Citat:
Ursprungligen postat av
DattMamon666
Men trådens expert har ju sagt
"Bostadspriserna har inget med räntor att göra. Det är något av en vandringssägen"
Och det är helt riktigt på lång sikt. En kraftig räntehöjningsperiod från CB kan däremot få köpare att avvakta. Tillfälligt.
Att räntor skulle kunna hålla bostadspriser långt över produktionskostnad är just en vandringssägen. Som ivrigt har omhuldats av svammelmakare i forumet i över 10 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
DattMamon666
"Jag tvivlar på att elpriset kommer stiga speciellt mycket.
Stiger det kommer produktionen bara öka och då faller priset tillbaka."
Så här skrev jag:
Jag tvivlar på att elpriset kommer stiga speciellt mycket. Tillfälligt kanske, men inte på sikt.
Stiger det kommer produktionen bara öka och då faller priset tillbaka.
Idag kan osubventionerade nya vindkraftverk ge bra elpris. Och det kommer minska ytterligare med åren. Regeringen har också beslutat om att ta bort elcertifikaten. Finns inte skäl att ha kvar de.
Och blir det stora variationer i elpris kommer mer pumpkraft byggas. Och annan energilagring.
Och det är helt riktigt. Det är helt orimligt att priserna kan ligga långt över produktionskostnad över tiden.
De kommer pressas ned till 32 öre/kWh plus någon marginal.
Det enda som kan hindra det är att överheten obstruerar, och hindrar ny elproduktion. Det sker också, men det kommer man väl ge upp med tiden.
Om inte får man väl säga att folket ber om höga elpriser och då får folket det.
Det jag förutsatte var att folket inte vill ha höga elpriser.
Det DattMamon666 ägnar sig åt är att visa hur illa det går när man inte förstår kontext i vilket något skrivs. Det är inte särskilt framgångsrikt om man säger så.