2022-12-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Men lol, lär dig lagarna innan du predikar om saker du inte har en aning om
Dvs rastar jag min 8nde timmen utan som helst problem inga olyckor eller något
Ordet bör ska tolkas som ska. Glömde sätta dit ett väl men överlag stämmer det. Skulle man anmäla dig så är det stor chans att du skulle bli av med din hund (om du lämnar den ensam 8h i sträck på rutin). För övrigt ska hundar inte endast rastas för att de behöver tömma sig - de behöver sällskap och gå ute för att få stimulation.
Citera
2022-12-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Definiera "billig"!

OnT: Självklart lämnar man inte en hund, som är ett flockdjur, ensam hemma i 8 timmar.
Det är uppenbart att folk gör så. Avlöjas t.o.m. i denna tråd.
Citera
2022-12-19, 17:39
Medlem
Du kommer att få en understimulerad hund som sover bort sitt liv. Det är inte snällt mot sin hund att göra så eftersom de är flockdjur & sådana hundägare är ignoranta skitägare. Hur mycket stimulans de behöver beror på ras & visst kan understimulerade hundar få oönskat beteende.

Man bör inte skaffa hund om man planerar lämna den hemma hela dagarna och är för snål för en dagmatte eller hunddagis.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-12-19 kl. 17:43.
Citera
2022-12-19, 19:34
Medlem
Skaffa inte hund!!
Har du det där tänket ska du inte ens tänka tanken att ha en hund.
En hund är en familje medlem som dessutom behöver rastas var 4e.timme.
Rent och skärt djurplågeri att lämna hunden 8-9 timmar. Dessutom olagligt. Och sjuktligt beteende av människan.
Fy fan för alla som gör så.
Hundar är inte radiostyrda på Hur ofta de behöver rastas. Som människor. Vissa dagar dricker man mer vatten och behöver gå på TOA oftare.
Jag har haft hund i 15 år nu och hela mitt liv cirkulerar kring hundarna. Jag har valt jobb som ska passa livsstilen. Dagmatte när jag jobbar. Reser inte utomlands. Hundarna följer med på semestern.
Att ha hund är en livsstil.
Annars kan du skippa djur eller ha katt.
Att folk aldrig lär sig
Citera
2022-12-19, 19:55
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Du bör inte skaffa hund under de omständigheterna. Du behöver redundans, vad gör du om du blir sjuk? Om du behöver jobba över osv. Nä, hund är svårt att ha som ung och arbetande. Passar mycket bättre hos pensionärer och familjer där barnen kan hjälpa till.
Citera
2022-12-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Så man behöver vara arbetslös, pensionär för att få äga en hund? Ja gud vad bra dessa personer har gemenskap. Alla mina hundar har vunnit fina priser i allt möjligt.

Berätta gärna vad en hund är till för eftersom jag inte ha ren susning

En hund skaffar man om man har tid för det, annars får man gott vänta tills livet ger utrymme för det. Finns många djur som vinner priser men har ett värdelöst liv ändå. Finns massor med barn som är väldigt duktiga i vissa saker men har ett värdelöst liv ändå.
Citera
2022-12-19, 21:20
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Sedan vi skaffat schimpans funkar det bättre. De håller varandra sällskap och Jocke sköter Zokis mat osv. Jocke gillar cigaretter väldigt mycket och han gör ett bra jobb med zooki så länga han får cigg.
Citera
2022-12-19, 21:45
Avslutad
Skaffa inte hund. Det är en jäkla massa jobb och har du ingen smidig och långsiktig lösning för hur hunden ska slippa vara hemma själv långa perioder bör du undvika det, för hundens skull.
Citera
2022-12-20, 09:44
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Som nagon annan sa, 6 timmar verkar mer vara en riktlinje och inget som ar skrivet i lagboken. Aven i lanken du postar star det "Hundar bör rastas" - "bör" ar inte samma som "enligt lag" eller "maste". Man kan bli anmald for vad som helst, oavsett om man rastar sin hund var 3e timme, det varsta som hander ar att en person kommer hem till en for att se hur hunden har det. Ser allt bra ut sa ar det inga konstigheter.

Med det sagt, har man tankt lamna sin hund hemma hela dagarna nar man sjalv ar pa jobbet sa ska man absolut inte skaffa sig en hund. Det finns andra djur som ar mer lampade for en sadan livsstil.
I många svenska lagar och förordningar skall ordet bör tolkas som skall varför det är så vet jag inte men det har jag fått mig till livs när jag studerade lite juridik.
Citera
2022-12-20, 15:19
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Skulle det vara plågsamt för dig att vara inlåst 4-8 timmar per dag eller skulle det främst vara uttråkning? Skulle du vänja dig?

Jag blandar inte ihop något. Jag använder sunt förnuft och moral. Jag tycker nog inte att folk som bor mitt i städer i lägenheter borde få ha hund över huvud taget.
Vilken jävla generalisering...folk med småhundar i lägenhet i stan...vad är problemet?
Citera
2022-12-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du bör inte skaffa hund under de omständigheterna. Du behöver redundans, vad gör du om du blir sjuk? Om du behöver jobba över osv. Nä, hund är svårt att ha som ung och arbetande. Passar mycket bättre hos pensionärer och familjer där barnen kan hjälpa till.

Ja du om du tror att en hund passar in i en barn familj är du född på fel sida av universum. En hundvalp kräver din tid nästan 24/7 tills dens är rumsren, man sover 2-3h åt gången för att springa ut å rasta så fort den gnäller.

Att ha en hund är miljontals gånger jobbigare än att ha en bebis.

Nog bättre att du läser på vem som ska ha en hund. Pensionärer och familjer med barn.. vilken seriös kenneln hade ratat den personen omgående skaffa en hamster vetja.

Vilken idiot skaffar hund för att barnen ska gå ut och gå med den? Barn kan inte fostra en hund och ännu mindre pensionärer det är det första man får lära sig hos seriösa kennlar. Iof köper jag endast hundar ämnade åt polisen och militären dvs stamtavlor med ”perfekta” MH värden och tävling i högsta IGP klass i hela släktet. Gå och lägg din blocket hund pajas

Om jag blir sjuk? Dödssjuk då eller? En hund klarar sig utan problem att ligga inne och gå korta raster runt huset tills man är frisk. för övrigt bor jag på landet. Unga människor med driv och vilja att träna hundar är de exakta egenskaperna normala kennlar söker. Antingen tränar aktivt i bruks eller är intresserade av bruks och ska börja.

Att sälja hundar till pensionärer gör man inte om man inte är desperat efter pengar, dom ligger på soffan hela dagarna med korta promenerandet ute. Totalt noll tränande förutom sitt och ligg som tar några dagar att träna in förutom.

Barnfamiljer? Vem tror du tar han och lär hunden? Oftast mannen, vad tror du mamman känner när hon får ta hand om barnen på egen hand eller vice versa, Visst det är roligt första veckorna, månaderna tills man inser att en hund är inte vuxen dörren 2-3 års åldern. Att en hund kräver träning exakt varje dag att din hund kan bli aggressiv för att du har barn som är dum i huvudet och tror det är leksaker.

Varför tror du hundar som säljs på facebook blocket kommer från mestadels barnfamiljer eller pensionärer som ”inte har tid” orkar inte plocka skit och piss längre för dom saknat noll träning i flera år.
Senast redigerad av dicates 2022-12-20 kl. 18:13.
Citera
2022-12-20, 18:10
Medlem
Hmm, får fundera vidare, uppskattar alla svar men tycker att ni överdriver.. "djurplågeri".. är jag borta mellan 06:00--14:00 så kan det inte vara så farligt. Får väl hitta en hund som gillar att sova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in