• 1
  • 2
2022-12-23, 09:10
Medlem
Nu har jag börjat köpa Kycklinghjärta då jag hittar det under 60kr/kilot på den vanliga affären. Desperate times, desperate measures.
Har krisen gjort att du ändrat din kost till det bättre och hur i så fall?

Har testat hjärta två gånger nu och andra gången glömde jag av vad jag åt första minuten då jag precis satt mig vid TVn och var upptagen i huvudet. Men sen slog det mig vad jag åt och det är lite märkligt hur ansträngande det plötsligt blev att äta då.
Tycker hjärta smakar vanligt kött så smaken är inget fel på. Köpt ytterligare 1 kg igår. Ska på vardagarna äta detta nu. Dels för priset, men det är nog kanonbra för hälsan också.

Fisk 🐠 har jag också börjat äta. Makrill kostar bara 99 kr kilot och det har gjort att jag äter billigare än innan krisen när det gäller fisken. Makrill är allt bra mycket godare än lax som vi annars åt. Kommer aldrig byta till lax igen även om jag tror laxen tyvärr är på bortgång i butiken (snart rödlistad)/odlad skitlax .
Citera
2022-12-23, 09:15
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu har jag börjat köpa Kycklinghjärta då jag hittar det under 60kr/kilot på den vanliga affären. Desperate times, desperate measures.
Har krisen gjort att du ändrat din kost till det bättre och hur i så fall?

Har testat hjärta två gånger nu och andra gången glömde jag av vad jag åt första minuten då jag precis satt mig vid TVn och var upptagen i huvudet. Men sen slog det mig vad jag åt och det är lite märkligt hur ansträngande det plötsligt blev att äta då.
Tycker hjärta smakar vanligt kött så smaken är inget fel på. Köpt ytterligare 1 kg igår. Ska på vardagarna äta detta nu. Dels för priset, men det är nog kanonbra för hälsan också.

Fisk 🐠 har jag också börjat äta. Makrill kostar bara 99 kr kilot och det har gjort att jag äter billigare än innan krisen när det gäller fisken. Makrill är allt bra mycket godare än lax som vi annars åt. Kommer aldrig byta till lax igen även om jag tror laxen tyvärr är på bortgång i butiken (snart rödlistad)/odlad skitlax .
Ska inte säga för mycket om vad jag tycker men hur mycket protein innehåller det?

Var för övrigt vegan.
Nu slinker det ner fiskpinnar och annat för att det är billigare än veg-varianterna.
1kg fiskpinnar = 50 kr.
Senast redigerad av ShotsFired 2022-12-23 kl. 09:17.
Citera
2022-12-23, 09:18
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag har ätit inälvsmat förr, men det är inget som jag tycker smakar särskillt gott. Men du får gärna dela ditt kycklinghjärtsrecept.
Citera
2022-12-23, 09:19
Medlem
Europes avatar
Var handlar du? Jag handlade en gång frysta kycklinghjärtan till hunden för under 20 kr/kg. Jag handlar ofta fläskytterfilé på extrapris för 49-59 kr/kg och då handlar jag ändå svenskt och inte billigt danskt fläsk. Även frysta kycklingfiléer går att köpa för 49 kr/kg.
Citera
2022-12-23, 09:25
Medlem
NyaHenriksss avatar
Kycklinghjärta och kycklinglever kan bli riktigt gott om det tillverkas rätt.
Arabställen som säljer grillad kyckling brukar ha både hjärta och lever att köpa separat. Grillade eller rökta. Mycket gott!!
Citera
2022-12-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Ska inte säga för mycket om vad jag tycker men hur mycket protein innehåller det?

Var för övrigt vegan.
Nu slinker det ner fiskpinnar och annat för att det är billigare än veg-varianterna.
1kg fiskpinnar = 50 kr.

Fiskpinnar har varit en favorit jag haft en gång i tiden.
Proteinet har jag ingen koll på. Men ungefär likvärdigt som kött antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jag har ätit inälvsmat förr, men det är inget som jag tycker smakar särskillt gott. Men du får gärna dela ditt kycklinghjärtsrecept.

Denna första gången var det sambon som lagade. Men nu när jag ska göra själv så kan jag dela om jag får till det fint. Hon använde nog kokosmjölk och sådär men jag är inne på att steka och krydda.
Citera
2022-12-23, 09:32
Medlem
bananjuices avatar
Hjärta är verkligen hur bra som helst, beklagligt att de inte har det på lokala affären. Måste åka och kika på matdax.

Har ätit extremt god pasta med hjärtan, då var det tillagat som vilken bättre köttfärssås som helst.
Citera
2022-12-23, 09:33
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Fiskpinnar har varit en favorit jag haft en gång i tiden.
Proteinet har jag ingen koll på. Men ungefär likvärdigt som kött antar jag.
En tub remouladsås (Kavli) kostar 30 kr. 😤
Googlade. Protein: 17 g.
Citera
2022-12-23, 09:53
Medlem
Ducadreams avatar
Mina matvanor har inte ändrats av inflationen. Skulle aldrig äta kycklinghjärta.
Citera
2022-12-23, 10:00
Medlem
Citat:
Om du lägger till 9 kr och 50 öre till så kan du köpa 1 kg kycklingfilé på Lidl istället.
Citera
2022-12-23, 10:10
Medlem
Vad är de för guldhjärtan du hittat?

Handlar kycklinghjärta till hunden 2 gr i veckan och brukar ligga på mellan 20-25kr/kg
Citera
2022-12-23, 11:04
Medlem
Sommarvikingens avatar
Ska man äta organ eller inälvsmat så ska man fan inte köpa från affärer som ICA, Willys Hemköp etc. Det är riktigt dålig kvalité, fullt av antibiotika. Nej då pungar jag hellre ut med mer pengar för att få bra kvalité. Det är skillnad på organ och organ. Hjärta är en muskel förövrigt med det klassas som organ eller inälvsmat.

Anledningen till att människor tycker att lågkvalitativt kött som säljs i affärer är gott är för att dom maskerar köttet med tiotusen olika kryddor så köttet inte smakar kött längre. Sen kan det vara så att dom aldrig har fått chansen att äta bra kött, stackarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in