2022-12-19, 10:04
Medlem
nidhoogens avatar
Går hur fint som helst att lämna hund hemma under längre perioder, en släkting gör samma sak och han tävlar i bl a Agility och vunnit flera SM med hundar som var hemma ensamma i 8+ timmar.

Det är ett djur, inte en människa.
Citera
2022-12-19, 10:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Förr i tiden var det inget konstigt alls att spöa sina barn eller sin fru heller. Senare kom man på att det inte riktigt var rätt väg att gå, på samma sätt som man kom på att hundar har rätt stora behov av både social stimulans, skita och pissa var fjärde timme.

Spöa sin fru är fortfarande rätt väg.

Men instämmer. Att lämna sin hund ensam så länge och ofta är djurplplågeri.
Citera
2022-12-19, 10:38
Medlem
Vi skaffade hund (Corgi) när min fru visste att hon skulle plugga på distans i minst två år så de två första åren av vår hunds liv hade han sällskap 24/7.
Självklart var vi borta ibland men då handlade det om shoppingturer, biobesök o.dyl som inte varade mer än några timmar och vi tränade honom tidigt att klara av att vara ensam.

Nu när alla i familjen har antingen skola eller jobb så blir det såklart längre stunder han är ensam men frun jobbar 2 minuter från hemmet och går hem på luncherna 8-9 dagar av 10. De dagarna han är ensam upp mot 8 timmar verkar inte vara några problem än så länge.

Jag tror den totala mängden ensamtid spelar stor roll. Vi hade ju inte haft samvete att lämna honom 8 timmar VARJE dag även om han säkert hade klarat det.

När vi väl går ut är det såklart långa promenader med massa aktivering som gäller för att han ska få rusa av sig lite som den arbetande hund han är, annars vallar han barnen hemma vilket kan vara roligt att titta på men såklart inget vi officiellt tillåter.
Citera
2022-12-19, 11:16
Medlem
Inte en chans att du kan lämna din hund hemma 8-9 timmar utan att riskera att de skiter eller pissar ner möbler. Alternativt skulle det funka om du ett par månader när de är valp lär de att pissa eller skita i toaletten men jag vet inte om den lärdomen är långvarig så risken att de pissar/skiter ner möbler finns fortfarande. Dessutom måste du gå ut med hunden minst en timme varje dag så de får springa av sig så du måste hitta den tiden varje dag utöver ditt jobb.

Bättre tips om du så gärna vill ha hund är att fixa hunddagis, det är kostsamt men underlättar något enormt och neutraliserar risken att hunden blir 1) asocial av att vara hemma ensam så mycket och 2) att den förstör dina möbler, så det är nog värt det med hunddagis
Citera
2022-12-19, 11:19
Medlem
Citat:
Förr i tiden var det inget konstigt alls att spöa sina barn eller sin fru heller. Senare kom man på att det inte riktigt var rätt väg att gå, på samma sätt som man kom på att hundar har rätt stora behov av både social stimulans, skita och pissa var fjärde timme.

Konstigt, alla våra nyanlända har fortfarande inte lärt sig detta...
Citera
2022-12-19, 11:28
Medlem
har nog blivit lite pjoskigare nuförtiden..i min släkt bodde hundarna utomhus i en hundgård..året runt..användes till jakt oftast. tillåmed mina släktingar i stora villaområden hade hund så...nuförtiden skall hunden gå till tandläkaren å badas ofta..tillåmed katter som tvättar sig själva skall badas nu....får hundar fel foder nu eller vad handlar det om..eller katter ..???
men till frågan..hunddagmamma använder en bekant till mig...det funkar bra ju..
Senast redigerad av chonard 2022-12-19 kl. 11:30.
Citera
2022-12-19, 11:51
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Du får ställa frågan till dig själv, skulle jag klara av att inte skita eller pissa på 8-9 timmar?

Kan inte hundar lära sig att göra sina behov i en låda på samma sätt som katter?
Citera
2022-12-19, 12:46
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
har nog blivit lite pjoskigare nuförtiden..i min släkt bodde hundarna utomhus i en hundgård..året runt..användes till jakt oftast. tillåmed mina släktingar i stora villaområden hade hund så...nuförtiden skall hunden gå till tandläkaren å badas ofta..tillåmed katter som tvättar sig själva skall badas nu....får hundar fel foder nu eller vad handlar det om..eller katter ..???
men till frågan..hunddagmamma använder en bekant till mig...det funkar bra ju..

Ungefär samma som att vi inte slår barnen längre, inte heller kvicksilver som medicin längre. Sämsta av allt är att vi inte giljotinerar folk på torget längre. Det var bättre förr...
Citera
2022-12-19, 13:14
Medlem
Nejdå...så länge hunden är tränad till att vara själv. Men träning ska ske i ung ålder.

Jag/vi köpte oss en busig toypudel under våran semester..så vi la mycket krut på ensamträning och potträning under den tiden.

Idag kan vår buse var ensam i 8 timmar. Han har en potthörna/bajshörna och han är tränad till att endast göra det där på en blå "pad".

Är det 8 timmar slänger jag oftast också på lite godis här o var så han kan leta och aktivera sig..fyll mat och vatten. Lägg fram lite leksaker, sätt på lugnande musik i bakgrunden.

Så gör vi..om det är rätt eller fel vet jag inte. Det är också sällan det blir 8 timmar..snarare 5-6. Men det har hänt..utan vidare problem.
Citera
2022-12-19, 13:29
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar
Att göra det innebär djurplågeri enligt lagen. Räcker inte det som motiv för dig?
Citera
2022-12-19, 13:36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Finns hunddagis hunden kan vara på medans man jobbar eller pluggar.

Det är inte som en katt som kan slagga 12 timmar i sträck och gå på låda.
Citera
2022-12-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antszhor
Men du, stoppa upp din "kunskap" i röven. Varför ska man skaffa en sällskapshund som ska ligga ensam hemma över 8 timmar varje dag? Inte direkt det en hund är till för.

Så man behöver vara arbetslös, pensionär för att få äga en hund? Ja gud vad bra dessa personer har gemenskap. Alla mina hundar har vunnit fina priser i allt möjligt.

Berätta gärna vad en hund är till för eftersom jag inte ha ren susning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in