• 2
  • 3
2022-12-23, 13:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu har jag börjat köpa Kycklinghjärta då jag hittar det under 60kr/kilot på den vanliga affären. Desperate times, desperate measures.
Har krisen gjort att du ändrat din kost till det bättre och hur i så fall?

Har testat hjärta två gånger nu och andra gången glömde jag av vad jag åt första minuten då jag precis satt mig vid TVn och var upptagen i huvudet. Men sen slog det mig vad jag åt och det är lite märkligt hur ansträngande det plötsligt blev att äta då.
Tycker hjärta smakar vanligt kött så smaken är inget fel på. Köpt ytterligare 1 kg igår. Ska på vardagarna äta detta nu. Dels för priset, men det är nog kanonbra för hälsan också.

Fisk 🐠 har jag också börjat äta. Makrill kostar bara 99 kr kilot och det har gjort att jag äter billigare än innan krisen när det gäller fisken. Makrill är allt bra mycket godare än lax som vi annars åt. Kommer aldrig byta till lax igen även om jag tror laxen tyvärr är på bortgång i butiken (snart rödlistad)/odlad skitlax .
Kycklinghjärtan är en av favoriterna hemma hos oss. Antingen stekta tillsammans med bla lök och paprika och serverade med ris eller också obligatoriska på grillen då uppträdda på grillspett.

Fantastiskt tilltugg till öl istället för ölkorv o dylikt.
Hjärta från skogsfågel som tjäder och orre, samt rådjur och älg är ju också kunglig spis!
Senast redigerad av orrtupp 2022-12-23 kl. 13:36.
Citera
2022-12-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Kycklinghjärtan är en av favoriterna hemma hos oss. Antingen stekta tillsammans med bla lök och paprika och serverade med ris eller också obligatoriska på grillen då uppträdda på grillspett.

Fantastiskt tilltugg till öl istället för ölkorv o dylikt.
Hjärta från skogsfågel som tjäder och orre, samt rådjur och älg är ju också kunglig spis!

Vad nice att höra. Blir inspirerad. Nu köper jag på Lidl. Mest för att jag vet att de ofta har, men verkar snabbt ta slut sista gångerna jag tittat. Vilken butik köper du på? Jag tror det är svenska så jag köper så kvalitén borde väl vara bra. Men hör gärna med dig.
Jag ska testa att steka med lök nästa gång. Idag testade jag att hacka dem och stekte med kryddor; paprika, vitlök. Lök, salt och chili pulver. Vet inte om det är gott med grönsaker och vitlökssås till. men kommer testa kväll. Brukar äta grönsaker en gång per dag och brukar ha 100-150g kött till.
Citera
2022-12-23, 14:57
Medlem
Brukar köpa hjärta jag också, krydda till lite, panera sedan dra in dem i airfrier.
Blir perfekta storlekar, doppa i lite god sås. svingott.

Dessutom väldigt enkla att värma upp igen, så om man har lite tid över är det bara att göra ett helt gäng sen så går det att frysa in dem efter man tillagat. in i micro eller airfrier igen någon minut när man är sugen.
Perfekt mellanmål, eller snack till film.
Senast redigerad av MrSvensson 2022-12-23 kl. 15:04.
Citera
2022-12-23, 15:11
Medlem
Eftersom jag konsumerar 500 gram kött/dag så har jag börjat köpa mer kycklinginnerfilé (~80kr/kg) och sejfilé (~100kr/kg) istället för rött kött som kostar dubbelt.
Citera
2022-12-23, 15:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vad nice att höra. Blir inspirerad. Nu köper jag på Lidl. Mest för att jag vet att de ofta har, men verkar snabbt ta slut sista gångerna jag tittat. Vilken butik köper du på? Jag tror det är svenska så jag köper så kvalitén borde väl vara bra. Men hör gärna med dig.
Jag ska testa att steka med lök nästa gång. Idag testade jag att hacka dem och stekte med kryddor; paprika, vitlök. Lök, salt och chili pulver. Vet inte om det är gott med grönsaker och vitlökssås till. men kommer testa kväll. Brukar äta grönsaker en gång per dag och brukar ha 100-150g kött till.
Vi brukar köpa på Ica maxi. Våra barn som nu är vuxna älskar det och vår utflugna dotter brukar steka Kycklinghjärtan hemma hos sig också.
Citera
2022-12-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ja om jag var tvungen, men nu har jag råd att köpa finare kött så jag behöver inte äta det. 🙂

Vad som anses vara "fint" eller inte går i vågor. Kanske inte bästa exemplet nu men t.ex. hummer ansågs vara fattigmanskäk förr i tiden.
Citera
2022-12-23, 19:49
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Vad som anses vara "fint" eller inte går i vågor. Kanske inte bästa exemplet nu men t.ex. hummer ansågs vara fattigmanskäk förr i tiden.

"Fint" kanske var fel ordval, men jag är inte direkt sugen på att äta kycklinghjärta.
Citera
2022-12-23, 19:51
Medlem
ArnrikHenstads avatar
Jag köper kycklinghjärta och ger till hunden.
Citera
2022-12-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jag har ätit inälvsmat förr, men det är inget som jag tycker smakar särskillt gott. Men du får gärna dela ditt kycklinghjärtsrecept.

Hjärta är en muskel o är helt annorlunda de andra som hör till inälvsmat.
Citera
2022-12-23, 20:42
Medlem
Kycklinghjärta brukar jag grilla emellanåt.
Marinerar i ostronsås, koriander, och japansk soja.
Trär dem sen på spett.

Väldigt gott, och ev. gäster tycker det är ett roligt inslag oftast.

Fattar inte riktigt grejen med tråden.
Hjärta, oavsett vilket, är gott. Betydligt godare än mycket annan inälvsmat, och enkelt att tillaga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in