Citat:
Ursprungligen postat av
RobertEriksson99
Ja, frågan är vad man ska göra av dessa. Jag är ingen expert på ämnet. Mitt resonemang grundar sig i hur vi rent taktiskt (som samhälle) ska hantera detta på bästa möjliga sätt.
Vi ska spärra in de.
Först ska vi bedöma de. Det ska göras genom att man ser till deras historik sedan de var unga barn, se hur de agerar i vuxen ålder. Detta kombinerat med att en läkare gör en bedömning. Man kan faktiskt se på hjärnor rent elektriskt om den är normal eller avvikande(för mer info läs om James Fallon).
Varför detta inte görs är för mig en gåta. Antar att det dels beror på att rödgröna partier haft makten och rödgröna medier satt hela agendan de senaste 40 åren. Det finns en naiv och genomkorkad tanke om att alla kan bli bättre, alla förtjänar en tredje chans. Sedan har man hela advokatsamfundet som motarbetar såna förslag, som kämpar för låga straff. Det ligger i deras natur. Men det är inte hela förklaringen. Jag tror det är en ekonomisk fråga också. Det är dyrt att spärra in så många människor permanent. Kanske inte finns resurser. Redan idag råder stor brist på personal.
Men allt detta är inte samma sak som att brottsligheten inte kan minska med rätt konsekvenser. Brottsligheten skulle kunna minska enormt faktiskt. Det är sanningen.