2022-12-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Nej, detta är såklart inte definitionen på vinst. Men att folk resonerar på det här viset är väl en anledningen till att KF har fullt upp nu.

Om man köpt något för 100 miljoner och värdet sedan sjunker till 1 krona så har man alltså inte gjort en förlust heller då menar du?
Citera
2022-12-23, 16:09
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Om man köpt något för 100 miljoner och värdet sedan sjunker till 1 krona så har man alltså inte gjort en förlust heller då menar du?

Jo, om du säljer det! Men så länge du har kvar fastigheten så har du inte realiserat förlusten.

Men jag gillar ditt sätt att vända på resonemanget, smart!
Citera
2022-12-23, 16:16
Medlem
johan.sthlms avatar
Först störtdök krypton, ny störtdyker Tesla, Volvos bilförsäljning rasar. Steg för steg självsaneras marknaden från all jävla onödig lyxkonsumtion.

Pyspunkan på bostäder självjusteras ner till en normalnivå, de som köpt strax innan och under pandemi åren och använt bostaden som bankomat får det utan tvekan svårt nu.

Hjulet är i rullning, strax (februari/mars) kommer besked om varsel i stort sett inom alla branscher.
Och det är när uppsägningar kommer som the shit hits the fan på riktigt, blir slakt mycket värre än det vi var med om 2009.
Senast redigerad av johan.sthlm 2022-12-23 kl. 16:43.
Citera
2022-12-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
mycket värre än det vi var med om 2009.

Och det grundar du på?
Citera
2022-12-23, 17:26
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Kanske vi kan få en Svensk variant av "Kronofogden knackar på", eller som den hette på originalspråk Can't Pay? We'll Take it Away!
Kan ersätta den uttjatade lyxfällan som harvat på i för många år.
Hur som helst, verkligheten har kommit ikapp många nu.

HA HA Lyxfällan får arbeta på övertid framöver eller De får väl anställa fler indrivare kanske
Citera
2022-12-23, 17:31
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Spännande tider och ganska svårbedömda i ärlighetens namn. Det som jag tycker är näst intill omöjligt att förutse är när det börjar plana ut och botten är nådd när det finns så många olika faktorer som är flytande.

När man nämner hur många som är belånade (såg i tråden att 30-50% har inga lån och 30% lån på 1m eller mindre?!) kan det vara värt att även ta in ett par andra faktorer. Själv har jag lån på cirka 3m för ett hus som idag är värt ca 9m om jag räknar krislågt på det men jag har betydligt mer tillgångar i aktier, fonder etc. och skulle kunna betala av mina skulder imorgon om jag skulle behöva. Dock är min avkastning högre ännu så det lönar sig fortfarande att använda avkastning för att betala av mina räntor.

Jag vet inte om detta tas i beaktande när man pratar om bolån och hur illa/bra det är ställt bland människors ekonomi.

Även om det är svårbedömt så tror jag personligen att inflationen kommer plana ut någon gång under h2 nästa år och sedan är det en fråga hur långsamt det börjar klättra upp igen. Det kan ta ett år eller flera år. När det gäller bopriserna så finns det en faktor som alltid kommer driva upp priserna, behovet av boende då befolkningen i Sverige fortfarande ökar. Så ge det ett par år så är jag övertygad om att priserna kommer att vara på samma nivå som innan krisen.
Se fram mot din botten den kan bli kännbar
Citera
2022-12-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Kul anekdot! Då kan vi blåsa faran över! De allra flesta villaägare är miljonärer efter åratal av att ha tjänat på att bo!

Jag sade ingenting om att blåsa faran över. Det efterfrågades exempel och jag serverade ett sådant - nothing more, nothing less.
Citera
2022-12-23, 17:50
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vem ska ta hand om dig när du blir gammal? Staten? Andra människors barn?`

Arvsfonden Tacksam mot givare
Citera
2022-12-23, 17:53
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-sparre
Se fram mot din botten den kan bli kännbar

Jag vet inte riktigt vad du menar men om du är orolig för min ekonomi behöver du inte vara det. Jag har låga kostnader och kan betala av huset flera gånger om :-).
Citera
2022-12-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast då måste villan säljas och det skall köpas något billigare boende vilket om det är Brf inne i Sthlm handlar om ett till ytan betydligt mindre boende.
Problemet är att många blir mindre förändringsbenägna med åldern.

Men många blir ju förändringsbenägna med åren?! Det är inte helt ovanligt att sälja den stora villan med den krävande trädgården när barnen flugit ur boet. Ungefär hälften av mina vänners föräldrar har flyttat från villa till lägenhet eller radhus. Men absolut att en del väljer att bo kvar också, trots många tomma rum.

Just det här paret är väldigt nöjda med bytet av bostad och pengarna räckte gott och väl till den storlek som önskades (inkl gästrum)
Citera
2022-12-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det kan bli några tuffa år för de som köpt dessa villor. Men det är bara nyttigt att dagens 25-40 åringar får uppleva lite normal ekonomi. Om 30 år är de de som säljer och har miljoner över.

Exakt så är det! Eller så bor de kvar till livets slut så att de vuxna barnen ärver huset och säljer det...
Citera
2022-12-23, 18:09
Medlem
Lånade pengar för bitscoin tatuering hundfoder och grejer nu är man lus pank.

Jag får nog ställa in gambia resan till morsan och äta korv och makaroner resten av året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in