2022-12-23, 00:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Till stor del en generationsfråga.

Alla dessa som inte kan räkna. Allra minst procent.

Ser bara på min syrras ungar, 30-45 bast, som sitter där i sina renoverade bostadsrätter med nytt kök och nylagd fiskbensparkett. Och ber pensionerade morsan om pengar.

Hoppas hon inte ger dem en spänn!
Citera
2022-12-23, 00:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Verkligen, precis det jag säger. En nära har som sagt ett boende för 6 miljoner utan lån. Mormormodem verkar tro att har man aktier för 1 miljon, eller ett obelånet boende på 6 miljoner, då har man inte tjänat några pengar. För de är ju minsann inte realiserade, även om man kan realisera dem inom en sekund eller annan kort tidsperiod beroende på tillgång. Det är liksom så kapitalism och ekonomi fungerar.

Det är ju tragiskt och komiskt på samma gång. Vi borde byta ut trä och syslöjden i skolan mot privatekonomi.

Fastighetsbolagens värden är också orealiserade trots det är bolagen värda miljarder, tror många borde ta sig en grundkurs i redovisning.
Citera
2022-12-23, 00:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Nej man kan inte garantera en vinst av en fastighet på 1 sekund. Sorry, men boendeaffärer är inte börsen. Kom tillbaka med bevis på att folk har tjänat på sitt boende, inte ökat det bundna kapitalet.

Nåväl, vi tycker olika. God Jul.

Vet flera personer som sålt bostäder med vinster på flera miljoner och börjat hyra bostad istället när de blivit pensionärer.
Citera
2022-12-23, 00:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Tja, jag var på middag hos en kompis tidigare ikväll. Hennes föräldrar sålde villan och köpte en superfräsch stor lägenhet i Hammarby sjöstad istället. Inga lån och några extra miljoner rakt in på banken. Pappan valde att gå tidigare i pension eftersom de har så de klarar sig.

Och det är inte de enda jag känner som kunnat håva in när villan säljs.

Han har inte tid att svara längre...
Citera
2022-12-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Varför! Förstår du inte att pengar finns inte, det kan bara bli en ekonomisk kris om man skapar en,

Eller tror du att pengar är nån form av naturresurs,

Håller med, men vad har det med vad jag skrev att göra?
Citera
2022-12-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Räntan är toklåg med tanke på en inflation på över 10%

Håller med, men jag skrev, att räntan är ganska så låg även om vi inte hade haft någon hög inflation.
Citera
2022-12-23, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Menar du att alla som äger sin bostad & har bolån ska leva på vatten och bröd tills bolånet är betalt?
Det skulle bli minst halva livet på vatten & bröd för många... Väldigt få som skulle köpa sitt boende ifall man gick efter detta.

Ja, men om det innebär halva livet så kanske de inte skulle ha tagit lånet ifrån första början, då hade de uppenbarligen inte råd med lånet.

Om en kompis lånar pengar av dej utan ränta, men istället för betala tillbaka så åker han på semester och köpa dyra elektriska saker, vad tycker du om den personen? Man är i regel ett svin om man inte amortera så mycket man kan.
Citera
2022-12-23, 00:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Håller med, men jag skrev, att räntan är ganska så låg även om vi inte hade haft någon hög inflation.

Håller med dig.

Det finns egentligen inget annat värde med 2% i inflation annat än politisk populism.

Då kan man utlova höjda bidrag, pensioner samt löner med 1 - 2%. O valboskapen tror de får mer o det bättre….
Citera
2022-12-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Håller väl egentligen med, men så fungerar inte kapitalismen dessvärre. Utan billigt lånade pengar hade vi varit ett U-land.

Nu kanske i blir det ändå, men vi hann bygga upp samhället och infrastrukturen åtminstone 🫣👍🏼

Du måste se sambandet, även du har haft högre lön för att andra fått låna och levt rövare. Det är kapitalism, vare sig man gillar det eller inte.

Vi var mycket rikare internationellt då vi hade högre ränta, det är ju efter de började införa nollränta som det verkligen började gå söderut, och trots att våran krona har kraschat så är inte våran tillväxt vidare bra. Så teorierna om att svag valuta och låg ränta skulle vara bra för tillväxten stämmer inte.
Citera
2022-12-23, 00:57
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Vi var mycket rikare internationellt då vi hade högre ränta, det är ju efter de började införa nollränta som det verkligen började gå söderut, och trots att våran krona har kraschat så är inte våran tillväxt vidare bra. Så teorierna om att svag valuta och låg ränta skulle vara bra för tillväxten stämmer inte.

Som nation ja. Men individuellt var vi inte mer avlönade då, utan mindre. Visserligen högre belånade, men den jag citerade beklagade sig över belånade individer, som egentligen ska vara tacksam som hängt med på den svängen
Citera
2022-12-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Som nation ja. Men individuellt var vi inte mer avlönade då, utan mindre. Visserligen högre belånade, men den jag citerade beklagade sig över belånade individer, som egentligen ska vara tacksam som hängt med på den svängen

Reallönen har gått ner sedan de började med nollränta.
Citera
2022-12-23, 01:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ja, men om det innebär halva livet så kanske de inte skulle ha tagit lånet ifrån första början, då hade de uppenbarligen inte råd med lånet.

Om en kompis lånar pengar av dej utan ränta, men istället för betala tillbaka så åker han på semester och köpa dyra elektriska saker, vad tycker du om den personen? Man är i regel ett svin om man inte amortera så mycket man kan.

Men det var det som var affärsmodellen. Man låter den impulsdefecta delen av medelklassen låna mångmiljonbelopp. Banken säger rakt ut att det är onödigt o dumt att amortera. Utan affärsiden är att låntagaren betalar ränta livet ut. O deras eventuella sparande ska placeras i aktier.

I den sorglösa lågräntevärlden så bor man centralt i en stor 3a. Till en kostnad av 8.000 i månaden. En lägenhet vars värde stiger med 20.000 kr i månaden. Börsen slår regelbundet nya rekord pga TINA.

Tricket för att detta ska lyckas o kunna fortgå är att bankerna via lån kan producera o låna ut virituella pengar. De tar betalt någon procent på en produkt de inte har eller har minimala kostnader för.
O med en sådan produkt får alla bli kunder. Förutsatt att de har chansen att betala.

Problemet är om utlåningshjulet o placeringshjulet börjar gå åt andra hållet. När fler spelare samtidigt vill ta ut sina vinster än nya spelare tillkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in