2022-12-08, 20:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
1. Du påstår att man inte kan växla värdelösa bitcoin till dollar.
2. Du påstår att bitcoin är värdelöst idag.
3. Man kan bevisligen växla bitcoin till dollar idag.
Does not compute. Vilken punkt är felaktig? Alla kan inte vara sanna.
Du läser som en lågstadieelev.

Det jag skrev var: om priset på bitcoin är 0, hur ska du kunna växla det till dollar?
2022-12-08, 20:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du bad mig nämna en butik.
För det första bad jag inte dig utan Leaston. Jag ville ha en lista på butiker som tar emot bitcoin. Du nämnde bitcoin beach.

Jag tror att du bevisade poängen som jag var ute efter där.
2022-12-08, 20:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi är eniga att Bitcoin är värt 0, i ditt hypotetiska scenario där Bitcoin är värt 0.
På samma sätt är dollar värt 0, i ett hypotetiskt scenario där dollar är värt 0.

Vet inte vart vi kommer med att postulera dessa hypotetiska scenarion, för Bitcoin är värt 17000 dollar, och en dollar är värt 0.000058 Bitcoin i den objektiva värld vi tvingas dela med varandra.

Du har fortfarande misslyckats med att ge en motivering för bitcoins värde som inte är beroende av dess pris.

Detta är varför jag ställde upp den hypotetiska frågan där prisnivån är 0.

Jag tror att du förstår detta mycket väl men du kan inte svara på frågan och försöker slingra dig.
2022-12-08, 20:57
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du läser som en lågstadieelev.

Det jag skrev var: om priset på bitcoin är 0, hur ska du kunna växla det till dollar?
Du skrev inte ”om priset på bitcoin är 0, hur ska du kunna växla det till dollar?”
Du skrev:
Citat:
Du kan inte växla värdelösa bitcoins till eller från dollar. Ingen köper dem såklart.
Står du fast vid det påståendet? Om ja, så är inte bitcoin värdelöst nu eftersom man bevisligen kan växla det till dollar nu.
2022-12-08, 20:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du skrev inte ”om priset på bitcoin är 0, hur ska du kunna växla det till dollar?”
Du skrev:

Står du fast vid det påståendet? Om ja, så är inte bitcoin värdelöst nu eftersom man bevisligen kan växla det till dollar nu.
När jag i det sammanhanget använde ordet "värdelöst" så innebar det alltså där priset är 0. Jag tror att det var ganska tydligt för alla.
2022-12-08, 21:01
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
För det första bad jag inte dig utan Leaston. Jag ville ha en lista på butiker som tar emot bitcoin. Du nämnde bitcoin beach.

Jag tror att du bevisade poängen som jag var ute efter där.
Se inlägg #4843. Du citerade mig, inte Leaston.

Jag har nu nämnt en butik som tar emot bitcoin. Står du då fortfarande fast vid påståendet att ”du kan egentligen inte betala någonstans med bitcoin.”? Om ja, hur går då betalningarna på bitcoin beach till?
2022-12-08, 21:02
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
När jag i det sammanhanget använde ordet "värdelöst" så innebar det alltså där priset är 0. Jag tror att det var ganska tydligt för alla.
Att värdelöst betyder att priset är 0 är en självklarhet. Är bitcoin värdelöst nu?
2022-12-08, 21:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Se inlägg #4843. Du citerade mig, inte Leaston.

Jag har nu nämnt en butik som tar emot bitcoin. Står du då fortfarande fast vid påståendet att ”du kan egentligen inte betala någonstans med bitcoin.”? Om ja, hur går då betalningarna på bitcoin beach till?
Ja, jag står fast vid att man egentligen, dvs i praktiken inte kan betala med bitcoin i butik.

Kan antingen du eller Leaston nu svara på frågan som ställts så många gånger om? Det känns ju lite avgörande för hela er argumentation överlag.
2022-12-08, 21:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ja, jag står fast vid att man egentligen, dvs i praktiken inte kan betala med bitcoin i butik.

Kan antingen du eller Leaston nu svara på frågan som ställts så många gånger om? Det känns ju lite avgörande för hela er argumentation överlag.
Det var inte alls det du skrev. Du skrev ”du kan egentligen inte betala någonstans med bitcoin.”?
Det påståendet är felaktigt.

Du kan egentligen köpa min soffa för bitcoin. Det är ett sant uttalande. Du kan i praktiken betala med bitcoin på bitcoin beach. Det är också ett sant uttalande.

Står du fast vid att ”du kan egentligen inte betala någonstans med bitcoin.”? Du kan säga att det var felaktigt och att du vill revidera det uttalandet.

Vilken fråga ska jag svara på?
2022-12-08, 21:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det var inte alls det du skrev. Du skrev ”du kan egentligen inte betala någonstans med bitcoin.”?
Det påståendet är felaktigt.

Du kan egentligen köpa min soffa för bitcoin. Det är ett sant uttalande. Du kan i praktiken betala med bitcoin på bitcoin beach. Det är också ett sant uttalande.

Står du fast vid att ”du kan egentligen inte betala någonstans med bitcoin.”? Du kan säga att det var felaktigt och att du vill revidera det uttalandet.

Vilken fråga ska jag svara på?
Du har rätt. Av alla butiker i hela världen så kan man ju faktiskt betala på bitcoin beach, ett PR-jippo sponsrat av crypto bros.

Vilken sjukt onödig poäng att fastna vid.

Kan vi nu återgå till den avgörande frågan? Påminnelse:
Citat:
Skriv sedan en motivering till bitcoins värde som gäller fortfarande även om/när priset är 0. Då har du beskrivit ett inneboende värde.
2022-12-08, 21:25
Medlem
Leastons avatar
Ikväll har kebabmedpommes alltså lärt oss:

#1 Bitcoin är värdelöst, för att OM priset på Bitcoin är 0 så kan man inte växla det till dollar.
#2 Dollar är inte värdelöst, för priset på dollar är inte 0.

I morgon blir det nya lektioner hoppas jag.
2022-12-08, 21:29
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du har rätt. Av alla butiker i hela världen så kan man ju faktiskt betala på bitcoin beach, ett PR-jippo sponsrat av crypto bros.

Vilken sjukt onödig poäng att fastna vid.

Kan vi nu återgå till den avgörande frågan? Påminnelse:
Bra. Bitcoin beach var bara ett exempel och det finns fler en enda butik som accepterar bitcoin. Starkt av dig att erkänna att du spred ett felaktigt påstående. Hoppas på korrekta påståenden framöver. Då finns det en chans att man kan ha en akademisk diskussion med dig.

Jag svarar gärna på frågan, du har dock aldrig ställt den till mig förrän nu. I det hypotetiska fallet då bitcoin är värt noll så är det per definition värdelöst. Svårare än så är det inte för mig.

Däremot är jag helt övertygad om att bitcoin aldrig kommer bli värdelöst under min levnad. Skulle priset gå ner till nära noll så hade jag köpt alla bitcoin på marknaden. Det räcker att en till på jorden resonerar så för att bitcoin ska ha ett värde. Det räcker med att en enda gammal skitdator står och minear för att nätverket ska fungera. Så i ditt hypotetiska men extremt osannolika fall är det värdelöst. Detsamma gäller för USD eller SEK också. Ingen skillnad där. Inneboende värde är en subjektiv term inom filosofin och har väldigt lite att göra med något som handlas på en marknad.

Nu har jag svarat på din fråga. Svara då på min.
Att värdelöst betyder att priset är 0 är en självklarhet. Är bitcoin värdelöst nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in