2022-12-23, 20:30
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Tänk när barn - en liten 5-årig pojk t.ex. - ritar en teckning. En teckning som föreställer när barn leker tillsammans. Och du ser, att på teckningen har pojken ritat in 1 eller 2 barn med mörk hy.

Är barnet som ritat teckningen PK då? Eller reflekterar han bara verkligheten som den ser ut, utan baktanke?

Homosexualistet har alltid funnits, kommer alltid finnas, likadå människor med fler hudpigment än andra. Det är ingen manipulativ PK-indoktrinering när man skildrar verkligheten som den ser ut. Jag har jobbat med media förut, och de flesta där tänker inte ens på att en liten minoritet kan uppfatta saker på det sättet du beskriver. Man 'bara är' och 'bara gör', visar tillvaron som den är och fungerar. Man visar även problem med att resa med tåg, för SJ inte får till saker rätt. Finns ingen baktanke där heller.

Att indoktrinera, det vore mer att basunera ut en annan bild än så som verkligheten ser ut, för att mottagare av den informationen ska vänjas in vid detta som en slags syntetisk målbild (som aldrig kommer finnas). Då kanske man ska utelämna kvinnor ur verklighetsskildringarna? Utelämna folk med mörk hy? rödhöriga kanske? Sjuka människor? Äldre? Skapa värsta sociala apartheiden, genom att förneka specifika människor med olika särdrag, skapa syntetiska ideal som folk ska förvänta sig, som inte stämmer överens med någon verklighet som funnits? Det vore samma sak som att systematiskt aldrig visa en ljushyad person i svensk media och reklam - nånsin.

Recept på katastrof. Folk måste ta och övervinna sina fobier och ta till sig hur världen, verkligheten och livet ser ut och fungerar. Inte sitta hemma som överkänsliga Barbies och gråta över att inte alla är hyper-botoxade med 15 cm midjemått och fyrdubbel F-kupa i TV.
Visst, alla familjekonstellationer som visas i reklamen finns förmodlligen någonstans, men inte i 10 fall av 10 som fallet är i reklamen.
Att måla upp ett ytterlighetsfenomen som normalitet, det är att indoktrinera.
Citera
2022-12-23, 21:58
Medlem
Jag förstår på riktigt inte meningen med tråden. Vad skall diskuteras? En liten lättkränkt människa som ser samhället som fientligt.
Nu har jag blivit tvungen att genomlida lite tv och har i reklamen vare sett bögar, araber eller negrer. Än mindre i tillsammans. Jag tror at TS förmedlar sina komplex i en FB-tråd.
Citera
2022-12-23, 22:35
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
De flesta skiter väl i det och kan inte ens peka ut Sverige på en karta. Typ hälften av världens befolkning bor i ett hörn av Asien och kommer aldrig att se en "svenskproducerad reklamfilm" i hela sina liv.
Jag skiter i att de flesta människorna på jorden inte bryr sig om svensk PK reklam. Jag vänder mig till dem som bor i Sverige då de flesta på FB bor här och inte i Asien.
Citera
2022-12-23, 22:40
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hur kan du förstå det när det är fullständigt fel???

Den reklamare som sätter ett helvitt lyckligt par med helvita barn on display blir utfrusen av regnbågs-etablissemanget på SoFo, så jävla enkelt är det.

Om det skulle locka "bredare kundgrupper" - varför är då MENA-folk underrepresenterade i reklamen?
MENA-folk må vara underrepresenterade i reklamen men är ändå överrepresenterade i förhållande till demografin.
Citera
2022-12-23, 22:45
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Jag förstår på riktigt inte meningen med tråden. Vad skall diskuteras? En liten lättkränkt människa som ser samhället som fientligt.
Nu har jag blivit tvungen att genomlida lite tv och har i reklamen vare sett bögar, araber eller negrer. Än mindre i tillsammans. Jag tror at TS förmedlar sina komplex i en FB-tråd.
Du tror fel om mig. Min poäng är att reklamfilm ensidigt visar en bild av familjekonstellationer som är i minoritet. Jag har en ganska stor bekantskapskrets, hög som låg, och ingen ser ut som i reklamfilmerna. Igenkänningsfaktorn är noll hos de flesta.
Citera
2022-12-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
Du tror fel om mig. Min poäng är att reklamfilm ensidigt visar en bild av familjekonstellationer som är i minoritet. Jag har en ganska stor bekantskapskrets, hög som låg, och ingen ser ut som i reklamfilmerna. Igenkänningsfaktorn är noll hos de flesta.
Det roliga är att hälften som skriver är kränkt av ”pk-reklam” och den andra halvan vägrar att se på ”pk-tv”.
Sorglig sammanslutning av luffare.
På vanlig linjär tv är det ytterst lite homoerotisk, feministisk menareklam
Citera
2022-12-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
All svenskproducerad reklamfilm nuförtiden ska idag ha med ett homopar, svarta (helst tillsammans med en vit partner) samt en morfar från Iran i soffan. Jag förstår att syftet är att locka en bredare kundgrupp, men gör det verkligen det? Är det den bilden av Sverige de flesta tycker är idealet och identifierar sig med? Själv ser jag det som en självutplåning.

På vilket sätt är det självutplåning? Sverige idag ser inte ut som Sverige på 1950-talet, många har utländsk bakgrund. Märkligt om det inte hade synts.
Citera
2022-12-24, 00:33
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
På vilket sätt är det självutplåning? Sverige idag ser inte ut som Sverige på 1950-talet, många har utländsk bakgrund. Märkligt om det inte hade synts.
Absolut, men svenska hushåll består till skillnad från reklamfilmerna inte av 100% homos och invandrare.
Citera
2022-12-24, 00:48
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Om 90% av hushållen inte ser ut som i reklamfilmerna ser jag det som en verklighethetsförnekelse. Observera att det aldrig är en homogen familj från tex. Somalia som är med, utan en salig blandning av homos och etniciteter. Sådant förekommer betydligt mer sällan i verkligheten än i reklamfilm.
Min poäng är alltså den ensidiga exponeringen av en minoritet av familjekonstellationer som få känner igen sig i.
Citera
2022-12-24, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Om reklam med andra än vita gör dig rasist så var du rasist redan innan
Nix, inte rasist. Samma som när det gäller pådyvlad HBQT tjat. Samhället pushar för dessa grupper så de som är vita hetro blir överkörda och omkörda om och om igen. En så enkel sak som att arbetsgivare får lägre kostnader att anställa en nyanländ utan bas svenska knuffar undan svenskar som letar arbete intensivt.
Citera
2022-12-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Nix, inte rasist. Samma som när det gäller pådyvlad HBQT tjat. Samhället pushar för dessa grupper så de som är vita hetro blir överkörda och omkörda om och om igen. En så enkel sak som att arbetsgivare får lägre kostnader att anställa en nyanländ utan bas svenska knuffar undan svenskar som letar arbete intensivt.

Ytterligare en faktor är att om man ser en svart person, homo eller invandrare i reklam så antar man att personen blivit inkvoterad. Detta kan ju knappast vara lustigt för dessa reklamskådespelare heller... Att folk sällan antar de är där för sina kvaliteter som skådespelare.
Citera
2022-12-24, 08:57
Medlem
Citat:
Tror du Sverige har 2 miljoner araber & negrer pga ”naturlig” utveckling eller är det 100% politiskt styrt/påtvingat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in