2022-12-23, 11:09
Medlem
Enda kassa med hjärta,lever,etc är att det är jävligt rikt på A-vitamin.. så pass att man kan bli förgiftad om man äter för mycket. Tror inte ens det är rekommenderat att käka 500g i veckan av livsmedelsverket och jag drar lätt i mig 500g i en sittning så om man gör det varje dag lär man börja pressa gränserna lite.

Makrillen för 99kr kilot är det den frysta på willys du pratar om eller?

Edit: tycker hjärta är godast f.ö och svårt att misslyckas med det. bara steka på utav bara fan i pannan tills dom får ordentligt med färg å lite yta. Behöver inte ens slänga i någon olja eller fett för dom fettar ur sig själva å så steker jag dom i det - slänger dock på smör eller fett i slutet för att gotta till det mer
Citera
2022-12-23, 11:17
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jag har ätit inälvsmat förr, men det är inget som jag tycker smakar särskillt gott. Men du får gärna dela ditt kycklinghjärtsrecept.
Hjärta smakar inte inälvsmat. Det är en muskel som alla andra.
Citera
2022-12-23, 11:18
Medlem
provinsen-tibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu har jag börjat köpa Kycklinghjärta då jag hittar det under 60kr/kilot på den vanliga affären.

39.80 kr/kg på Willys, normalpris, men man rear ibland ut för 25 kr/kg då inälvsmat är mindre populär. Lite segare kött.

Citat:
Fisk 🐠 har jag också börjat äta. Makrill kostar bara 99 kr kilot och det har gjort att jag äter billigare än innan krisen när det gäller fisken.

80 kr/kg (30 kr / 3-pack ā 125 g) på ICA, kampanj för nytt märke (Larsen). Fortfarande dyrt, men normalpris är numera över hundringen. Ingen tycks handla makrill till de priserna, och även laxen går supertrögt vad man kan se.

Pangasiusfiléer går för 58.35 kr/kg på Ica (35 kr / 600 g). Utmärkt firre.

Citat:
Har krisen gjort att du ändrat din kost till det bättre och hur i så fall?

Köper bara ägg på kampanj, vilket sker hela tiden, eftersom ingen vill köpa till de idiotpriser man har. Exempelvis Willys har höjt ytterligare til 59.90 för 24-pack (2.50 kr/ägg), men man återkommer alltid med kampanjer till tidiigare priset 39.90 (1.66 kr / ägg).

Överhuvudtaget gäller kampanjpriser för det mesta, och en del grejer har inte påverkats alls. Kassler säljs ofta för 59.9 kr/kg på kampanj, eller till och med 49.90 kr/kg ibland. Man kan även köpa kort datum för 45 kr/kg och frysa in.
Citera
2022-12-23, 11:20
Medlem
provinsen-tibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
1kg fiskpinnar = 50 kr.

44 kr/kg på Willys. Sämsta delarna av fisk i panering, men om man inte är kräsen är det mycket näring för pengarna. Fattigmans omega-3.
Citera
2022-12-23, 11:35
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Mina matvanor har inte ändrats av inflationen. Skulle aldrig äta kycklinghjärta.
Samma här. Jag har betalat 79,90 för min svenska kyckling bröstfile (jag är noga med svensk kyckling och kött). Det gäller att passa på när det är extrapris (kyckling är en vara som ofta har extrapris). jAG KÖPER INTE ENS YTTERLÅRFILEER.

Inte för att jag är så djävla bra. Men jag har fått för många dåliga bitar. Dom billiga delarna är oftast bra men ibland får man en dålig bit.
Det är naturligtvis bra att folk köper även de sämre bitarna. Annars skulle mina bröstfileer bli jättedyra.
Citera
2022-12-23, 12:16
Medlem
Blaskas avatar
Äter på precis som jag alltid gjort. Lite dyrare ibland men det drabbar ingen fattig.
Citera
2022-12-23, 12:22
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Mina matvanor har inte ändrats av inflationen. Skulle aldrig äta kycklinghjärta.
varför inte?
Citera
2022-12-23, 12:24
Medlem
Den största förändring jag gjort är att jag skippar frukost. Jag har lunch på jobbet kl 12 och sedan middag hemma kl 17.30 ca. Resten av dygnet tycker jag inte i mig något.

Mycket nöt har bytts mot fläsk, så snart jag ser nedsatt pris på något köper jag rätt mycket. Vitkål har börjat ätas, går att använda till mycket. Stark mat, ger mera mättnadskänsla.

Tänker dock att frukosten är störst skillnad. Mår bättre också av att äta mindre.
Citera
2022-12-23, 12:25
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-tibet
44 kr/kg på Willys. Sämsta delarna av fisk i panering, men om man inte är kräsen är det mycket näring för pengarna. Fattigmans omega-3.

I princip noll omega-3 i fiskpinnar iom görs på mager fisk, typ alaska pollock.
Citera
2022-12-23, 12:26
Medlem
mormorstrosas avatar
Kycklinghjärta är jättegott. Har bara ätit det i form av grillspett visserligen, men då smakar det, och har samma konsistens, som den möraste delen av kycklinglåret.
Citera
2022-12-23, 12:32
Medlem
provinsen-tibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
I princip noll omega-3 i fiskpinnar iom görs på mager fisk, typ alaska pollock.

553 mg / 100 g Alaka pollock.

Käkar man ett paket fiskpinnar (450 g) får man i sig:

0.54 g DHA (180 % RDI)
0.05 g DPA (50 %)
0.27 g EPA (270 %)
3.51 g ALA (117 %)

Utöver det även full pott B12, E, fosfor och jod, samt rikligt med andra mineraler och vitaminer. Fiskpinnar är bra mat.
Citera
2022-12-23, 13:01
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-tibet
553 mg / 100 g Alaka pollock.

Käkar man ett paket fiskpinnar (450 g) får man i sig:

0.54 g DHA (180 % RDI)
0.05 g DPA (50 %)
0.27 g EPA (270 %)
3.51 g ALA (117 %)

Utöver det även full pott B12, E, fosfor och jod, samt rikligt med andra mineraler och vitaminer. Fiskpinnar är bra mat.

Vet inte var du hittar den siffran, de källor själv får upp ligger på meölan 200-400mg per 100g. Ändå mer än trodde får erkänna, även om fet fisk som makrill innehåller ca 15 gånger mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in