Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
"Marknaden är stark" samtidigt som vi ser en snabbare nedgång än 90talskrisen och 2008kraschen i USA. Samtidigt som effekten av ränteökningarna inte ens har börjat synas på folks månadskostnader 😂

"rekreativt", enkelt att klaga på folks läsförståelse när skrivförmågan är sisådär va?

Märks att vissa försöker sälja lägenheter alltså.
Jag tycker marknaden är oerhört svag, om 2-3års uppgång kan utraderas på ett halvår innan faktiska ränteläget knappt ändrats.

De ljuger för sig själva, önskar väl ett gudomligt ingripande för att rädda fallet. Den fulla effekten av ränteuppgångarna har inte börjat synas i realekonomin vad gäller företagens vinster, som kommer börja ta rejält med stryk kommande kvartal. Det är först då vi börjar se varsel tillta ordentligt. Jag förstår att man kan ha en bullish läggning och se saker från den ljusa sidan, men någonstans måste man landa i verkligheten. Däremot tror jag vi kommer få ett fint rally när FED pausar räntehöjningarna. Senast 2008 gick S&P 500 upp ca 50% innan "säkringen gick". Stoppar hellre pengarna där än i en villa för tillfället.
Citera
2022-12-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Men kära lilla vän, bli inte ännu mer upprörd nu.

Det här är ett diskussionsforum på internet, inte en vetenskaplig avhandling eller akademisk disputation.

Det finns givetvis många som tror på nollräntans återkomst. Kanske 10, 10 000 eller 1 000 000 personer bara i Sverige. Bara för att någon påstår det på internet utan en "KÄLLA PÅ DET" behöver du inte bli upprörd och skriva en massa onödiga inlägg i tråden.

Ha en trevlig kväll och ta det lugnt nu. Puss.

Lite mer OnTopic för att inte bara hålla på med detta trams så är det intressant att se på SEBs senaste boprisindikator. Snart slår den rekord i att ligga i negativt territorium under en sammanhängande period:

https://webapp.sebgroup.com/mb/mblib.nsf/alldocsbyunid/4A3930113BBC779AC12589160023F9C9/$FILE/boprisindikatorn_2212.pdf

Folk tror alltså på fortsatt fallande priser över det kommande året, trots att de redan fallit 15%.

Ingen bad dig om en källa.
Ingen har påtalat något om en akademisk disputation.
Allra minst jag.
Det är du som gör dig till åtlöje med ditt svammel om triggered. Fjant.
Det enda jag undrat är, vilka dessa ”många” är. En mycket enkel fråga.

Det väldigt lustiga i det du nu skriver, och faktiskt källhänvisar till går ju dock rätt mycket stick i stäv med ditt ”nollräntepåstående”

Boprisindikatornerna tror på fallande priser (precis som ungefär alla andra på jordklotet) samtidigt du påstår det är ”många” som tror på nollränta.

Då kommer man ju osökt in på - Hur ska du egentligen ha det?
Man blir lätt förvirrad
Tror folket på nollränta?
Eller tror man på fallande bopriser?

Exakt vad vill du ha sagt med boprisindikatorn i denna diskussion med mig?
Det går nämligen emot det du säger om att många tror på nollränta.
Citera
2022-12-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Villor hela sverige gick upp drygt 45% mellan våren 2020 och våren 2022. Hur många andra perioder kan du se en uppgång på över 40% över knappt 2 år?

De som köpte våren 2020 kan i dagens marknad sälja för 20% vinst.

Utveckling HOXHOUSESWE under 23 månader
2005-07 -- 2007-06: +26%
2013-12 -- 2015-11: + 31%
2020-04 -- 2022-03: +31% (botten till topp, 23 månader)

Uppgången vid 2013 fortsatte dessutom i flera år till om än lite långsammare.

Det kanske är tid att kasta in handuken när det gäller siffror, det verkar ju ändå aldrig blir rätt när du försöker.
Senast redigerad av trickget 2022-12-26 kl. 22:49.
Citera
2022-12-27, 01:02
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Fast det är en högst rimlig argumentation. Trådens stjärnor hävdar konstant att det "egentligen" går att bygga mycket billigare än de giriga byggbolagen. Samma stjärnor känner alla hantverkare i Bredäng eller dylikt som fakturerar 250 kr per timme. Att massanställa dessa hantverkare att bygga hus vore ju rena guldgruvan

Om alla äger en fullt duglig vinterjacka, och priserna på nya vinterjackor är 50 000 kr så kommer efterfrågan på nya vinterjackor vara väldigt nära 0. Vill man sälja i kvantiteter så måste man gå ner i pris eller vänta tills att lönerna möjliggör att betala 50 000 kr.

De som villl ha en ny vinterjacka idag får tills vidare nöja sig med den man har eller köpa en begagnad.

Vad det kostar att producera en ny vinterjacka är irrelevant om folk inte har råd.

Liksom priset på nyproduktion.
Citera
2022-12-27, 05:23
Medlem
foxxis avatar
Vad för styrränta behöver finnas på plats för att nyproduktion ska vara attraktivt igen? I mitt område så har ändå 15 bostäder av 100 sålt sedan Rb höjde till 2,5% med plan upp till 3% blandat 1-4or och 2021-priser.

Jag tror runt 2-2,5% styrränta med stabilitet på markanden och i världen, kan locka köpare igen.
Där är vi under 2024.
Citera
2022-12-27, 07:07
Medlem
Då verkar BR vara nere under 100k i Sthlms innerstad på månadsbasis trots att BLT brukar yra om att priserna inte kan gå ned i attraktiva områden.
Citera
2022-12-27, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vad för styrränta behöver finnas på plats för att nyproduktion ska vara attraktivt igen? I mitt område så har ändå 15 bostäder av 100 sålt sedan Rb höjde till 2,5% med plan upp till 3% blandat 1-4or och 2021-priser.

Jag tror runt 2-2,5% styrränta med stabilitet på markanden och i världen, kan locka köpare igen.
Där är vi under 2024.

Beror på vilken prisklass vi pratar om? Styrränta på 2.5% bör ju betyda en bolåneränta omkring 4%. Normal medelklass lön på kanske 30 kkr/månad gör nog att ett par med två barn kan köpa för 2-3 miljoner (inklusive föreningslån eventuellt) och fortfarande ha hyfsat med pengar till annan konsumtion då.

Det handlar dock inte främst om vad man har råd med utan om att folk börjar inse att maxbelåning inte är ett vinnande koncept då priserna kan stå still eller till och med sjunka lite. Försvinner hetsen kanske folk börjar efterfråga hyresrätter istället i större utsträckning?
Citera
2022-12-27, 07:33
Medlem
Det är inte dåligt med svammel som du lyckas producera

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det är helt riktigt på lång sikt. En kraftig räntehöjningsperiod från CB kan däremot få köpare att avvakta. Tillfälligt.
Så hur väl korrelerar det med ditt "Bostadspriserna har inget med räntor att göra" med det? Svar, det gör det inte.

En låg ränta gör att det är billigare att låna. Mer pengar kommer i omlopp och priserna tenderar att stiga. Hög ränta och folk lånar mindre varav priserna oftast kommer vara lägre. Är tydligen överkurs för dig i logik. Bättre lycka till nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så här skrev jag:
Jag tvivlar på att elpriset kommer stiga speciellt mycket. Tillfälligt kanske, men inte på sikt.
Stiger det kommer produktionen bara öka och då faller priset tillbaka.

Idag kan osubventionerade nya vindkraftverk ge bra elpris. Och det kommer minska ytterligare med åren. Regeringen har också beslutat om att ta bort elcertifikaten. Finns inte skäl att ha kvar de.
Och blir det stora variationer i elpris kommer mer pumpkraft byggas. Och annan energilagring.

Och det är helt riktigt. Det är helt orimligt att priserna kan ligga långt över produktionskostnad över tiden.
De kommer pressas ned till 32 öre/kWh plus någon marginal.
Det enda som kan hindra det är att överheten obstruerar, och hindrar ny elproduktion. Det sker också, men det kommer man väl ge upp med tiden.
.
Så elförsörjning skall komma från vindkraft? Hur många tycker du skall byggas de närmsta 10 åren för att elbehovet i Sverige skall täckas? Vi borde både kunna enas om Sverige har ett energibehov? Så för att använda ditt resonemang. Varför startar du inte en vindkraftspark då? Borde ju vara bra business. Sen är problemet med er miljöpartister/Putinkramare, vad tror du händer när det inte blåser?

Du var helt rätt här med va?
"Globala räntor har fallit stadigt i 40 år
Blir väl lite intressant hur det går. Men jag tror på 0 i sidled i 5 år iaf. Kanske 10 år."
Senast redigerad av DattMamon666 2022-12-27 kl. 08:23.
Citera
2022-12-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Utveckling HOXHOUSESWE under 23 månader
2005-07 -- 2007-06: +26%
2013-12 -- 2015-11: + 31%
2020-04 -- 2022-03: +31% (botten till topp, 23 månader)

Uppgången vid 2013 fortsatte dessutom i flera år till om än lite långsammare.

Det kanske är tid att kasta in handuken när det gäller siffror, det verkar ju ändå aldrig blir rätt när du försöker.

Nu använde jag husmask den här gången men för all del.

De andra två perioderna du har använt har du startat i årets i särklass svagaste månader för hus, Juli och december för att få effekt. Om du hade börjar mäta en månad senare eller tidigare för att undvika juli/december hade det sett helt annorlunda ut.

Utan att ha kollat så har jag otroligt svårt att se att du kan hitta en uppgång likt den vi hade över 2 år mars 2020-mars 2022 under samma månadsspann. Dessutom så är ju en uppgång 2020 betydligt mer dramatisk än 2005 eller 2013 då priserna var mycket lägre.
Senast redigerad av flanders 2022-12-27 kl. 08:54.
Citera
2022-12-27, 09:26
Medlem
Citat:
Nu använde jag husmask den här gången men för all del.

De andra två perioderna du har använt har du startat i årets i särklass svagaste månader för hus, Juli och december för att få effekt. Om du hade börjar mäta en månad senare eller tidigare för att undvika juli/december hade det sett helt annorlunda ut.

Utan att ha kollat så har jag otroligt svårt att se att du kan hitta en uppgång likt den vi hade över 2 år mars 2020-mars 2022 under samma månadsspann. Dessutom så är ju en uppgång 2020 betydligt mer dramatisk än 2005 eller 2013 då priserna var mycket lägre.

Du kanske skulle kolla istället för att fortsätta göra bort dig.

2013-11 -- 2015-11: +29%
2020-03 -- 2022-03: +29%

Vilken månad uppgången börjar och slutar i spelar ju ingen roll.

Om du av någon oförklarlig anledning måste mäta mars till mars. Kanske för man inte kan erkänna att man har fel. Så finns tex

2005-03 -- 2007-03: +25%
2014-03 -- 2016-03: +26%
Senast redigerad av trickget 2022-12-27 kl. 09:56.
Citera
2022-12-27, 09:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Intressant, såg ett objekt som kommit ut i Sthlm som är närmast identiskt som ett som en bekant var och budade på vinter 2022. Det gick för 6,5 milj, dock med renoveringsbehov av badrummen.
Utgångspris 5,5 milj då och samma nu.
Det blir intressant att se vart det slutar?
Citera
2022-12-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Då verkar BR vara nere under 100k i Sthlms innerstad på månadsbasis trots att BLT brukar yra om att priserna inte kan gå ned i attraktiva områden.

Stämmer bra. Dessutom stängde veckan på 95 216 SEK/m2 - sämsta veckan sedan juli 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in