2022-12-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag tänker såhär.
När det kommer till vanliga enkla brott som snatteri, stöld, bråk och ting på den nivån och att man utrett att de inte lider av psykopati men helt enkelt bara offer för omständigheter (fattigdom, dålig uppväxt, dålig social miljö,) så bör vi satsa på rehabilitering och få dessa individer att bli produktiva medborgare i samhället. Där är "strängare straff" inte effektivt eftersom dessa individer har bristande konsekvenstänk.

Rör det sig däremot om kliniskt sjuka individer som aldrig kan botas och som begår mord, grov misshandel, våldtäkt osv så bör de spärras in på livstid för att hållas borta ifrån allmänheten.

Vad tänker du om detta?

Låter vettigt.

Jag vill bara betona att många sjuka inte alltid begår de allvarligaste brotten. Typ mord, våldtäkt osv. Många av de sysslar med kontokorts bedrägerier, id kapningar, inbrott osv. Och de måste också spärras in utan att komma ut. Självklart inte de som gör det en gång, men många har det som livsstil att syssla med det och i en del av fallen kan de inte botas.
Citera
2022-12-20, 19:49
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Låter vettigt.

Jag vill bara betona att många sjuka inte alltid begår de allvarligaste brotten. Typ mord, våldtäkt osv. Många av de sysslar med kontokorts bedrägerier, id kapningar, inbrott osv. Och de måste också spärras in utan att komma ut. Självklart inte de som gör det en gång, men många har det som livsstil att syssla med det och i en del av fallen kan de inte botas.

Ja, frågan är vad man ska göra av dessa. Jag är ingen expert på ämnet. Mitt resonemang grundar sig i hur vi rent taktiskt (som samhälle) ska hantera detta på bästa möjliga sätt.
Citera
2022-12-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ja, frågan är vad man ska göra av dessa. Jag är ingen expert på ämnet. Mitt resonemang grundar sig i hur vi rent taktiskt (som samhälle) ska hantera detta på bästa möjliga sätt.

Vi ska spärra in de.

Först ska vi bedöma de. Det ska göras genom att man ser till deras historik sedan de var unga barn, se hur de agerar i vuxen ålder. Detta kombinerat med att en läkare gör en bedömning. Man kan faktiskt se på hjärnor rent elektriskt om den är normal eller avvikande(för mer info läs om James Fallon).

Varför detta inte görs är för mig en gåta. Antar att det dels beror på att rödgröna partier haft makten och rödgröna medier satt hela agendan de senaste 40 åren. Det finns en naiv och genomkorkad tanke om att alla kan bli bättre, alla förtjänar en tredje chans. Sedan har man hela advokatsamfundet som motarbetar såna förslag, som kämpar för låga straff. Det ligger i deras natur. Men det är inte hela förklaringen. Jag tror det är en ekonomisk fråga också. Det är dyrt att spärra in så många människor permanent. Kanske inte finns resurser. Redan idag råder stor brist på personal.

Men allt detta är inte samma sak som att brottsligheten inte kan minska med rätt konsekvenser. Brottsligheten skulle kunna minska enormt faktiskt. Det är sanningen.
Citera
2022-12-20, 20:03
Medlem
Citat:

Det anses "inhumant" att spärra in de livet ut. Det är de rödgröna oolitikerna och journalisterna, advokatsamfundet och människorättsorganisationer som gör det omöjligt att genomföra.
Citera
2022-12-20, 20:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Det är ett så fruktansvärt brott En liten ljuvlig tös har blivit våldtagen och sedan fastbunden med halsen mot ett träd med sina egna skosnören.

Nu är hon i det närmaste en grönsak. Den lilla flickan som råkade hamna i hans klor när hon skulle hem från fritids.

Gärningsmannen förtjänar inte ”motsvarande livstid”. Han kan bota sin gärning med sitt eget liv. Inte mindre.
Citera
2022-12-20, 20:28
Medlem
Citat:
Nej han är etnisk somalier, vars familj flytt till Etiopien. Som afghanska hazarer som flytt till Iran ungefär. Eller somalier som flytt till Kenya. Eller syrier som flytt till Turkiet.
Precis som abetterworld nämner så är han antagligen oroma.
Kan se hur du misstar shamse som ett vanligt arabiskt somalienamn som det förvisso är men det är bara mellannamnet.
Vare sig förnamnet eller efternamnet på pojken är somaliska namn(Abushi Shamse Kamal). Efternamnet låter etiopiskt och min gissning är att han är en av dom etiopiska muslimerna som delar både kultur och mark med somaliska ogaden folket.
Kan nästan hundraprocentigt garantera att han inte är somalie, han är oromo som abetterworld sa
Citera
2022-12-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Är det ovanligt att negrer våldtar? Nej. De är ju överrepresenterade så det står härliga till

Vi kan därmed dra ned på antalet våldsbrott rejält genom att inte låta afrikaner och araber komma till Sverige.

Återigen: Om denna neger inte hade kommit till Sverige så hade Luna inte råkat ut för detta fruktansvärda brott.

Vad.
Är.
Det.
Du.
Inte.
Förstår.
?

Din logik är ju inte det tydligaste man har sett. Det räcker väl att han hade placerats i Skåne så hade Luna inte råkat ut för det här brottet?

Det är ju tyvärr slumpen som gjorde henne till brottsoffer. Och den här typen av brott blir du inte av med genom stängda gränser.

Om du pratar om det specifika brottet mot Luna (vilket bara en efterbliven person skulle diskutera) så hade det sannolikt gått att undvika bara genom att hans familj hade bott i Umeå istället för Skellefteå.

Pratar du om brott av den här typen så slipper du inte dem pga stängda gränser.
Citera
2022-12-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Marginellt? Är Sverige marginellt bättre än Somalia, Eritrea dyl? Sanningen är ju att skulle man ha 100% somalier i Sverige skulle ju Sverige VARA Somalia, i all sin kultur. "Vinningen" skulle väl kunna bestå av en hårt ansatt bostadsmarknad som gjort en icke oansenlig del av Sveriges befolkning till miljonärer.

Finns inga moraliska, juridiska eller etiska förpliktelser som tvingar Sverige att vara bäst i världen på att proppa in folk.

Vinning på individnivå för personen som flytt en dålig lott i livet förstår väl vem som helst. Det andra länder använder som lågintensiv krigföring har vi mer eller mindre demokratiskt beslutat att genomföra mot oss själva.

Din läsförståelse är inte det bästa jag sett. Gör ett nytt försök.
Citera
2022-12-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ser inga belägg för det. Homosexualitet är extremt haram och illa i den muslimska världen. Att det skulle förekomma pedofili mot killar i mena tror jag inte. Inte som i den katolska världen. Det är olagligt att ens bara vara bög där borta i islamistiska länder. De halshugger bögar och kastar de från stup.

Men du har rätt i att inte alla från islamistiska länder begår de här brotten. Majoriteten gör inte det. Däremot är det majoriteten av alla överfallsvåldtäkter som begås av män från islamistiska länder. Det är ointe män från katolska länder. Män från Kroatien, Chile, Italien osv. För de har en annan syn på sekulära kvinnor.

Nej, det är tyvärr jättevanligt att inte minst afghaner utsätts för sexuella övergrepp:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi

Sedan växer de upp och tar det vidare en generation till. Sorgligt. Tyvärr har de lyckats utveckla en kultur som verkligen kretsar kring förtryck och utnyttjande.
Citera
2022-12-20, 20:34
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är ett så fruktansvärt brott En liten ljuvlig tös har blivit våldtagen och sedan fastbunden med halsen mot ett träd med sina egna skosnören.

Nu är hon i det närmaste en grönsak. Den lilla flickan som råkade hamna i hans klor när hon skulle hem från fritids.

Gärningsmannen förtjänar inte ”motsvarande livstid”. Han kan bota sin gärning med sitt eget liv. Inte mindre.
Bra skrivet. Vad skall man säga om ett folk (svenska) som inte ser till att sådana här varelser avrättas och deras familjer skickas ut med första bästa plan. Det är sådana här brott som får mig att hata mitt eget folks vidriga tafatthet mer än gärningsmannen själv.
Citera
2022-12-20, 20:58
Avstängd
Grontarskonts avatar
Mmm vissa människor går inte att vårda! Bäst att låsa in och tappa bort nyckeln så att han aldrig kommer ut igen!
Citera
2022-12-20, 21:02
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Din logik är ju inte det tydligaste man har sett. Det räcker väl att han hade placerats i Skåne så hade Luna inte råkat ut för det här brottet?

Det är ju tyvärr slumpen som gjorde henne till brottsoffer. Och den här typen av brott blir du inte av med genom stängda gränser.

Om du pratar om det specifika brottet mot Luna (vilket bara en efterbliven person skulle diskutera) så hade det sannolikt gått att undvika bara genom att hans familj hade bott i Umeå istället för Skellefteå.

Pratar du om brott av den här typen så slipper du inte dem pga stängda gränser.

Ok, så du förstår inte 1+1. Vad bra att du tydliggör det för alla i tråden.

Vi är klara här.
Senast redigerad av Zloth 2022-12-20 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in