2022-12-21, 18:43
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
du har ju bundit räntan på 1% vilket jag sagt åt dom andra idioterna i tråden att göra men de lyssnar inte. de tycker att 5% rörlig ränta är mindre än 1% bunden ränta. och de kommer lida av denna dumhet.
I somras när tråden startades var det inte möjligt för vem som helst att binda ett bolån till 1%. Jag gjorde det under vintern/våren. Känns jävligt skevt att du vill att andra ska lida bara för att de väljer att inte binda sina lån (vilket inte är en självklarhet, varken nu eller i somras).
Senast redigerad av lugna ner dig 2022-12-21 kl. 18:46.
Citera
2022-12-21, 19:04
Medlem
Känns som om de flesta ekonomitrådar på flashback enbart handlar om "jag vet bäst, hoppas det går åt helvete för er andra"
Citera
2022-12-21, 19:15
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrsson
Känns som om de flesta ekonomitrådar på flashback enbart handlar om "jag vet bäst, hoppas det går åt helvete för er andra"

Flashback är starkt överrepresenterat bland män runt 30-40. Man kan ana en överrepresentation av ensamstående och boende i hyresrätt. Då förefaller det naturligt att man dras till sådana här trådar som flugor till skit.

Alla feminina instinkter av omhändertagande och empati är obefintliga när man blandar in anonymiteten
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-12-21 kl. 19:20.
Citera
2022-12-21, 21:16
Medlem
moderator-hatarens avatar
Band 4 år till 4.07
Citera
2022-12-21, 21:48
Medlem
Band på 2 år till 2.7%.Går ut våren 2024. Fast 2% skillnad i högre ränta för mig gör kanske 700-800 kr. Är ganska lågt belånad faktiskt. Men Jag har bott här ett tag och gick in med lite pengar från tidigare affärer. Investerat i lite förbättringar i huset också. Köpte för 2,5 och skulle väl få 3,6 eller 3,8 idag om jag sålde. Knappt 1,2 miljoner i lån. Investerat ca 300k under snart 11 år.

Jag har vänner med betydligt mer i lån. Deras stora bekymmer är inte lånen. De säger själva att de hade klarat matpriser som gått upp 20% och 5-6% i ränta utan problem. Men att det i kombination med elpriser, drivmedelspriser och allt annat som rusar blir lite påfrestande. Fasta månadskostnader som för 3 år sen var 15k för en familj med 2 barn och 2 vuxna, 2 bilar, husdjur, aktiviteter och skit är numera en månadskostnad på 25-30k. Det är inte normalt. Det har aldrig hänt i svensk historia någonsin. Att förvänta sig att folk ska ha kalkylerat för det är sinnessjukt.
Däremot ska de kunna klara lite räntehöjningar och högre matkostnader utan problem.
Citera
2022-12-22, 01:05
Medlem
wrathexs avatar
Ni som ej bundit räntan än bör nog ej göra det, lär komma en period där den rörliga räntan är relativt hög, dock så tjänar ni på det i det långa loppet då de som bundit sig på 3,5-4% sitter på samma ränta fram till år 2025.

Vi kommer att gå ner till 2-3 % år 2025 så håll ut bara.
Citera
2022-12-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
det här åldrades ju bra! hoppas ni lider nu och under 2023.

Med tanke på att min rörliga ränta fortfarande är lägre än vad den bundna räntan låg på då tycker jag det åldrades väldigt bra. Hade jag följt ditt råd och bundit i somras hade jag alltså haft högre kostnader under hela den perioden och fortfarande haft det, rätt dåligt ekonomiskt val. Men ditt dåliga ekonomiska sinne förklarar väl varför du tror att man skulle lida för att man får betala de räntor som råder nu.
Citera
2022-12-25, 14:11
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Band på 2 år till 2.7%.Går ut våren 2024. Fast 2% skillnad i högre ränta för mig gör kanske 700-800 kr. Är ganska lågt belånad faktiskt. Men Jag har bott här ett tag och gick in med lite pengar från tidigare affärer. Investerat i lite förbättringar i huset också. Köpte för 2,5 och skulle väl få 3,6 eller 3,8 idag om jag sålde. Knappt 1,2 miljoner i lån. Investerat ca 300k under snart 11 år.

Jag har vänner med betydligt mer i lån. Deras stora bekymmer är inte lånen. De säger själva att de hade klarat matpriser som gått upp 20% och 5-6% i ränta utan problem. Men att det i kombination med elpriser, drivmedelspriser och allt annat som rusar blir lite påfrestande. Fasta månadskostnader som för 3 år sen var 15k för en familj med 2 barn och 2 vuxna, 2 bilar, husdjur, aktiviteter och skit är numera en månadskostnad på 25-30k. Det är inte normalt. Det har aldrig hänt i svensk historia någonsin. Att förvänta sig att folk ska ha kalkylerat för det är sinnessjukt.
Däremot ska de kunna klara lite räntehöjningar och högre matkostnader utan problem.

Det är helt klart elpriserna som kommer att knäcka kamelens rygg. Politikerna verkar bara titta på. Media verkar mest tycka att det är roligt.
Citera
2022-12-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie

1,2 milj i lån 2% ränta kostar 2000kr i mån
1,2 milj i lån 4% ränta kostar 4000kr i mån

Du skrev att skillnaden bara skulle bli 700-800kr mer...
Citera
2022-12-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrathex
Ni som ej bundit räntan än bör nog ej göra det, lär komma en period där den rörliga räntan är relativt hög, dock så tjänar ni på det i det långa loppet då de som bundit sig på 3,5-4% sitter på samma ränta fram till år 2025.

Vi kommer att gå ner till 2-3 % år 2025 så håll ut bara.

Menar du att styrräntan kommer ligga på 2,% år 2025 eller boräntan ?
Citera
2022-12-25, 16:28
Medlem
wrathexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Menar du att styrräntan kommer ligga på 2,% år 2025 eller boräntan ?

Boräntan
Citera
2022-12-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrathex
Boräntan

Då tror du alltså att styrräntan kommer ligga nära 0,75% - 1% igen ?

Jag tror tyvärr att styrräntan kommer mer ligga kring 2% och boräntan 3-4% även 2024-2025...

Har svårt att tro att Riksbanken återigen lägger sig så lågt som under 1% om inget stort händer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in