2022-12-22, 23:25
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Du noterade inte att jag skrev "eller kort tidsperiod"? Eller råkade du blunda just vid de orden.

Detta betyder väl ingenting för dig, eller? https://www.hemnet.se/artiklar/boend...naste-tio-aren

Ett tidigare inlägg du skrivit nyligen säger det mesta om dig:

Antar att du är socialbidragstagare, vänsterpartist och bor i en hyresrätt alldeles utom dig av avundsjuka på folk som jobbar, gör bra affärer och trivs.

Nej vi bor på vischan, driver gård och skogsbruk. Detta handlar inte om mig. Det handlar om alla hundratals svenskar som påstår att dom ”tjänat på att bo”. Dåså, betala räntorna och elräkningen för intäkterna från ert boende då! Upp till bevis.
Citera
2022-12-22, 23:26
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
"Kom tillbaka med bevis på att folk har tjänat på sitt boende,"

lol, behövs inga bevis för en så självklar sak

bevis på att folk har tjänat på sitt boende LOL

Lever du under en sten?

Ja ge mig ett exempelvis då på en familj som idag betalar sina räntor och elräkningar från intäkterna av sitt boende.
Citera
2022-12-22, 23:28
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Självklart är en bostad en tillgång. De som säger något annat är idioter och troligen bara avundsjuka.

Nej, för de allra flesta är en bostad en kostnad. För de allra allra flesta kostar bostaden pengar varje månad.

Tillgångar ökar eget kapital.
Citera
2022-12-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Nej vi bor på vischan, driver gård och skogsbruk. Detta handlar inte om mig. Det handlar om alla hundratals svenskar som påstår att dom ”tjänat på att bo”. Dåså, betala räntorna och elräkningen för intäkterna från ert boende då! Upp till bevis.

Tja, jag var på middag hos en kompis tidigare ikväll. Hennes föräldrar sålde villan och köpte en superfräsch stor lägenhet i Hammarby sjöstad istället. Inga lån och några extra miljoner rakt in på banken. Pappan valde att gå tidigare i pension eftersom de har så de klarar sig.

Och det är inte de enda jag känner som kunnat håva in när villan säljs.
Citera
2022-12-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Självklart är en bostad en tillgång. De som säger något annat är idioter och troligen bara avundsjuka.

En bil är också en tillgång. Det betyder inte att värdet ökar trots slitage.
Citera
2022-12-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
En bil är också en tillgång. Det betyder inte att värdet ökar trots slitage.
Över 20 år ökar värdet i normala fall på bostaden. Efter 20 år får du 5% tillbaka på vad du gav för bilen.
Citera
2022-12-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Att ta ett lån är inte att ”tjäna på sitt boende” herregud!
Du verkar inte förstå att orsaken till att många renoverar villan är för att värdet skrivs upp och de då kan omförhandla till bättre lånevillkor. Genom detta är det möjligt att både få ut kontanta medel och få ned räntekostnader. Det sorgliga är att lånekarusellen har belönat och fortsätter att belöna mindre ansvarsfulla individer och att de nu dessutom får stöd av olika slag.
Citera
2022-12-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Tja, jag var på middag hos en kompis tidigare ikväll. Hennes föräldrar sålde villan och köpte en superfräsch stor lägenhet i Hammarby sjöstad istället. Inga lån och några extra miljoner rakt in på banken. Pappan valde att gå tidigare i pension eftersom de har så de klarar sig.

Och det är inte de enda jag känner som kunnat håva in när villan säljs.
Det kan bli några tuffa år för de som köpt dessa villor. Men det är bara nyttigt att dagens 25-40 åringar får uppleva lite normal ekonomi. Om 30 år är de de som säljer och har miljoner över.
Citera
2022-12-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Tror vi kommer få se ganska kraftig löneinflation framöver, fackförbunden börjar redan skruva på sig...
Att löntagarna ska acceptera ökningar på 2% årligen medans inflationen ligger på 10% det funkar nog bara i sossarnas och riksbankens huvud.

Hur skall de ha råd? Företag som har snaran runt halsen på grund av lönsamhetsproblem, de kommer inte klara höja lönerna
Citera
2022-12-22, 23:55
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Det är dags att dra ner på de frikostiga bidragen, för människor som inte betalar skatt, som bott här i 20 år men som ännu inte talar svenska.

Lägg dessa pengar på våra pensionärer och på populationen som arbetar och betalar skatt, de förtjänar en bonus.

Gör vi detta flyttar de tillbaka till sina semesterställen i mellan-Europa, Somalia.

De semestrar ju där, så varför inte bo där? Ja just det inga gratispengar, stryp pengarna.

Hur svårt är det?

De kostar Sverige enorma summor.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2022-12-23 kl. 00:14.
Citera
2022-12-22, 23:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Döda mig inte nu, men det finns ENORMA vinster att få, för den som klarar av att inte spendera en krona på flera veckor. För nybörjare gäller det att inte spendera en spänn på tre dagar.

Det är inte jag som dragit igång denna sak, utan den gamle gode Tim Ferriss: Världens coach no 1.

Han brukade leva helt utan pengar under perioder, bara för att det stärkte honom så mentalt.
Kan bara hålla med. Och då är jag kvinna, med ett INBYGGT köpbehov, nota bene.

Kan bli något riktigt bra av detta för svenskarna mer eller mindre stålbad. Betacucksen kanske sållas ut en gång för alla - blir lite mer finsk sisu över hela folket.

Det är väl möjligen inte besparingar du talar om och inte vinster? Om det var en vinst man gjorde så skulle man ju få mer pengar av att inte köpa något men det får man ju inte!
Citera
2022-12-23, 00:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag tror inte att särskilt många har börjat få ekonomiska problem p.g.a. elpris, inflation och räntehöjningar. Än.
Allt är väldigt överdrivet.

Jäpp! Exakt så är det! Snyftreportagen i Expressen handlar om folk som redan var fattiga, inte om dinks i Vasastan som plötsligt inte har råd med elräkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in