• 5
  • 6
2021-01-31, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det är ju möjligt men då är det fortfarande ett ledarskapsproblem från en allt för passiv ägare som borde lägga mer energi på företagskultur, utbildning och styrning av personal och verksamhet. Om ambitionen är att öka vinsten genom att attrahera fler kunder vill säga.

Huvuduppgiften för personal som har kundkontakt bör vara företagets bästa, att sälja saker och inte att uppnå det motsatta genom att tillfredsställa sina egna högst privata behov av självhävdelse etc.

Sen är väl utgångsläget som butiksanställd som gjort för att man snarare ska upplevas som patetisk än auktoritär om man försöker göra anspråk på att vara någon form av polis. I alla fall om kunderna är över 12 år.
Så sant, men jag tror att det ligger en hel del i det jag skrev!
Citera
2021-02-03, 11:22
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tror det är där det sitter. Många fackbutiker som inte är nischade mot den breda allmänheten kör ofta exakt samma stuk. Som mer insatt än Svensson men ändå långt i från proffsen känner man sig direkt lite obekväm när man kommer in i den typen av butiker. Den som står bakom disken ska gärna också göra sig lite rolig över att man använder någon felaktig term allra helst med ett helt hov av stamkunder runt omkring som små skrattar med lite grann.

Det är lite som att man måste bevisa att man har tillräcklig koll och förtjänar att handla i butiken. Men efter något år när man börjar bli igenkänd brukar det vända och man får ofta avsevärt bättre hjälp och ett mer ärligt bemötande än hos butikerna där personalen skickas på säljkurs tre dagar/månad och man börjar uppskatta atmosfären.

Min analys är att den där "anti-sälj" attityden snarare bottnar i osäkerhet parat med en kultur i företaget som ägaren själv till 99% skapat än medveten dryghet eller bitterhet hos den enskilde medarbetaren.

Personal i musikaffärer och fackbutiker etc är ofta mer konstnärssjälar och hantverkartyper som inte alltid har säljet i sig. Man behärskar instrumenten och dom nischade produkterna till fullo men har kanske lite lägre social kompetens och i stället för att blotta det lägger man sig till med en attityd.

Nu är ju motsatsen att möta en sälj-robot på dressman sju resor värre men jag tror ändå många företagare och butiksägare skulle tjäna på att försöka skapa en något mer serviceinriktad kultur i företagen och framförallt på att lägga någon timma på att introducera ny personal på ett sätt så att dom blir mer kund/lönsamhets fokuserade och känner sig tryggare i att vara mer tillmötesgående.

Underfundigt men inte desto mindre sant.

Huvudet på spiken.
Citera
2021-02-13, 05:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Var senast idag i en musikaffär och skulle titta efter ett instrument och då inträffade samma sak som hänt så många gånger när jag har gått i musikaffärer genom åren. Personal som är totalt ointresserad av att visa vad de säljer och komma med tips osv. De är helt upptagna med "sitt" i affären, frågar man något så bemöter de ofta en med elitistiska frågor och förväntar sig att man ska kunna allt själv trots att de är personalen som ska vara experter.. Lite allmänt dryga sådär.

Någon som har liknande erfarenheter? Önskar att det inte var sådär, hade vibben varit bättre så hade jag säkert ägt ett antal fler gitarrer vid det här laget.. Ni kanske har tips om något ställe med schysst personal?

Syftar du på Får-Sand på Söder eller? Någon annan stans i Stockholm?
Citera
2021-02-16, 11:44
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ware
Japp, talar från min egen erfarenhet nu och Andreassons har det bästa kundbemötandet jämfört med många andra ställen i Göteborg.

Håller med till 100%, Andreassons lider inte av samma sjuka som många andra musikaffärer. När jag flyttade till Göteborg började jag handla på buller&bång eftersom jag är trummis. Jag gav dom en ärlig chans, men dom förlorade mig som kund på grund av sin dryga attityd. Några år senare la dom ner helt, möjligtvis på grund av kundtapp till trevligare affärer.

Den dryghet och det von oben-perspektiv som är förhärskande i många musikaffärer är välkänd och utbredd över hela världen. Jag har varit i musikaffärer i många olika länder och städer och upplevt detta fenomen i fler affärer än affärer jag har fått trevligt bemötande i. Och jag är inget blåbär som går in och riffar loss på dyraste guran för att stila, jag är 36 och har varit semipro-musiker i många år.

Jag tror att bitterhet, tristess och olämplighet för jobbet är orsakerna. Bara för att man kan mycket om musikinstrument betyder inte det att man är lämplig för att jobba med människor.
Citera
2021-03-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Det här var en bra observation från TS. Jag minns tydligt känslan av att inte vara välkommen när jag kom till den lokala musikaffären med farsan för att köpa min första trumpet som 9-åring. Sedan dess har det inte blivit bättre. Det är alltid en oskön stämning i dessa butiker. Det känns som att man är där på nåder och att hästsvansarna bakom disken anser sig höra hemma som kompmusiker till ”The Boss”...

ja jag har också fått den där elitkänslan...

många gitarronaninster på ett ställe... Du måste vara skitcool och ha massor med tatueringar för att en sån ska se upp till dig och börja snacka. Jag var mycket på freddans när dom låg på Vasagatan... Fick fan skäll av ägaren för att jag frågade om en MS20 var till salu. jag stod med 200 lax på fickan, tänkte byggs studio- Skulle köpa lite grejer.

Väldigt lång tid efter det så såg jag musikaffärer som att gå in på museum. man går in och glor på grejerna sen köper man på nätet och dom otrevliga satarna kan man skita i helt.

nuförtiden så är man riktig bra men det måste man nog vara annars är det kk direkt. haha.
Citera
2022-12-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lotus3
Jag håller med dig,personalen är ofta upptagna med sitt eller att prata med någon kompis som är inne i butiken just då.

Musikbörsen i Göteborg var sådana, framför allt ägaren men även de andra. Men nu har de gått i konkurs vilket är rätt åt dem.

Andreasson Musik är bättre, där får man alltid hjälp.

Det mesta kan man köpa på Thomann till lägsta pris, man behöver för det mesta inte någon fysisk butik att handla i.Men ibland behöver man provspela.

Vänliga hälsningar önskar Lotus3
Är också skadeglad att Musikbörsen konkade. Var dock inne en gång och handlade nåt år innan de stängde och blev chockad att jag inte blev nonchalant bemött. Handlar bara på Andreasson musik eller på nätet om det är mycket billigare där. Känns nästan konstigt att handla på Andreasson då kontrasten mot andra affärer man är van vid är så stor då man inte känner sig ovälkommen hos bröderna Andreasson. En av bröderna fixade när jag köpt en keyboard och någon dag efter gick priset ner då de följde prisjakt så kompenserade han mig med mellanskillnaden.
Citera
2022-12-23, 01:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lotus3
Det mesta kan man köpa på Thomann till lägsta pris, man behöver för det mesta inte någon fysisk butik att handla i. Men ibland behöver man provspela.
Och det är nog ett av problemen. Folk använder musikaffärer som showrooms för att testa. Sen beställer dom (inkl jag själv) på Thomann eller Gear4music.
Säljarna ser när det kommer fattiga fluktare.

Tricket är att vara tydlig och självsäker. Säga saker som att "jag behöver nått som håller för livegig", "kan man lita på den här i skarpt läge" etc. Då får man mer respekt.
Citera
2022-12-23, 02:34
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och det är nog ett av problemen. Folk använder musikaffärer som showrooms för att testa. Sen beställer dom (inkl jag själv) på Thomann eller Gear4music.
Säljarna ser när det kommer fattiga fluktare.

Tricket är att vara tydlig och självsäker. Säga saker som att "jag behöver nått som håller för livegig", "kan man lita på den här i skarpt läge" etc. Då får man mer respekt.

Det där är som hämtat ur en sketch av Killinggänget tamefan!
Citera
2022-12-23, 09:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Det där är som hämtat ur en sketch av Killinggänget tamefan!
Japp. Musikbranschen är patetisk
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in