkt av dig att erkänna att du spred ett felaktigt påstående. Hoppas på korrekta påståenden framöver. Då finns det en chans att man kan ha en akademisk diskussion med dig.
Jag svarar gärna på frågan, du har dock aldrig ställt den till mig förrän nu. I det hypotetiska fallet då bitcoin är värt noll så är det per definition värdelöst. Svårare än så är det inte för mig.
Däremot är jag helt övertygad om att bitcoin aldrig kommer bli värdelöst under min levnad. Skulle priset gå ner till nära noll så hade jag köpt alla bitcoin på marknaden. Det räcker att en till på jorden resonerar så för att bitcoin ska ha ett värde. Det räcker med att en enda gammal skitdator står och minear för att nätverket ska fungera. Så i ditt hypotetiska men extremt osannolika fall är det värdelöst. Detsamma gäller för USD eller SEK också. Ingen skillnad där. Inneboende värde är en subjektiv term inom filosofin och har väldigt lite att göra med något som handlas på en marknad.
Nu har jag svarat på din fråga. Svara då på min.
Att värdelöst betyder att priset är 0 är en självklarhet. Är bitcoin värdelöst nu?